به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
دلنوشته یکی از کارکنان سازمان امور مالیاتی
این چالش بزرگ ملی به اطلاع مدیران، نهادهای نظارتی و سایر مراجع ذیصلاح برسد و با کنارگذاشتن این نرم افزار از تحمیل ضررهای بزرگتر به بیت المال و اقتصاد این مملکت جلوگیری شود
"خیبرآنلاین" - یکی از مخاطبان با ارسال نامه ای، به موضوع بسیار مهم پیرامون اتفاقات ناگوار در سازمان امور مالیاتی کشور پرداخته است که پس از بررسی های اجمالی درباره صحت و سقم آن، این مطلب به صورت کامل منتشر می شود.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، متن کامل نوشته "یکی از کارکنان سازمان امور مالیاتی" در ادامه می آید؛ به این امید که سازمان امور مالیاتی کشور سکوت 7 ساله ی خود درباره این موضوع را شکسته و توضیحات قانع کننده ای برای مردم داشته باشد:

"با سلام و احترام
در گذشته، در سازمان امور مالیاتی طرحی با عنوان طرح جامع مالیاتی تهیه شده است؛ طرحی با هدف افزایش رضایت مودیان و کارکنان سازمان امور مالیاتی، کاهش هزینه های اجرایی عملیات مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی.


از آغاز رسمی این طرح بیش از یک دهه می گذرد و تاکنون صدها میلیارد تومان هزینه این طرح شده است. در سال 1384 مناقصه ای برگزار می شود و بستر اصلی نرم افزاری این طرح با انعقاد قراردادی در سال 1388 به یک شرکت فرانسوی به نام "بول" واگذار می گردد. ارزش این قرارداد با الحاقیه هایی که بعدا اضافه می شود، به حدود 45 میلیون یورو می رسد. نرم افزار شرکت بول فرانسه تحت عنوان ایریس در سازمان امور مالیاتی در حال اجرا و پیاده سازی است؛ نرم افزاری که بنا به اخبار رسمی منتشرشده در سایت سازمان امور مالیاتی قرار بود در پاییز سال 1391 اجرایی شود و اما بعد از گذشت 6 سال هنوز پیشرفت چندانی نداشته است و 20 درصد پرونده ها هم در آن رسیدگی نمی شود.
موضوع اصلی که می خواهیم در این نامه به اطلاع برسانیم، ابهامات فراوان موجود در قرارداد و پشتیبانی شرکت بول فرانسه نیست، بلکه مسئله ناکارامدی نرم افزار ایریس است. نرم افزاری که ادامه به کارگیری آن در سازمان امور مالیاتی نه تنها این سازمان را دچار مشکل می کند، بلکه هزینه های گزاف به بیت المال تحمیل می کند و اقتصاد کشور را نیز با چالش روبرو خواهد کرد.
اما برخی از دلایل این ادعا:
• انجام فرایندها در ایریس در مقایسه با سیستم سنتی، بسیار زمانبر است. محاسبات نشان می دهد که به صورت میانگین زمان انجام فرایندها در ایریس 4 برابر افزایش پیدا می کند. بنابراین سازمان امور مالیاتی باید نیروهای خود را به 4 برابر افزایش دهد. شاهد این ادعا این است که اداراتی که این نرم افزار در آنها به صورت پایلوت اجرا شده، به شدت تحت فشار کاری قرار گرفته اند و تقاضای نیروی اضافه دارند.
• کارشناسان حوزه فناوری عمر مفید یک نرم افزار را بین 5 تا 7 سال برآورد می کنند و طراحی نرم افزار ایریس به بیش از یک دهه پیش برمی گردد. محیط ترجمه شده ایریس و فناوری های قدیمی به کاررفته در آن نشان می دهد که ایریس نرم افزاری از رده خارج است. عدم استفاده این نرم افزار در کشورهای توسعه یافته، کاربرپسندنبودن آن و کندی بیش از حد آن با اینکه حجم کمی از پرونده ها در آن بارگذاری شده، نیز مؤید این مطلب است.


• ایریس نرم افزاری است که برخلاف ادعای الکترونیکی کردن فرایندها، مصرف کاغذ سازمان را به شدت افزایش داده است.
• ایریس به علت نقص های فراوان نه تنها اداره های امور مالیاتی را سامان نداده است، بلکه با ایجاد دوگانگی بین پرونده ها (ایریسی و سنتی شدن آنها) مودیان و کادر مالیاتی را دچار سردرگمی کرده است.
• مشاهدات میدانی نشان می دهد که کارکنان سازمان امور مالیاتی به شدت از این نرم افزار ناراضی هستند اما مدیران بالادستی آن را با موضوع مقاومت در برابر تغییر توجیه می کنند و مخالفت ها و اعلام نارضایتی ها را نادیده می گیرند.
• موضوع مهم دیگر اینکه این نرم افزار با افزایش فشار کاری، کارکنان را از انجام وظایف اصلی بازداشته است و تاثیر منفی در وصول مالیات داشته است و درآمدهای مالیاتی را کاهش داده است.


با توجه به آنچه گفته شد، از آن نهاد محترم تقاضا داریم، اوضاع نابسامان این نرم افزار و چالشهای عدیده به وجود آورده آن را مورد پیگیری جدی قرار دهد تا این چالش بزرگ ملی به اطلاع مدیران، نهادهای نظارتی و سایر مراجع ذیصلاح برسد و با کنارگذاشتن این نرم افزار از تحمیل ضررهای بزرگتر به بیت المال و اقتصاد این مملکت جلوگیری شود.
آنچه در اینجا ذکر شد مسئله ای فردی و کم اهمیت نیست بلکه موضوعی است که به تک تک مردمان این سرزمین مربوط می شود و آینده آنان را تحت تاثیر قرار می دهد.
امید که مدیران این مملکت چشم امید از بیگانگان فرو ببندند و با اعتماد به توان و تخصص نیروهای داخلی، کشور عزیزمان را بسازند.
با آرزوی تعالی و پیشرفت ایران اسلامی"
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: