به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
فدراسیون فوتبال به کی روش پیشنهاد تمدید قرارداد 6 ماهه داده است اما پیرمرد پرتغالی نمی خواهد این قرارداد را بپذیرد. او مثل سالهای گذشته حرف هایش را زد و رفت
"خیبرآنلاین" - بعد از آنکه تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام ملت های آسیا (۲۰۱۱ قطر) با افشین قطبی راه به جایی نبرد و با شکست برابر کره جنوبی حذف شد، فدراسیون فوتبال مذاکرات برای حضور یک مربی بزرگ را آغاز کرد تا شاید بتواند طلسم قهرمان نشدن ایران در آسیا را بشکند.

به گزارش مهر، اواخر سال ۱۳۸۹ فدراسیون فوتبال از بین گزینه های خود به کارلوس کی روش رسید و درحالی که او بازی تیم ملی ایران برابر روسیه در امارات را هم زیر نظر گرفت و به توافقات اولیه هم دست پیدا کرده بود اما در پیامی برای فدراسیون اعلام کرد به دلیل مشکلات خانوادگی قادر به حضور در ایران نیست. با این حال مذاکرات ادامه یافت و در نهایت کی روش روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ به طور رسمی هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت.

اهداف فدراسیون فوتبال

زمانی که فدراسیون فوتبال مذاکره با مربیان خارجی برای هدایت تیم ملی را آغاز کرد، طبیعتا به دنبال 2 هدف بزرگ برای فوتبال ایران بود. اول اینکه تیم ملی بتواند پس از سالها عنوان قهرمانی آسیا را به خود اختصاص دهد. دوم اینکه ملی پوشان فوتبال ایران با راهیابی به جام جهانی از مرحله مقدماتی صعود کنند.


ورود به جام جهانی برزیل با یک خطر جدی

مهمترین رویدادی که تیم ملی با حضور کی روش پیش رو داشت مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود. کار با روال خوبی شروع شد و تیم ملی ایران مرحله مقدماتی را با  نتایج خوب به پایان برد و به مرحله نهایی مقدماتی رسید. در این مرحله ایران با کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان همگروه بود. شاگردان کی روش هر چند در این مرحله به عنوان تیم اول راهی جام جهانی شدند اما زمانی که به لبنان و ازبکستان باختند در خطر حذف هم قرار گرفتند اما با پیروزی در سه دیدار پایانی با اقتدار راهی جام جهانی شدند.

یک امتیاز و یک نتیجه آبرومند

کارلوس کی روش به همراه تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی برزیل رفت. جایی که علاقمندان به فوتبال امیدوار بودند یکی از اهدافی که از قبل در نظر گرفته شده بود محقق شود. ایران با نیجریه، آرژانتین و بوسنی همگروه بود و با تساوی برابر نیجریه یک امتیاز کسب کرد تا امیدها برای صعود زنده شود. شکست برابر آرژانتین با گل دقایق پایانی مسی هر چند قابل پیش بینی بود اما یک نتیجه آبرومند برای فوتبال ایران محسوب می شد. با این حال در سومین دیدار و در حالی که ایران برای صعود به پیروزی نیاز داشت، تیم ملی ۳ بر یک مغلوب بوسنی شد و از دور مسابقات کنار رفت. درست مثل سه دوره قبلی جام جهانی.

کش و قوس های ماندن یا رفتن کی روش

بعد از جام جهانی اظهارات متفاوت و متناقضی در مورد رفتن یا ماندن کی روش از سوی کارشناسان و اهالی فوتبال مطرح شد. با این حال در نهایت فدراسیون فوتبال با این هدف که تیم ملی بتواند در جام ملت های آسیا که سال ۲۰۱۵ به میزبانی استرالیا برگزار می شد به عنوان قهرمانی دست پیدا کند، قرارداد کی روش را تمدید کرد. قراردادی که رقم آن بسیار بالا بود و پرداخت کردنش کمر فدراسیون را خم می کرد.

منتقدان همچنان می تاختند

هر چند فدراسیون فوتبال قرارداد کی روش را تا تمدید کرد و او باید کارش را آغاز می کرد اما منتقدان همچنان اعتقاد داشتند با توجه به رقم بالایی که کی روش و دستیارانش دریافت می کنند، آورده آنها برای فوتبال ایران به همین اندازه نیست و او نباید به کارش ادامه دهد. همین انتقادات باعث ایجاد درگیری های رسانه ای بین موافقان و مخالفان شد و البته خود کی روش هم در به راه انداختن این جنگ ها بی همتا بود.

یک ناکامی تکراری این بار با کی روش

تیم ملی ایران راهی استرالیا شد به این امید که بتواند طلسم سالها قهرمان نشدن در آسیا را با مرد پرتغالی بشکند. تیم ملی مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشت و به جایی رسید که قبل از این بارها تیم ملی با مربیان داخلی و خارجی رسیده بود اما نتوانسته بود از آن عبور کند. کی روش هم در همان مرحله متوقف شود. شکست برابر عراق در ضربات پنالتی و حذف ایران از جام ملت های آسیا بازهم بر باد رفتن رویای ایرانی ها تاکید مجدد کرد.

بازهم کش و قوس ماندن یا رفتن

بعد از اینکه تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل نتوانست از گروهش صعود کند و در جام ملت های آسیا هم نتوانست به عنوان قهرمانی دست پیدا کند، کفه ترازو به سود منتقدان کی روش سنگینی کرد چرا که این مرد پرتغالی هم نتوانسته بود کاری را انجام دهد که مد نظر فدراسیون و علاقمندان به فوتبال بود. ما نه از گروه همان در جام جهانی صعود کرده بودیم و نه در آسیا قهرمان شده بودیم. با این حال کی روش باید برای چه اتفاقی در ایران می ماند؟

خواست مردم کی روش را ماندگار کرد

بعد از کش و قوس هایی که این بار دیگر تکراری شده بود، بازهم فدراسیون فوتبال قرارداد کی روش را تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تمدید کرد به این امید که این بار طلسم صعود نکردن از مرحله مقدماتی شکسته شود. تیم ملی مرحله مقدماتی را با اقتدار پشت سرگذاشت و با اینکه تدارک خوبی نداشت اما حریفانش را در حسرت پیروزی گذاشت و با کسب نتایج قابل قبول بازهم به عنوان تیم اول گروه و دومین تیم راه یافته به جام جهانی، جواز سفر به روسیه را گرفت.

اتفاقی که تحقق رویا را سخت کرد

با صعود مقتدرانه ایران به جام جهانی امیدواری ها برای محقق شدن رویایی صعود به مرحله بعدی پررنگ تر از قبل شد اما زمانی که قرعه کشی انجام شد و تیم های اسپانیا و پرتغال در گروه ایران قرار گرفتند و مراکش هم به عنوان قهرمان آفریقا قدعلم کرد، کار برای کی روش و شاگردانش سخت تر از قبل شد و رویا رنگ باخت. اما امیدواری ها همچنان ادامه داشت و فوتبال ایران به دنبال معجزه صعود بود.

ضعیف ترین تدارکات برای تیم ملی ایران

ملی‌پوشان کشورمان در شرایطی راهی روسیه شدند که یکی از ضعیف‌ترین تیم ها از نظر آماده سازی بودند و نتوانستند بازیهای تدارکاتی مهمی برگزار کنند. همین امر بارها با انتقاد کی روش مواجه شد اما در نهایت تیم ملی با لغو چند بازی تدارکاتی اش و با برگزاری یکی دو دیدار با تیم های درجه دوم و سوم گام در روسیه گذاشت تا خود را برای حضور در جام بیست و یکم آماده کند.

رویای صعود با یک شوت رنگ باخت!

شروع ایران در جام جهانی رویایی بود. تیمی که در طول ۹۰ دقیقه زیر فشار مراکش قرار داشت و خیلی ها برای به پایان رسیدن بازی لحظه شماری می کردند، با گل به خودی دقایق پایانی بازیکن حریف به سه امتیاز ارزشمند دست پیدا کرد تا امیدها برای صعود زنده شود. نمایش خوب برابر اسپانیا با وجود شکست یک بر صفر تحسین بسیاری از علاقمندان و کارشناسان فوتبال را به همراه داشت.

تیم ملی ایران در صورت پیروزی برابر پرتغال می توانست به مرحله بعدی جام جهانی صعود کند و طلسم را بشکند اما بازهم رویا رنگ باخت و با وجود تساوی یک به یک برابر این تیم مقتدر اروپایی، شوتی که مهدی طارمی در وقت های اضافه به کنار تور دروازه زد سند حذف ایران را امضا کرد تا مثل چهار دوره گذشته ایران در همان مرحله مقدماتی به کارش پایان دهد و به خانه برگردد.

سوال تکراری در مورد کی روش

با پایان جام جهانی ۲۰۱۸ برای ایران، حالا بازهم بحث تمدید قرارداد یا قطع همکاری با کی روش به سوژه اول فوتبال کشور تبدیل شده است. برخی اعتقاد دارند که باید او را حفظ کرد تا در جام ملت های ۲۰۱۹ امارات به عنوان قهرمانی برسیم. برخی هم اعتقاد دارند با روشی که کی روش در پیش گرفته و حریفانی که تیم ملی دارد رسیدن به این مهم دور از دسترس است.

فدراسیون فوتبال به کی روش پیشنهاد تمدید قرارداد 6 ماهه داده است اما پیرمرد پرتغالی نمی خواهد این قرارداد را بپذیرد. او مثل سالهای گذشته حرف هایش را زد و رفت. فدراسیون فوتبال حالا باید انتخاب کند که قرارداد کارلوس را تمدید کند یا با مربی دیگری وارد مذاکره شود.

آنچه مسلم است، فوتبال ایران با کی روش هرچند به ثبات خوبی در نتیجه گیری - در آسیا - رسیده است، اما هیچکدام از اهدافی که مدنظر فدراسیون بود محقق نشده است. نه از مرحله مقدماتی جام جهانی صعود کردیم و نه در آسیا قهرمان شدیم. اتفاقی که با مربیان ایرانی و ارزان قیمت هم رخ نداده بود و با کی روش گرانقیمت هم رقم نخورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: