به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
"خیبرآنلاین" - یادآوری این ماجرا به یقین برای برخی از دوستان تلخ و ناگوار است. دوستانی که علیرغم هشدار‌های پی‌در‌پی دلسوزان، به آمریکا اعتماد کرده و امتیازات فراوانی را بر سر این اعتماد بی‌جا، به دشمن تابلو‌دار مردم این مرز و بوم واگذار کرده بودند، اما یادآوری این نکته از آن جهت ضروری است که شاید - فقط شاید - برای این دوستان عبرت‌انگیز و درس‌آموز باشد.

روز دوم فروردین ماه ۱۳۹۴ رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود در حرم رضوی علیه‌السلام هشدار دادند که: «فریب لبخند طرف مقابل را نخورید، به وعده‌ای که می‌دهد اعتماد نکنید، چون وقتی خرش از پل گذشت بر‌می‌گردد و به ریش شما می‌خندد. اینها اینقدر وقیح‌اند».

دیشب ترامپ برجام را پاره کرد! اما نه اینکه به نقطه قبل از برجام بازگردد! بلکه آمریکا در حالی از برجام خارج می‌شود که ده‌ها امتیاز نقد از ایران گرفته است، برنامه هسته‌ای کشورمان را نابود کرده است و نه فقط به هیچیک از تعهدات خود در برجام عمل نکرده و تحریم‌ها را که لغو آن موضوع مذاکرات بود، لغو نکرده است، بلکه ده‌ها تحریم جدید هم به آن افزوده است؛ و به وضوح می‌توان دید که هیچیک از امتیازاتی که داده‌ایم، قابل برگشت نیست و یا اینکه بازگشت آنها با دشواری و صرف هزینه‌های فراوان همراه است. به بیان دیگر، آمریکا شیره برجام را تا آخرین قطره مکیده است و حالا تفاله آن را دور می‌اندازد!

حالا جای این سؤال است که آیا می‌توان انکار کرد امروز که آمریکا خرش از پل گذشته است، برگشته و دارد به ریش ما می‌خندد؟!

آقای روحانی بعد از سخنان ترامپ و در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفته است که برجام را بدون حضور آمریکا ادامه می‌دهیم! و این پرسش را بی‌پاسخ گذاشته‌اند که مگر تحریم‌ها که موضوع اصلی برجام بوده و هست، برخاسته از تحریم‌های ثانویه آمریکا - Secendary Sanction - نیست و مگر نه اینکه کشورهای دیگر از ترس جریمه و تحریم‌های آمریکا حاضر به روابط تجاری با ما نبوده و نیستند؟!

و بالاخره، قرار بود اگر ترامپ برجام را پاره کرد، ما آن را آتش بزنیم. باید تفاله برجام را دور بیندازیم و به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خودمان بازگردیم و مطمئن باشیم آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.


* حسین شریعتمداری
مدیرمسئول روزنامه کیهان

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
0
0
کشورهای دیگر اگر از امریکا میترسند و با ما معامله نمیکنند چرا کالا از ما میخرند وکالا برای فروش ارائه میکنند اما ما نمیخریم چون در اقتصاد ریاضتی هستیم ما مشکل کشور را باید در جای دیگری جستجو کنیم که کور ونامرئی است از کجا بدهکار شدیم که رفتیم زیر بار اقتصاد ریاضتی قاچاقی وغیر رسمی وغیر علنی این فوق العاده خطرناک است تحریمهای ما فقط تحریمهای صنعت نفت بود بانکها که با ال سی ارز وارد وخارج میکردند همان سال 91برای صادرات رب گوجه فرنگی رفتم روسیه از انجا روبل فرستادم ایران، برجام تحریمهای صنعت نفت را برداشته که تنها تحریم بود صنعت نفت صادرات روزانه دو میلیون بشکه نفت است که نهایتا میشود سالانه بیست میلیارد دلار ،در حالی که تولید ناخالص ملی ایران بدون نفت برای سال2017معادل 1550میلیارد دلار بود و امسال میشود2100میلیارد دلار ،آیا عاقلانه است به خاطر صادرات روزی یک میلیون بشکه نفت بیشتر که نیم درصد تولید ناخالص واقعی ایران هم نیست تولید برق هسته ای را فلج کنیم؟اصلا کی روحانی را راه داد (...)
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: