به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کمتر از گذشت دو ماه از رسانه ای شدن خبر مزدوری 300 میلیون دلاری پسر شاه فراری ایران برای آل‎سعود، اخیراً گروهی به نام «فرشگرد» در تاریخ 26 شهریور اعلام موجودیت کرده و با محوریت قرار دادن حمایت از رضا ربع پهلوی، هدف اصلی خود را براندازی جمهوری اسلامی عنوان نموده است!
"خیبرآنلاین" - مرداد ماه سال جاری بود که تارنمای عربستانی «اقلیم الشرق» در یک افشاگری، از کمک 300 میلیون دلاری عربستان سعودی به رضا پهلوی (پسر شاه معدوم ایران) پرده برداشت. اکنون گویی کاسه لیسان درباری خارج نشین به منظور تهیه بیلان‎کاری برای هزینه‎کرد مبلغ مذکور، به خط شده اند تا مبادا طرف عربستانی به دوشیده شدن خود توسط رضا ربع پهلوی پی ببرد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، در همین رابطه، و کمتر از گذشت 2 ماه از رسانه ای شدن خبر مزدوری پسر شاه فراری ایران برای سعودی ها، اخیراً گروهی به نام «فرشگرد» در تاریخ 26 شهریور اعلام موجودیت نموده و هدف اصلی خود را براندازی جمهوری اسلامی عنوان نموده است!

این واژه به معنای احیای گذشته و ارتجاع بوده و از زبان پهلوی عاریه گرفته شده است. در عین حال بنیانگذاران این سازمان جدیدالتاسیس با انتخاب شعار «ایران را پس می‌گیریم»، معتقدند که تنها با محوریت شخص «رضا پهلوی» می توان حکومتی سکولار و دموکراتیک را بنیان نهاد!

پس از اعلام موجودیت این گروهک اما موجی از رپرتاژ رسانه ای برای معرفی آن در شبکه هایی همچون «بی.بی.سی فارسی»، «رادیو فردا»، «صدای آمریکا»، «اتاق خبر من و تو»، «کیهان لندن» و... شکل گرفت که خود موید حاتم بخشی اسپانسر سعودی برای ایجاد موج خبری وسیع، در حمایت از این گروهک است.

در عین حال بسیاری از کاربران فضای مجازی بالاخص در شبکه اجتماعی توئیتر، با تمسخر مسمای این گروهک ناشی و تازه کار اپوزیسیون، با استفاده از هشتگ «فَرشِ گِرد»، تصاویری از مفروش های دستباف یا ماشینی مدور منازل خود را در حمایت از این توئیت نمودند.

از سوی دیگر با بررسی رزومه 40 بنیانگذار این سازمان، آنچه مشهود است بی تجربگی و ناشناختگی بسیاری از آنهاست بحدی که هیچ سابقه دندانگیر سیاسی در کارنامه شان موجود نبوده و عموماً از دانشجویان فنی و پزشکی خارج از کشور محسوب می شوند! همین موضوع باعث شده تا بسیاری از اپوزیسیون خارج نشین در قبال اعضای بنیانگذار این سازمان به دیده تردید نگریسته و زبان به انتقاد از ایشان بچرخانند.

یکی دیگر از انتقادات مطرح شده درباره این گروهک نوپا، اعلام حمایت علنی از «رضا ربع پهلوی» و دیکتاتوری سابق ایران است و این در حالیست که آرمان نهایی ایشان از تاسیس این گروهک، «نیل به حکومتی دموکراتیک» ذکر شده است که این خود تناقضی اشکار و نقض غرضی فاحش بشمار می رود.

در همین زمینه «عبدالله شهبازی» - تاریخ نگار و فعال سیاسی - می نویسد: «فرشگر، که چند روز پیش با عضویت اشخاصی کم‌اهمیت اعلام موجودیت کرد، اپوزیسیون جدیدساخته دولت آمریکا و مقامات امنیتی دستگاه ترامپ است که گویا قرار است بعنوان آلترناتیو دمکراتیک مورد حمایت آمریکا، دمکراسی را در ایران مستقر کند. تصور می‌کنم تحلیل این است که گروه‌هایی مانند کالت رجوی پایگاه خود را دارد ولی نسل جوان به شدت متأثر از ماهواره‌ها و اینترنت، و تلویزیون «من و تو» و امثال آن، پتانسیل مستقل و بالایی دارد. مثلاً قرار است فرشگر رهبری این بخش از جامعه را به دست گیرد و با اوج‌گیری بحران و آشوب در ایران به چیزی شبیه ارتش آزاد‌ سوریه تبدیل شود. پس از ماجراجویی‌های نظامی دولت جرج واکر بوش،‌ تحت عنوان جنگ با تروریسم، و رکود و بحران مالی آمریکا، که پیامد این سیاست بود، حمله نظامی آمریکا به سبک عراق برای دورانی طولانی منتفی است زیرا جامعه آمریکا پذیرش آن را ندارد. ولی فعال کردن اپوزیسیون از نوع کالت رجوی و گروه‌های تجزیه‌طلب قوم‌گرا و اخیراً فرشگر، و بر این پایه ایجاد جنگ داخلی به سبک سوریه، می‌تواند برنامه دولت ترامپ برای ایران باشد. ظاهراً راهکار دولت ترامپ ایجاد آشوب از درون ایران است با تشدید فشارهای اقتصادی و رسانیدن نارضایتی مردم به مرز انفجار و سپس برانگیختن شورش‌های شهری خودجوش یا سازمان‌یافته شبیه به مدل زنجیره‌ای حوادث دی ۱۳۹۶. باید منتظر ماند و دید ترامپ در سخنرانی شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ ایران چه می‌گوید و مقامات دولت ترامپ چه نقشه‌ای در سر دارند.»

در پایان به نظر می رسد پس از حوادث دی ماه 96، توجه ویژه اپوزیسیون خارج نشین به ایجاد گروهک ها و کمپین هایی با محوریت عضویت اقشار الیت و نخبگانی به منظور اثرگذاری بیشتر بر عموم مردم، معطوف شده باشد که همزمان با فشارهای اقتصادی تحریم ها از سوی آمریکا، موجبات رخداد ناآرامی های خیابانی مجدد فراهم گردد. با این وجود اگرچه اعلام موجودیت این قبیل گروهک ها با توجه به ناشی‎گری‎شان از یک سو و قدرت ایدئولوژیک جمهوری اسلامی از سوی دیگر، نباید محلی از اعراب داشته باشد اما همچنان نباید از رصد اقدامات آنان غافل شد و بی توجه از کنار این قبیل عبور کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: