به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
عدالتخواهی همیشه جواب می‎دهد
فارغ از عناوین و نام‌ها، هر زمان که مطالبه مردمی علیه هر خطا و منکری شکل گرفت، منتج به نتایج ثمربخش شد. در این بین اگرچه عده‌ای بخواهند با پناه‌گیری در لوای عناوین و مناصب محوله از جانب بزرگان نظام، خود را مبرا از هر نقصان نشان دهند، اما پافشاری عمومی بر احقاق حق سرانجامی جز پیروزی به دنبال نخواهد داشت
"خیبرآنلاین" - «امام جمعه ایلام استعفا کرد»؛ این، تیتر خبری بود که به سرخط بسیاری از رسانه ها تبدیل شد. بر این اساس آیت‌الله محمدنقی لطفی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، طی نامه‌ای به تاریخ 9 مهر 97 خطاب به امام خامنه ای از سمت خود استعفا کرد. لازم به یادآوری است که نامبرده از دی ماه سال 1380 در سمت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام حضور داشت.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، ماجرا اما به سادگی یک استعفا ختم نمی شود چرا که حواشی به وجود آمده پیرامون امام جمعه ایلام موجب شد تا توجه بسیاری به نامبرده معطوف شود. داستان از انتشار و بازنشر وسیع تصویر پرادو سواری امام جمعه ایلام در شبکه های اجتماعی آغاز می شود که انتقادات زیادی را به دلیل شائبه اشرافیگری و تجملاتی بودن این اقدام، به سمت و سوی وی گسیل داشت. به علاوه رفتار نابهنجار اقتصادی و خارج از عرف «هادی لطفی» فرزند امام جمعه ایلام در زندگی شخصی، بالاخص رسانه ای شدن تبرج بسیار در جریان ولیمه تولد فرزندش در تالار مسجد ایلامیان مقیم تهران، موجب شد تا خطای پسر به پای پدر نوشته شود.


استعفای ائمه جمعه؛ از گیلان و شیراز تا ایلام

در عین حال اگرچه آیت الله لطفی بعدها از اقدامات پسرش برائت جسته و اظهار داشت: «من اگر دشمن هم نداشته باشم، همین بچه‌ام برای دشمنی من کفایت می کند چراکه من گرفتار بچه نادان شده‌ام»؛ و حتی در توجیه رفت و آمد با ماشین چند صد میلیونی، آن را هدیه ای از جانب استاندار دولت اصلاحات دانست؛ اما این دلایل برای اقناع افکار عمومی کافی نبود تا سرانجام کار به استعفا کشیده شود.

پیش از ایلام اما امام جمعه شیراز یعنی آیت‌الله اسدالله ایمانی نیز در اردیبهشت 97 طی نامه‌ای به ولی امر مسلمین، استعفای خود را تقدیم کرده بود. لازم به یادآوری است که نامبرده از بهمن ‌ماه سال 87 به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز مشغول به فعالیت بود که تنها 9 روز پس از تاریخ استعفایش و در 17 اردیبهشت 1397، درگذشت.

اگرچه در استعفانامه اسدالله ایمانی، «ناخوشی و ضعف شدید جسمانی» به عنوان علت اصلی این کناره گیری شمرده شده است اما همگان واقفند که حواشی به وجود آمده در جریان هزینه‎کرد تبلیغات انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه 1394 در این استعفا بی تأثیر نبوده است.

بر همین مبنا، درخواست شفاف سازی 4 دانشجوی عدالتخواه به نام های حسین شهبازی‌زاده، سلمان کدیور، هادی مسعودی و مصطفی پورخسروانی از امام جمعه شیراز پیرامون منابع مالی تبلیغات گسترده انتخاباتی، باعث می شود که حجت الاسلام سلمان‌زاده مسئول دفتر آیت الله ایمانی نامه‌ای خطاب به دادستان شیراز بنویسد که دادستان شیراز به عنوان مدعی العموم و با استناد به همین نامه، از 4 دانشجوی عدالت‌خواه شکایت می‌کند و نهایتاً ایشان به جرم نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، به 3 ماه حبس تعزیری که تا 2 سال معلق خواهد بود، و 5 سال منع از فعالیت سیاسی محکوم می‌شوند.


استعفای ائمه جمعه؛ از گیلان و شیراز تا ایلام

علاوه بر ایلام و شیراز، فروردین 97 بود که امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان یعنی آیت الله زین‌العابدین قربانی از سمت خود کناره گیری کرد. لازم به یادآوری است که نامبرده از سال 1380 به عنوان امام جمعه رشت اشتغال داشته است.

آیت الله قربانی نیز اگرچه وضعیت کسالت بار جسمانی را به عنوان علت اصلی معذوریت از ادامه فعالیت در کسوت امامت جمعه رشت عنوان می کند اما نمی توان منکر اثرگذاری حواشی به وجود آمده در جریان ماجرای «مجتمع تجاری آدینه» در این استعفا شد.


استعفای ائمه جمعه؛ از گیلان و شیراز تا ایلام

جریان از این قرار بود که واسطه های نامبرده با پیش فروش کردن مجتمع آدینه به مردم در جوار مصلی رشت و عدم تکمیل آن در موعد مقرر، موجب نارضایتی گسترده خریداران این مجموعه تجاری شدند، به طوری که مالکان غرفه‌ها با برگزاری تجمعاتی مقابل دفتر امام جمعه رشت نسبت عدم تحقق تعهدات وی اعتراضات متعددی را ترتیب دادند.

نمونه های فوق الذکر نشانگر این حقیقت است که فارغ از عناوین و نام ها، هر زمان که مطالبه مردمی علیه هر خطا و منکری شکل گرفت، منتج به نتایج ثمربخش شد. در این بین اگرچه عده ای بخواهند با پناه گیری در لوای عناوین و مناصب محوله از جانب بزرگان نظام، خود را مبرا از هر نقصان نشان داده و تمام افعال خویش را بلااشکال جلوه دهند، اما پافشاری عمومی بر احقاق حق سرانجامی جز پیروزی به دنبال نخواهد داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: