به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، محسن حاجی میرزایی و حتی علی ربیعی و عبدالرضا رحمانی فضلی نام‌هایی است که برای تصدی سمت سخنگویی دولت در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده است.
"خيبرآنلاين" -  از آخرین روزی که خبرنگاران برای پوشش نشست خبری سخنگوی دولت به طبقه ۸ ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری رفتند، قریب به ۱۰۰ روز می‌گذرد.

به گزارش ميزان، روز سه شنبه ۵ تیر ۹۷، محمد باقر نوبخت برای آخرین بار در پشت تریبون سخنگویی دولت قرار گرفت و از آن روز تاکنون، پست سخنگویی دولت بدون متصدی مانده است.
 
استعفای سخنگو
نوبخت که ریاست سازمان برنامه و بودجه را هم برعهده دارد، روز چهارشنبه سوم مرداد، در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران از تقدیم استعفای خود از تمام سمت‌های دولتی‌اش به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت که می‌خواهد به تدریس در کلاس درس بپردازد.
 
در آن مقطع که التهابات ارزی شدت گرفته بود، نوبخت به خبرنگاران گفت: «واقعیت این است که بدون اینکه موضوع ارز و سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه و نابسامانی‌های بازار کالا ارتباطی با سازمان برنامه و بودجه داشته باشد، ترجیح دادم برای اینکه زمینه برای اصلاح فراهم شود و دست رئیس جمهور باز باشد داوطلبانه و شخصا از تمام مسئولیت‌های موجود دولت کناره گیری کنم».
 
این سخنان نوبخت بیانگر نوعی گلایه هم بود؛ گلایه از اینکه تصمیمات پولی و بانکی منتج به التهابات ارزی صرفا بواسطه سخنگویی‌اش به پای او نوشته می‌شود.
 
تکذبیه رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور
دقایقی بعد از انتشار خبر استعفای نوبخت در رسانه‌ها، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، استعفای وی از سمت‌های دولتی را تکذیب کرد و خبر منتشر شده در رسانه‌ها را غیرواقعی خواند و تاکید کرد که سخنان نوبخت صرفا اعلام آمادگی و به منظور باز گذاشتن دست رئیس جمهور برای تغییرات احتمالی در دولت بوده است.
 
با گذشت چند روز مشخص شد که رئیس‌جمهور با استعفای نوبخت از سمت سخنگویی دولت موافقت کرده، اما کناره گیری وی از سمت ریاست سازمان برنامه و بودجه را نپذیرفته است.
 
جانشینان احتمالی نوبخت
اما با استعفای نوبخت و خالی ماندن پست سخنگویی دولت، بحث‌هایی در خصوص جانشین نوبخت و سخنگوی بعدی دولت مطرح شد.
 
اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، محسن حاجی میرزایی و حتی علی ربیعی و عبدالرضا رحمانی فضلی نام‌هایی است که برای تصدی سمت سخنگویی دولت در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده است.
 
منتفی شدن سخنگویی جهانگیری
در همان ابتدا، سخنگویی جهانگیری منتفی اعلام شد. سپس بحث واعظی مطرح شد و عده‌ای چنین اعلام کردند با توجه به اینکه واعظی علاوه بر ریاست دفتر رئیس‌جمهور رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز است، مناسب‌ترین گزینه برای تصدی سمت سخنگویی دولت می‌باشد.
 
سخنگو شدن دبیر؟
محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت، دیگر گزینه مدنظر برای تصدی پست سخنگویی دولت است. برخی معتقدند باتوجه به اینکه دبیر هیئت دولت به تمام مصوبات و لوایح و برنامه‌های دولت اشراف دارد، لذا حاجی میرزایی گزینه مطلوبی برای برعهده گرفتن سمت سخنگویی دولت است.
 
احتمال بازگشت وزیر معزول
در میان افرادی که نامشان برای تصدی سخنگویی دولت مطرح شده، نام علی ربیعی هم به چشم می‌خورد. روز چهارشنبه ۱۷ مرداد، علی ربیعی در مجلس استیضاح شد و با رای ۱۲۹ نماینده مردم، از تصدی وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» عزل شد. ربیعی حالا یکی از گزینه‌های سخنگویی دولت است.
 
قوت گرفتن احتمال سخنگو شدن رحمانی‌فضلی
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که سابقه مدیریت در سازمان صداوسیما را نیز در کارنامه خود دارد، دیگر گزینه مطرح برای تصدی پست سخنگویی دولت است. با توجه به حکمی که رئیس‌جمهور روز شنبه ۷ مهر، به نام رحمانی فضلی به عنوان رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور زد، احتمال تصدی سمت سخنگویی دولت توسط وی قوت گرفته است.
 
به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید که بالاخره بعد از ۱۰۰ روز کدام فرد، روز‌های سه‌شنبه در طبقه هشتم ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهد بود. بدون تردید باتوجه به جنگ روانی لجام گسیخته‌ای که دشمنان در شرایط فعلی علیه مردم و نظام ما گسیل داشته‌اند، خالی بودن کرسی سخنگویی دولت، بیش از این به صلاح نیست.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: