به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مسوولان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی به صورت شفاف پاسخگو باشند که چه ارتباطی میان این فرضیه وجود دارد و اگر تحریم‌شدگان همان‌هایی هستند که 2 سال پیش در تهران مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، بی‌درنگ گزارش‌های لازم را به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورمان بدهند
"خیبرآنلاین" - هنوز هم فراموش نکرده‌ایم که اسرائیل برای کنترل توان هسته‌ای ایران، جوانان هسته‌ای‌مان را ترور کرد و از این کار ابایی ندارند. بی‌شک در صورت تأیید این موضوع باید گروه
 
به گزارش صبح نو، درخواست‌های کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و همچنین سرکشی به تأسیسات نظامی ایران، ازجمله مباحثی بوده که همواره چه قبل از امضای برجام و چه پس از توافق هسته‌ای مورد نقد و تحلیل‌های مختلفی قرار می‌گرفت و حالا به نظر می‌رسد ابعاد جدیدی از این مقوله آن هم پس از خروج آمریکا از برجام باز شده است.
 
موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران رسماً برای نخستین بار 2 سال پیش در 2 خردادماه 94 از زبان «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مطرح شد؛ او گفته بود: «موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران مسأله‌ای است که در جریان رایزنی‌های هسته‌ای بین دیپلمات‌های ایران و 1+5 مورد بحث قرار گرفته و درباره آن توافق صورت گرفته است. ما و ایرانی‌ها بر سر فرایندی برای تهیه لیستی از دسترسی‌ها برای حل موضوع جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران توافق کردیم. افراد و محل‌هایی که در این لیست قرار می‌گیرند کماکان موضوع رایزنی‌های ما هستند اما ما با توافقی که برآورده‌کننده نیاز ما برای نتیجه مود نظرمان نباشد، موافقت نخواهیم کرد.»
 
موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران زمانی جدی‌تر شد که بهروز‌ کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای در حالی که قصد داشت اظهارات هارف را تکذیب کند اما در عمل اصل مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را تأیید کرد.
 
او درباره خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر پخش نخستین مستند مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای کشورمان گفته بود: «مصاحبه رسانه‌ای در دفتر کارم و کنار رآکتور انجام می‌شود و این کار خلاف اصول نیست.» وی این را هم گفته بود که «حتی اگر این مصاحبه در رسانه بین‌المللی یا رسانه انگلیسی باشد خلاف نیست اما چنین کاری را به طور گسترده نداریم.»
 
اظهارات کمالوندی قرار بود در جهت تکذیب مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای باشد اما همین تکذیبیه به نوعی تأیید اخبار منتشر شده درباره الزام مذاکره با دانشمندان هسته‌ای و حتی دانشجویان این رشته بود.
 
 پس از اظهارات کمالوندی، نمایندگان مجلس و افکار عمومی و به‌خصوص جامعه دانشگاهی نسبت به این مسأله حساس شدند و خواستار توضیح مقامات وزارت خارجه در این باره شدند.
 
رهبر معظم انقلاب: اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای یعنی بازجویی

هرچند گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره اجازه و یا عدم اجازه ایران به آژانس برای مذاکره با دانشمندان هسته‌ای مطرح می‌شد از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در خردادماه 94 گفته بود: «در دولت سابق مصاحبه‌هایی با دانشمندان هسته‌ای کشورمان از سوی مأموران آژانس انجام شد و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، ارتباطی به اصل مذاکرات ندارد،» اما با این حال امام خامنه‌ای به دلیل اهمیت موضوع شخصاً به این مسأله ورود کردند. ایشان بر همین اساس در سخنرانی مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین(ع) گفتند: «باز در مذاکرات حرف‌های تازه می‌زنند. درباره بازرسی‌ها گفتیم اجازه نمی‌دهیم از هیچیک از مراکز نظامی هیچگونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود. می‌گویند اجازه‌ مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای باید داده شود. این یعنی بازجویی. من اجازه نمی‌دهم بیگانگان با دانشمندان و فرزندان عزیز ملت که این دانش را به اینجا رساندند، بیایند حرف بزنند.»
 
چرا مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای رد می‌شود؟

اما سؤال اساسی اینجاست چرا رهبری انقلاب با موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای مخالفت کردند و چرا موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای حساسیت‌های زیادی را برانگیخت؟
 
تعداد کشورهایی که در دنیا به فناوری هسته‌ای دست یافته‌اند شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد. کشورها یا مستقلاً به این فناوری دست یافته‌اند یا صنعت هسته‌ای خود را در اختیار قدرت‌های دنیا قرار داده‌اند.
 
جمهوری اسلامی ایران نیز جزء معدود کشورهایی است که مستقلاً و بدون کمک غرب و قدرت‌های دنیا به این فناوری دست یافته است، افتخاری که ارزان هم به دست نیامده و شهدای هسته‌ای زیادی در این راه تقدیم کشور شد.
 
وقتی هسته‌ای شدن یک افتخار برای کشورمان باشد بی‌شک شهدای هسته‌ای این راه افتخارآمیز را طی کردند و امروز نیز دانشمندان هسته‌ای راه شهدای این عرصه را ادامه می‌دهند.
 
بر همین اساس همواره قدرت‌ها برای آنکه بتوانند جلوی ایران هسته‌ای را بگیرند توطئه‌های مختلفی را طرح‌ریزی کردند، از تحریم‌های اقتصادی تا ترور دانشمندان هسته‌ای.
 
حال این سؤال پیش می‌آید که وقتی دانشمندان و دانشجویان این رشته وظیفه‌ای حساس بر روی دوش دارند چه مبنای عقلانی برای معرفی آنان به آژانس که وابستگی‌اش به ایالات متحده آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی ثابت شده، وجود دارد؟
 
فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌المللی اخیراً در مصاحبه با عنوان «ترور اکثر دانشمندان عراقی پس از مصاحبه‌ با آژانس» اعلام کرده بود که آژانس بدون شک اطلاعات و مشخصات دانشمندان هسته‌ای را به آمریکا می‌دهد. تحلیل فؤاد ایزدی در این زمینه کاملاً صحیح بوده چراکه در زمانی که هر روز خبر ترور دانشمندان و استادان را می‌شنیدیم، همه افرادی را که شناسایی می‌کردند، پرورش‌یافته نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی و آمریکایی بودند. از این جهت پذیرفتن توافقی که این شرایط را برای کشور ایجاد بکند قطعاً به نفع کشور نیست. اگر ما الان در چاله تحریم هستیم، نباید خودمان را در چاه بیندازیم.
 
فهرست تحریم‌های جدید آمریکا و ارتباط آن با موضوع مذاکره دانشمندان هسته‌ای

حالا شاید بر کسی پوشیده نباشد که موضوع مصاحبه با دانشجویان و دانشمندان هسته‌ای به موجب اهمیتی که دارد چقدر می‌تواند حساس باشد!
 
با عنایت به اظهارات کمالوندی در پاراگراف‌های نخستین این گزارش، این فرضیه تأیید می‌شود که اصل اتفاق مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایرانی صورت گرفته است؛ حتی برای موارد محدود هم آژانس انرژی اتمی موفق شده با دانشمندان ایرانی آن هم در اتاق آقای سخنگو مصاحبه کند! اینکه با چه افرادی مصاحبه شده، شاید اسامی آنها را مسوولان انرژی اتمی بدانند اما این احتمال به‌وجود می‌آید که به راستی ارتباط آن مصاحبه‌ها با لیست‌های تحریمی جدیدی که آمریکا علیه برخی چهره‌های ایرانی پس از خروجش از برجام به کار می‌گیرد، چیست؟
 
بهتر است در این باره مسوولان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی به صورت شفاف پاسخگو باشند که چه ارتباطی میان این فرضیه وجود دارد و اگر تحریم‌شدگان همان‌هایی هستند که 2 سال پیش در تهران مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، بی‌درنگ گزارش‌های لازم را به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورمان بدهند.
 
هنوز هم فراموش نکرده‌ایم که اسرائیل برای کنترل توان هسته‌ای ایران، جوانان هسته‌ای‌مان را ترور کرد و از این کار ابایی ندارند. بی‌شک در صورت تأیید این موضوع باید حفاظت از جان دانشمندانی که مورد مصاحبه آژانس بودند، دوچندان شود تا این راه پرافتخار بدون توقف توسط دانشمندان هسته‌ای ادامه داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: