به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
نیازی به حمایت ارگان‌ها یا سازمان‌های دولتی نداریم، وظیفه ما تولید با کیفیت ایرانی است و زمانی که تولیدات ایرانی با کیفیت باشد مردم نیز ناخود آگاه از آن حمایت خواهند کرد
"خیبرآنلاین" - لوازم التحریر خارجی به ویژه لوازم التحریر چینی و هندی حدود 60 درصد از بازار لوازم التحریر کشور را در اختیار گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تولید انواع لوازم التحریر در داخل کشور نسبت به سال های گذشته با رشد ۱۵ درصدی روبرو بوده و تولید داخل از ۳۰ به ۴۵ درصد رسیده است.

با وجود ۱۳ میلیون نوآموز و دانش‌آموز در ایران نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داریم، اما سهم تولیدکنندگان ایرانی تنها 5 درصد از کل این بازار است. با افزایش تولید لوازم التحریر، واردات نیز کاهش می‌یابد و بیشتر از ملزومات داخلی استفاده خواهد شد. به گونه ­ای که در سال 95؛ 30 درصد حجم بازار در اختیار تولیدکنندگان بود و امسال این رقم به 45 درصد رسیده است. اکنون واحدهای تولیدی لوازم‌التحریر در کشور با ظرفیت پایین به کار مشغولند؛ در حالی که این کارخانه‌ها توان تأمین 80 تا 85 درصدی بازار داخلی را دارند. شرط این امر استمرار حمایت دولت و ملت از این صنعت است که در این صورت می‌توان امیدوار بود در 3 تا 2 سال آینده محقق شود.

در ادامه این گزارش با چند نفر از فعالان حوزه تولید نرم افزار کشور، مشکلات این حوزه را مورد بررسی قرار داده‌ایم که می‌خوانید:

محمدرضا صنعتکار رئیس هیئت مدیره انجمن  تولید‌کنندگان نوشت‌افزار، اظهار کرد: نوشت افزار طیف وسیعی از محصولات را شامل می‌شود و نمی‌توانیم آمار کامل و درستی از میزان تولید و واردات نوشت افزار ارائه دهیم، به عنوان مثال در تولید برخی محصولات همچون پاک‌کن و مداد پیشرفت خوبی داشته‌ایم در حالی که مصرف سرانه تراش کشور حدود 50میلیون عدد است، ما توانایی تولید 5 میلیون تراش را در داخل داریم.

وی افزود: نیاز به خودکار در کشور 600 میلیون عدد است و اکنون کارخانه‌های داخلی به ظرفیت تولید 400 میلیون عدد دست یافته‌اند ولی متأسفانه سهم بازار ما در حوزه خودکار همچنان اندک است، زیرا مصرف کننده ترجیح می‌دهد خودکار خارجی را مصرف کند.

این تولیدکننده نوشت افزار یادآور شد: به عنوان مدیر 2 کارخانه که یکی برند ایرانی و دیگری نمایندگی یک برند کانادایی است، اذعان می‌کنم با وجود اینکه کیفیت هر دو محصول ما یکسان است اما مردم استقبال بیشتری از خرید برند کانادایی می‌کنند و این موضوع نشان‌دهنده فرهنگ ضعیف در حوزه مصرف کالای ملی است.

صنعتکار با اشاره به اهمیت استاندارد برای تعیین حداقل کیفیت محصولات تولید داخل، گفت: با توجه به اینکه در حوزه نوشت افزار استاندارد مشخصی تعیین نشده است، برخی از تولید‌کنندگان حداقل کیفیت را رعایت نمی‌کنند و همین امر موجب بدبینی مردم نسبت به نوشت افزار ایرانی شده است.

وی تأکید کرد: برای حمایت از تولید ملی باید واردات به صورت کنترل شده باشد تا تولیدکننده داخلی در شرایط مساعدتری بتواند با رقبای خارجی رقابت کند.

این تولیدکننده نوشت افزار با رد قانون ممنوعیت واردات کالای خارجی، تصریح کرد: در صورتیکه تولید‌کننده ملی تنها فضا را برای خود بداند و در بازار رقیب قدرتی نداشته باشد محکوم به شکست و بی‌کیفیتی خواهد بود و این موضوع ما را به دهه 60 برمی‌گرداند.

وی اشاره‌ای به نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته کرد و گفت: با نرخ کنون ارز تهیه مواد اولیه بسیار سخت شده و در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان نوشت افزار با مشکل تأمین و واردات مواد اولیه روبه‌رو هستند. در سال حمایت از تولید ملی نه تنها حمایتی از تولیدکننده داخلی نشده، بلکه مشکلات پیش‌رو موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان به سمت تعطیلی کشانده شوند.

صنعتکار با بیان اینکه واردات برخی از اقلام نوشت افزار ممنوع شده است، گفت: با توجه به کمبود مواد اولیه برای تولید داخلی مهرماه امسال با کمبود و گرانی مواد اولیه روبه‌رو خواهیم شد.

این تولیدکننده نوشت افزار یادآور شد: ما باید به عنوان تولیدکننده به فکر تأمین نیاز مصرف‌کنندگان باشیم و مسئولان نیز باید با پیش‌بینی‌های صحیح از تنش بیشتر در تولید ملی و بازار داخلی جلوگیری کنند.

وی اظهار کرد: مردم به تولید ایرانی بدبین هستند و دلیل این موضوع، بی‌کیفیتی برخی اجناس داخلی است اما کیفیت بخش کوچکی از این بی‌اعتمادی را ناشی می‌شود و باید توجه داشت در سال‌های گذشته شرایط تبلیغاتی و فرهنگ‌سازی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ استفاده از کالای ملی در جامعه به کار گرفته نشده و یا فعالیت‌های رخ داده در این زمینه موقتی و ضعیف بوده است‌.

صنعتکار افزود: فرهنگ‌سازی همه‌جانبه برای مردم، تولیدکننده در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی موجب رشد تولید ملی خواهد شد، همانطور که امسال به دلیل حمایت از کالای ایرانی برخی از فروشگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی ملزم به خرید نوشت‌افزار ایرانی شدند و این موضوع نتیجه مثبتی در تقویت تولید نوشت افزار ملی داشت.

این تولیدکننده نوشت افزار تأکید کرد: در صورتیکه جلوی واردات افسار گسیخته گرفته شود کارخانه‌های تولید نوشت افزار تولید خود را افزایش داده و مسئولان باید توجه داشته باشند تا جایی که ظرفیت تولید داریم از واردات خودداری کنند و مابقی نیاز کشور را وارد کشور کنند.

در ادامه، نادر طریقت نایب رئیس انجمن تولید نوشت افزار، اظهار کرد: بازار بزرگی در ایران برای مصرف نوشت افزار وجود دارد که بخش اعظم آ‌ن را دانش‌آموزان و  دانشجویان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: اکنون کارخانه‌های مدادسازی داخلی توانایی تولید 100درصد نیاز داخلی را دارند و ما تولیدکنندگان نوشت افزار با واردات مداد موافق نیستیم، زیرا انبار تولیدکنندگان مداد مملو از کالاهای تولیدی فروخته نشده در بازار است.

این تولیدکننده لوازم نقشه‌کشی و مهندسی تصریح کرد: در زمینه تولید خودکار، 40 تا 50 درصد توانایی تأمین نیاز داخلی را داریم و مابقی باید وارد شود.

طریقت اضافه کرد: اکنون کارخانه ما به تنهایی توانسته 90 درصد نیاز داخل در زمینه ابزار نقشه‌کشی و مهندسی را تأمین کند. ما توانایی تولید 10 درصد دیگر از نیاز کشور را داریم اما این 10 درصد عموما افرادی هستند که همیشه ترجیح می‌دهند از برندهای خارجی استفاده کنند در حالی که ما ادعا می‌کنیم اجناس ما بهتر از نوع خارجی است و در آزمایشی در تلویزیون نشان دادیم که خط‌کش‌های آلمانی به راحتی می‌شکنند اما خط‌کش تولید ایران با هیچ نیرویی نمی‌شکند.

وی افزود: در حوزه قیمت می‌توانیم با کالاهای اروپایی رقابت کنیم به عنوان مثال تخته رسم آلمانی اکنون در بازار 700 هزار تومان بوده در حالی که نوع مشابه ایرانی آن 50 هزار تومان است.

این تولیدکننده لوازم نقشه‌کشی و مهندسی در رابطه با کمبود کاغذ در بازار و تخلفات معافیای کاغذ در این حوزه هشدار داد: برای دفتر‌سازها و یا مابقی تولیدکنندگان نوشت‌افزار که نیاز دائمی به تولید کارتون، جعبه و جلد دارند مشکل کاغذ جدی است و متأسفانه افرادی که با ارز چهار هزار و 200 تومانی کاغذ وارد کرده‌اند، آن را در بازار داخلی با قیمت ارز 10هزار تومانی می‌فروشند.

تولیدکننده نوشت افزار داخلی تصریح کرد: اکنون برای تهیه نوک و جوهر خودکار به ما دلار نیمایی تعلق می‌گیرد، اما پس از گذشت یک ماه از ثبت سفارش برای دریافت 82 هزار ارز هنوز موفق به دریافت آن نشده‌ایم.

وی با اشاره به تخلفات برخی از افراد در وزارت صنعت و دریافت رشوه در مقابل ارز دولتی به تولید‌کننده، گفت: صرافی‌ها هم برای پرداخت ارز از ما طلب پول اضافی می‌کنند و در این میان این تولید‌کننده داخلی است که باید متحمل همه فشارها شود.

محمدهاشم الهی تولیدکننده نوشت‌افزار داخلی، اظهار کرد: ما تولیدکننده دفتر هستیم و از آنجایی که از ابتدا دفتر کالای سنگینی بود، مورد استقبال واردکنندگان قرار نگرفت و به همین دلیل تولید دفتر در ایران رشد خوبی داشته است.

وی افزود: به جرات می‌گویم کیفیت کالای تولیدی ما بهتر از نوع مشابه خارجی آن است. نمی دانم چرا با وجود اینکه قیمت محصولات ایرانی پایین تر و کیفیت بهتری دارند بازهم کالای خارجی می خرند؟

الهی در پاسخ به این پرسش که آیا در حوزه قیمت نیز می‌توانید با کالای خارجی رقابت کنید؟ گفت: تاکنون قیمت‌های نوشت‌افزار ایرانی پایین‌تر و قابل رقابت با نوع خارجی بوده اما به دلیل شرایط حباب گونه حاکم بر اقتصاد کشور، کمی نگران آینده هستیم هرچند که تولیدکنندگان نوشت‌‌افزار داخلی همچنان در حوزه قیمت با کالای خارجی رقابت می‌کنند.

وی درباره  ورود افراد جدید به حوزه تولید نوشت‌افزار تصریح کرد: بازار داخلی پتانسیل ورود افراد جدید را دارد اما باید توجه داشت که این حرفه نیاز به داشتن تخصص و رعایت کیفیت بالا دارد و افرادی که بدون تخصص لازم وارد این حوزه می‌شوند، نمی‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند.

وی یادآور شد: اکنون با سازمان استاندارد در حال بررسی تعیین استانداردهای جدید و کامل برای نوشت افزار ایرانی هستیم.

الهی درخصوص حمایت از تولیدکننده نوشت‌افزار ابراز کرد: ما نیازی به حمایت ارگان‌ها یا سازمان‌های دولتی نداریم، وظیفه ما تولید با کیفیت ایرانی است و زمانی که تولیدات ایرانی با کیفیت باشد مردم نیز ناخود آگاه از آن حمایت خواهند کرد.

وی در خاتمه هشدار داد: در سال حمایت از تولید ملی، تولیدکنندگان به دلیل نبود مواد اولیه در حال تعطیلی هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: