به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
مديران استقلال و پرسپوليس بايد به سمتى بروند كه اجازه دهند بازيكنان داخلى بيشتر خود را در عرصه ورزش نشان دهند و ما بتوانيم تربیت بازیکنان داخلی همتراز بازیکنان باکیفیت خارجى را در دستور كار قرار دهيم
"خیبرآنلاین" - بازار نقل و انتقالات فوتبالی با توجه به گرانی ارز در روزهای اخیر برخی معادلات تیم های لیگ برتری فوتبال را به هم زده اما در بخش باشگاه های خصوصی شاید این مشکل کمتر به چشم می آید و طبق روال معمول این 2 تیم تهرانی هستند که با وجود هواداران بسیار زیاد باید توقعات را برآورده کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فوتبال ما در سال های اخیر بازیکنان خارجی گرانقیمتی را جذب نکرده است و یا حداقل نسبت به رقبای حاشیه خلیج فارس ارقام قرارداد ما با بازیکنان خارجی بسیار ناچیز محسوب می شود.

باشگاه پرسپولیس و استقلال این روزها زیر نظر دولت اداره می شوند و باید در راستای سیاست های دولت و بدون استفاده از ارز آزاد با بازیکنان خارجی قرارداد ببندند اما آنچه واضح است ارز دولتی نیز به حد کافی در اختیار این 2 تیم قرار نمی گیرد و مشکل اساسی این 2 تیم در تامین هزینه خارجی ها زمانی شکل می گیرد که قیمت دلار و یورو 2 برابر شده است و بودجه باشگاه ها هنوز بر همان تراز قبلی پایدار است.

گفته می شود برای شکایت های قبلی این دوباشگاه و پرونده های که در فیفا باز است تیم فوتبال پرسپولیس از ارز دولتی استفاده کرده است و با توجه به تعدد پرونده های شکایت این باشگاه و رقیب سنتی اش استقلال، این 2 تیم باز هم نیاز دارند تا از ارز دولتی برای پرداخت پیش قرارداد ها و طلب بازیکنان خارجی شان استفاده کنند.

با توجه به شرایط اقتصادی این روزها وزارت ورزش و جوانان نقش به سزایی در اقتصاد باشگاه ها دارد و تصمیمات سلطانی فر به عنوان رئیس مجمع این 2 باشگاه بزرگ می تواند بسیاری از مشکلات این 2 تیم را حل کند.

اعطای ارز دولتی به باشگاه پرسپولیس و استقلال از 2 جنبه قابل توجه است.

این 2 باشگاه با حضور طرفداران زیاد و در صورت موفقیت با گزینه های مورد نیاز خارجی می توانند در آسیا با نتایج درخشان شور شعف را به جامعه تزریق کنند و این یکی از وظایف ذاتی وزارت ورزش و جوانان است که باید با طبق ضوابط با سازوکار و راهبردهای مناسب هواداران این دو تیم را راضی نگهدارد.

بحث دیگر این موضوع در مورد اهم و فی الاهم بدون اعطای ارز و یا استفاده از بازیکنان داخلی به جای خارجی ها در راستای اقتصاد مقاومتی است.

آیا باشگاه های دولتی موظفند با توجه به شرایط اقتصادی این روز های بازار ارز، رعایت حداقلی خریدها را برای تیم های خود انجام دهند و یا اگر این کار را انجام دهند می توانند هواداران خود را در طول فصل راضی نگه دارند؟

اینها مواردی است که هنوز پاسخ صریحی در مورد آن به دست نیامده است و اصولا اعطای ارز دولتی به تیم های فوتبال بحث چالشی این روزهای فوتبال و اقتصاد است.

عده ای مخالف این موضوع هستند و برخی ها موفقیت این 2 تیم را ارجح تر نسبت به هر فعل و انفعال اقتصادی می دانند.

باشگاه های استقلال و پرسپولیس دولتی هستند و این یعنی وزارت ورزش و جوانان متولی تیم های پرطرفدار تهرانی است و تعلق خاطر برخی سیاسیون به این 2 تیم هم مزید بر علت شده تا کفه ترازو به سمت دریافت ارز دولتی سنگینی کند.

گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس در مورد بحث تامین نیاز های ارزی باشگاه پرسپولیس به خبرنگار ما گفت: بانک مرکزی دست ما را در این شرایط بسته است و حاضر نیست به ما ارز دولتی بدهد و اگر نتوانیم طلب شاکیان خود را پرداخت کنیم با محرومیت از لیگ قهرمانان آسیا مواجه می شویم.

او ادامه داد: بعد از اینکه آمار مالی از قرارداد کادر فنی و بازیکنان خارجی و جرایم مالی فیفا را برآورده کردیم از سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان خواهش کردیم که طی نامه ای درخواست ارزی ما را به بانک مرکزی اعلام کند که طی یک ماه اخیر جواب مثبت یا منفی در این مورد دریافت نکردیم. البته به ما گفتند در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

گرشاسبی بیان کرد: به ما ابلاغ شده است که نباید ارز آزاد خریداری کنیم اما ما برای اینکه محروم نشویم و با منفی 6 امتیاز لیگ هجدهم را شروع نکنیم مجبور شدیم ارز آزاد خریداری کرده و بدهی های خود را پرداخت کنیم و به نوعی خلاف کردیم. به هر حال از بانک مرکزی جواب درستی به صورت مکتوب دریافت نکردیم و من به عنوان مسئول موظف هستم که از باشگاه حراست کنم و این کار خلاف را انجام دادیم تا کسی آسیب نبیند و اگر 6 امتیاز از تیم ما کسر می شود در آن صورت جبران این کسر امتیاز سخت بود. نامه شکایت یکی، 2 بازیکن خارجی هم به باشگاه ارسال شده است و با توجه به حساسیت موضوع منتظر پاسخ بانک مرکزی هستیم تا درخواست ما را عملی کند.

جعفر کاشانی رئیس هیئت مدیره پرسپولیس در گفتگو با خبرنگار ما درباره اینکه ارز دولتی به این باشگاه تخصیص یافت، اظهار کرد: ما برای پرداخت مطالبات مالی مربیان و بازیکنان خارجی و بدهی های خود نیاز به ارز دولتی داریم و درخواست خود را از طریق وزارت ورزش و جوانان به بانک مرکزی اعلام کردیم و منتظر جواب نامه خود هستیم.

او ادامه داد: اقدامات لازم برای دریافت ارز دولتی انجام دادیم و گرشاسبی هم این موضوع را پیگیری می کند تا بتوانیم مشکلات مالی خود را حل کنیم.

کاشانی درباره اینکه به باشگاه ها ابلاغ شده که ارز آزاد خریداری نکنند و راهکار پرسپولیس در این باره چیست، تصریح کرد: ابلاغیه ای به باشگاه پرسپولیس شده است که اجازه خرید ارز آزاد نداریم و گرشاسبی سرپرست باشگاه برای پرداخت بدهی ها در موعد مقرر مجبور شد که ارز آزاد خریداری کند و اکنون هم باید جوابگو باشیم.

رئیس هیئت مدیره پرسپولیس در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم شرایط به صورتی شود که مشکلات ارزی باشگاه ها از جمله پرسپولیس اصولی و قانونی حل شود تا برای پرداختی ها به خارجی ها با مشکل مواجه نشویم.

حسن زمانی عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال درباره استفاده ارز دولتی باشگاه استقلال برای جذب بازیکن و پرداخت بدهی ها گفت: با توجه به اینکه باشگاه استقلال دولتی است به همین دلیل باید ار ارز دولتی استفاده کنیم و مجوز دریافت ارز آزاد نداریم .اما احتمالا ما برای حل مشکلات مالی از محل درآمدهایی که از رقابت های جام جهانی و یا جام باشگاه های آسیا به باشگاه می رسد بهره لازم را خواهیم برد و بدین شکل هم دیگر نیازی به دریافت ارز دولتی نداریم چرا که اولویت ما استفاده از همین منابع است و به دنبال رفع مشکلات از این طریق هستیم.

او ادامه داد: با هماهنگی های لازم بانک مرکزی ارز دولتی را در اختیار ما می گذارد اما خوشبختانه در فصل پیش رو هم مانند فصل گذشته مشکلی به لحاظ مالی نداریم و همان طور که اعلام کردم از نظر ارزی هم قطعا بانک مرکزی و دولت همکاری لازم را انجام خواهند داد.

عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال افزود: باشگاه استقلال و پرسپولیس دولتی هستند و اصلا نیاید در بازار آزاد ارز خرید و فروش کنند و با توجه به این موضوع در صورت نیاز به ارز حتما به بانک مرکزی مراجعه می کنیم تا مشکلی هم پبش نیاید.

او در مورد اینکه وزیر ورزش و جوانان به 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام کرده که اجازه استفاده از ارز آزاد را ندارند گفت: دقیقا حرف وزیر ورزش و جوانان درست است و ما اجازه استفاده از ارز آزاد را نداریم.

محمداسماعيل سعيدى نماينده مجلس شوراى اسلامى درباره اينكه آيا ارز دولتى به ٢ باشگاه استقلال و پرسپوليس تعلق مى گيرد يا خير؟ گفت: ارز دولتى به ٢ باشگاه استقلال و پرسپوليس تعلق مى گيرد و از نظر مجلس شوراى اسلامى اين موضوع ايرادى ندارد چرا كه اين ٢ باشگاه دولتى هستند

او درباره اينكه آيا استقلال و پرسپوليس مى توانند ارز دولتى را صرف بدهى و خرج بازيكنان خارجى كنند يا خير؟ بيان كرد: صرف ارز دولتى براى چنين مواردى شرايط خاصى دارد اما باشگاه ها تا جايى كه امكان دارد بايد از بازيكنان داخلى استفاده كنند و كمتر به سراغ جذب بازيكن خارجى بروند و به نوعى ورود بازيكنان وارداتى را حذف كنند. مديران استقلال و پرسپوليس بايد به سمتى بروند كه اجازه دهند بازيكنان داخلى بيشتر خود را در عرصه ورزش نشان دهند و ما بتوانيم تربیت بازیکنان داخلی همتراز بازیکنان باکیفیت خارجى را در دستور كار قرار دهيم.

سعيدى ادامه داد :چرا كه اين ٢ باشگاه دولتى هستند اما به اعتقاد بنده با توجه به شرایط فعلی کشور و نیازهای بسیار ضروری دیگر چه در بخش ورزش و چه در بخش های دیگر، بهتر است مدیریت بهتری در این خصوص گردد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: