به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
به این موضوعات جنجالی سفرهای نجفی به کیش، غیبت میدانی او در زلزله تهران، ناکارآمدی در هنگام وقوع برف زمستانی و... را باید افزود
"خیبرآنلاین" - محمدعلی نجفی، عضو برجسته حزب کارگزاران سازندگی و از اعضای سابق دولت روحانی که به علت بیماری از معاونت ریاست جمهوری استعفا داده بود، با رای اعضای شورای شهر تهران در تاریخ 19 مردادماه 1396 به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و البته در طول حدود 7 ماهی که سکاندار اجاره ای ساختمان بهشت بود، فراز و نشیب و حواشی بسیاری داشت که نهایتا در آخرین روزهای سال 96، خبر استعفای او باز هم به دلیل بیماری تایید شد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، کارنامه مدیریت متزلزل و مملو از حاشیه نجفی در شهرداری تهران ظی 7 ماه مدیریتش بر شهر تهران نیاز به شفاف سازی دقیق دارد تا عموم مردم، به ویژه پایتخت نشینان، بنگرند خروجی مدیریت تکنوکراتی، خسته، غربزده و اشرافی چه خواهد بود.

پیش از تشریح عملکرد نجفی، لازم به یادآوری است که این رسانه همواره نسبت به برخی اقدامات قالیباف، شهردار سابق، انتقاداتی داشته است که با یک جستجوی مختصر قابل بازخوانی است اما انصاف حکم می کند هنگام قضاوت و مقایسه، آنچه که در میدان عمل با "مدیریت جهادی" شکل گرفت را با آنچه که صرفا در ویترین به عنوان "مدیریت دکوری" به وقوع پیوست، به صورت واقعی مطرح شود.

محمدعلی نجفی در اوج دوران مدیریت 7 ماهه اش در شهرداری به بررسی یکطرفه ی عملکرد قالیباف پرداخت و در جلسه شورای شهر، به صورت یکطرفه به او تاخت و انواع فسادها را متوجه مدیریت سابق شهر تهران کرد. او گفت و انواع رسانه های رنگارنگ و زنجیری به بازنشر آن پرداخته و به دلیل اینکه به خیال خود توانستند انگ فساد را به پیشانی نفر قبلی بزنند، کف زدند و سوت و هورا کشیدند.
اما کسی از شهردار مستعفی تهران سوال نکرد که چرا به جای رویکرد ویترینی به مقوله مبارزه با فساد، به پیگیری حقوق و قضایی آن نپرداختید تا اگر چنانچه طبق ادعای شما، شهردار سابق فاسد بود، او را به پای میز محاکمه کشانده و حکم محکومیتش را به اطلاع مردم برسانید؟!
در کدام قانون انسانی و وجدانی، قبل از پیگیری حقوقی و قضایی، فردی را متهم و بلافاصله محکوم می نمایند؟!

در دوران نجفی، در ویترین توجه خاصی به طیف ویژه ای از هنرمندان شد؛ عکس های یادگاری فراوانی گرفته شده و شعارهای خوش رنگ و لعابی سر داده شد اما در میدان واقعیت و عمل، عملا اتفاق خاصی نیفتاد.
قضاوت در این قسمت با هنرمندان منصف است که بگویند در چه دوره ای برای آنان کار واقعی صورت گرفت، کارت مجوز ورود به منطقه طرح ترافیک دریافت کردند، صاحب پردیس های سینمایی حرفه ای و شیک همچون ملت و بهاران شدند، باغ کتاب و خانه هنرمندان ساخته شد و موزه موسیقی در اختیارشان قرار گرفت.

شهرداری، حاکم مدیریت اجرایی شهر است و در این راستا تکلیف قانونی و عرفی دارد از فعالیت های مذهبی و فرهنگی شهر حمایت کند. در دوران 7 ماهه نجفی خبری مبنی بر قطع حمایت های شهرداری از مساجد منتشر شد که البته به سرعت توسط مدیران شهرداری تکذیب شد اما هنوز اعلام نشده است که روند حمایتی از سنگر مهم مسجد در این دوره، دقیقا چگونه بوده است؟ آیا در میدان عمل هم اتفاقی افتاده است یا این مقوله نیز صرفا جنبه ای "ویترینی" داشته است؟

ماجرای حقوق کارمندان شهرداری نیز از جمله مسایل جنجالی طی مدت مدیریت متزلزل نجفی بود به نحوی که در دوران سابق، بدون کمترین تنشی، علیرغم همه موانع و محدودیت های مالی اما حقوق و پاداش کارمندان پرداخت می شد اما طی 7 ماه گذشته، تاخیر در پرداخت ها، مصاحبه های مختلفی که اضطراب به بدنه کارمندان تزریق می کرد و پرداخت منت‌وار حقوق تبدیل به یک رویه شده بود.

موضوع تعدیل نیروها از جمله مواردی بود که در دوره کوتاه حضور نجفی در شهرداری به صورت مکرر جنجال آفرین شده بود. در حالی که خبرها از سیاست تعدیل نیرو و اخراج برخی حقوق بگیران شهرداری حکایت می کردند اما مسئولان "ویترینی" مدام مصاحبه می کردند و این تعدیل را از اساس تکذیب می نمودند! همزمان، اعضای شورای شهر که طبیعتا از حامیان نجفی بودند، به صورت متوالی از تعدیل نیرو سخن می گفتند تا جایی که محسن هاشمی رییس شورای شهر، سرانجام در نامه ای رسمی به شهردار تهران نوشت: "شهرداری تهران موظف است نسبت به بررسی صلاحیت عمومی و ارزیابی شایستگی‌ها و عملکرد کلیه کارکنان قراردادی و ساماندهی نیروی انسانی به نحوی که حداقل 4 درصد از نیروهای قراردادی کاهش یابد اقدام نماید."
برخی گزارش ها نیز از برنامه ریزی برای خروج 20 هزار نفر از شهرداری تهران خبر می دادند ما در این موضوعات، هیچگونه شفاف سازی صورت نگرفت.
جنجال تعدیل نیرو در شرایطی مطرح شده بود که زمزمه هایی از جذب بیش از هزار نفر طی مدت کوتاه اخیر شنیده می شد؛ زمزمه هایی که با استعفای نجفی و سردرگمی جدید در مدیریت شهری تهران، عملا بدون بررسی باقی ماند.

از دیگر اقدامات برجسته در دوران مدیریت 7 ماهه محمدعلی نجفی، ایجاد پیوند میان پدیده ای به نام "ژن خوب" با "سیاسی کاری" و "حزب بازی" بود. در این باره گفتنی ها بسیار است که به زمانی دیگر موکول می شود اما صرفا برای نمونه به انتصاب مصطفی موسوی لاری فرزند عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور خاتمی به سمت مدیرکل هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران اشاره می شود. این فرد همان کسی است که پس از جنجال "ژن خوب" فرزند عارف، خطاب به مردم و منتقدان، آنها را "گاو" دانسته بود!

به این موضوعات جنجالی سفرهای نجفی به کیش، غیبت میدانی او در زلزله تهران، ناکارآمدی در هنگام وقوع برف زمستانی و... را باید افزود.
حالا، قضاوت با مردم که کدام نوع از مدیریت نفع بیشتری برای جامعه داشت:
مدیریت جهادی یا مدیریت ویترینی و دکوری!
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
0
قالیباف بهتر از شهردار مستعفی بود احمدی نژاد از خاتمی و غیره بهتر بود اما چیزی به اسم مدیریت جهادی (...) وجود ندارد (...) کلا ویترینی واصلاحات است جهادی وجود ندارد جهاد یعنی جهد تلاش یعنی می‌کوشد آنچه که از کاستیها که با روشهای معمول قابل حل نیستند را حل کند یک نمونه از جهاد را مثال میزنم زمانی که فتنه جرج واشنگتن با کنکره امریکا در قرن هجدهم شروع شد انگلستان و فرانسه هر کدام به نوبه خود موضعی گرفتند که به منابع مالی نامحدود احتیاج پیدا کردند فرانسه مدیریت ویترینی انجام داد اصلاح واصلاحات کرد نان مردم را گرفت فتنه کنگره پیروز شد اما بریتانیا نان مردم را نگرفت بریتانیا به ظاهر شکست خورد وشاه جرج هانوفر دیوانه شد اما نان مردم را نگرفتند و اصلاحات نکردند آنها ازمدیریت جهادی و از اصول پیروی کرده موتور بخار ساختند سرعت استخراج معادن تولید وحمل ونقل با این موتور بخار افزایش یافت ونان زیاد شد و از همان فتنه کنگره که شاه لویی بوقبون را نیز از بین برد در امان ماندند و در زمان ناپلئون با فرانسه وامریکا وارد جنگ شدند وهر دو را شکست دادند و امریکا تحت نظر نامحسوس بریتانیا رفت چون مدیریت جهادی داشتند اما کنگره وفرانسه دارای مدیریت اصلاحاتی و ویترینی بود این صنعت بریتانیا این پیروزی بریتانیا یعنی مدیریت جهادی برای خودش یعنی اصول برای خودش ومردمش و یعنی اصولگرایی برای خودش،مدیریت قالیباف و احمدی نژاد خیلی بهتر از دیگران بود امابا جهاد فاصله دارد چون احمدی نژاد دنبال اصلاح بود و هست اصلاح حاملهای انرژی را در کارنامه دارد که منجر به شوکی ارزی شده که هنوز با وجود رکود شدید این بی ارزشی پول ملی متوقف نمیشود و دنبال اصلاح در قوه قضائیه است و نمیخواهد کاستیهایی را که در نظر میبیند اصولی حل کند این قالیباف و احمدی نژاد مستعد جهاد هستند اما هنوز جهادی نشده اند (...) فعلا در حال حاضر هیچ ارزشی ندارد چون کلا ویترینی واصلاحاتی است اصلاح طلبها دنبال دردسر هستند تا مصیبت درست نکنن دست بر دار نیستن اصلاح طلب یعنی (...) که با (...) تصور میکند قدرت مطلقه است خر است چون دیده مردم اصلاحات را تجربه کردند اما هنوز به فرمان کنگره به اصلاحات اصرار دارد اصلاحات ارضی اولین اصلاحاتی بود که کشاورزی را تضعیف کرده وهنوز اثراتش پابرجاست جرا باید اصلاحات در دیگر زمینه صورت بگیرد اگر شاه از اصول میرفت ومیگفت کشاورزی که برای کار به شهر برود و استخدام شود هر وقت بازگردد نسق او معتبر بوده وبه او بازگردد دیگر نیازی به اصلاحات نبود در زمانی که کشاورز غائب بود خوش نشین ملک او را میکاشت او میدانست اگر باز گردد نسق یه او باز میگردد چه نیازی به اصلاحات بود؟پس اینجا جهادی نبوده و هنوز جهادی نیست چون (...) ذاتا (...) سیاسی نیست یک شرکت تجاری مثل کمپانی هند شرقی است که علاوه بر بنگاه داری انحصاری ظاهرا سیاستمداری هم میکند این نمیتواند جهادی باشد هستند کسانی واحزابی در جمهوری اسلامی که میتوانند این شرکت تجاری مختلط سهامی وبرادران قاچاقچی را به یک حکومت تبدیل کنند تا مثل شوروی وکمپاتی هند شرقی موقتی نباشد منتها این با اصلاح میسر نیست با جهاد میسر است باند بازی وانحصار باید از کسب وبازار برداشته شود تا سیاست واقتصاد در هم نیامیزند
مدیر پایگاه قسمت های نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار منفی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: