به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
قرار نیست که حتما در مواکب غذاهای سنگین سرو شود؛ می توان غذاهای سبک تر و ساده تری نیز تدارک دید و این خدمات را کم نکرد؛ نباید حتما هزینه های سنگینی انجام شود زیرا در این جنگ اقتصادی باید مراعات همه جوانب را داشت؛ باید به تعداد مواکب اضافه کنیم ولی این کار باید را رویکرد اقتصاد مقاومتی انجام شود
"خیبرآنلاین" - حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در گردهمایی فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، گفت: اصل زیارت و حرکت اربعین یک امر قدسی است که مورد تاکید اهل بیت(ع) بوده است؛ اهل بیت(ع) بنیانگذار این حرکت عظیم بوده‌اند.

به گزارش بسیج، وی افزود: در روایات اهل بیت(ع) نیز بر این امر تاکید شده است؛ امام حسن عسکری(ع) در روایتی که علامات مومن را برمی‌شمرد، بر زیارت اربعین تاکید می‌کنند، نفس زیارت امام حسین(ع) نیز جزو مستحبات موکد است و حتی می‌توان از این بحث وجوب کفایی را نیز استفاده کنیم.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهار کرد: زیارت اربعین، تعظیم شعائر الهی است، این مساله از سنن بزرگان و علما بوده است، مردم و شیعیان حاضر بودند که دست و پای خود را بدهند و امام را زیارت کنند، هیچ مرجعی در طول تاریخ فتوایی بر ضد این کار نداده است.

وی گفت: سوای پاداش و اجر زیارت اربعین، آثار مثبت دنیوی نیز در این زیارت وجود دارد که از جمله آنها می توان به زندگی طولانی همراه با سعادت و هم عزا شدن با ملائکه و اولیای الهی اشاره کرد، اولین روضه خوان امام حسین(ع) خود خداوند است.

ظرفیت‌های انقلاب اسلامی که در اربعین متجلی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: از جمله مولفه های مهم گفتمان انقلاب اسلامی، اصل توحید است، گفتمان انقلاب اسلامی توحید محور است، اصالت توحید و خدامحوری اساس گفتمان انقلاب اسلامی است.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهارکرد: دنیای امروز، دنیای ماتریالیستی و مادی و اومانیستی است؛ اتحادیه اروپا یونان را به حسب کشت مازاد گندم مجبور کرد که گندم های خود را به رغم فقر مردم یونان به دریا بریزد.

وی افزود: بیشترین بمب‌های اتمی و شیمیایی از سوی غربی‌ها ساخته می‌شود ولی به چند موشکی که کشور ما برای دفاع می سازد تمرکز می کنند، انسانی که به خداوند باور داشته باشد کرامت انسان‌های دیگر را نیز حفظ می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: اصل دوم گفتمان انقلاب اسلامی، اصل ولایت مداری است، ولایت به معنی پیوند امام و امت است، ولایت مداری پیوند عمیق امام و امت است، هم و غم امام، خدمت به مردم و امت است و مردم و امت نیز در خدمت امام‌شان هستند.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهار کرد: امام امت و مقام معظم رهبری ساده ترین زندگی را داشتند؛ عبادت و شب زنده داری ایشان نزد اولیای الهی زبانزد است، بزرگان اهل عرفان و معرفت اذعان دارند که رهبر معظم انقلاب در شب زنده‌داری و عبادت کم نظیر هستند، ایشان در مقابل زندگی‌های لاکچری می‌ایستند و بیشترین دغدغه را نسبت به محرومین دارند.

وی گفت: مقام معظم رهبری از محرومیت‌های مردمی به شدت ناراحت و ناراضی هستند و از غم این مردم خواب در چشم ندارند و در مواقعی دستورات فقرزدایی لحظه به لحظه می‌دهند، یک نفر غیر از ایشان را می‌توانید بیابید که چنین حساسیتی روی مشکلات مردم داشته باشد؟ ولی رسانه‌های معاند سعی می‌کنند که ایشان را خدشه‌دار کنند.

حجت‌الاسلام المسلمین خسروپناه تصریح کرد: دشمن می‌خواهد مشکلات را به رهبری نسبت بدهد؛ اگر ولایت‌مداری خدشه‌دار شود این پیوند نیز خدشه‌دار می‌شود و گفتمان انقلاب اسلامی نیز ویران می‌شود.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهار کرد: اصل سوم گفتمان انقلاب اسلامی، استکبارستیزی است؛ پیش از انقلاب کارمند سیستم استکباری به فرمانده نیروی هوای ایران دستور داد که علیه ویتنام و به نفع آمریکا بجنگد و حتی شاه مملکت نیز خبر ندارد؛ به مدد انقلاب اسلامی ایران کل بشریت روحیه استکبار ستیزی پیدا کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: اصل دیگر انقلاب اسلامی، اصل مقاومت است؛ کل جهان عرب پیگیر جریان ناسیونالیست و سوسیالیسم عربی بودند ولی تنها شش روز در مقابل اسراییل مقاومت کردند ولی امروز مردم مقاوم یمن و فلسطین و لبنان اسراییلی ها را به لرزه درآوردند.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهار کرد: اوایل فعالیت حزب الله، برخی این حزب را حزب المجانین می‌دانستند زیرا می‌گفتند فقط دیوانه ها هستند که فکر می‌کنند می توانند در مقابل اسراییل قدعلم کنند ولی امروز حزب الله اکثر پارلمان لبنان را به دست می گیرد.

وی با اشاره به کودتای نفتی پیش از انقلاب گفت: ملت ما در این قضیه به راحتی شکست خورد؛ در نهضت مشروطه نیز شکست خوردیم ولی باید سوال کرد که چه اتفاقی افتاد که انقلاب ما با هزاران توطئه، روز به روز مستحکم‌تر می‌شود؛ این پیروزی ها به دلیل مقاومت ملت ما است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: دشمنان ما در جنگ اقتصادی ما نیز شکست می‌خورند زیرا روحیه مقاومت ملت ایران از بین رفتنی نیست؛ دست کشیدن از مقاومت به معنی پذیرش ذلت است؛ تا زمانی که در مکتب حسین(ع) زیست می‌کنیم اهل مقاومت خواهیم بود.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهارکرد: استقلال و خودباوری از دیگر اصول گفتمان انقلاب اسلامی است؛ ملت ایران نسبت به رشد علم خودباور بوده اند، رتبه علمی ما از نازل‌ترین رتبه به رتبه ۱۶ رسید؛ در نانوتکنولوژی و زمینه های مختلف علمی و ماهواره و...جزو هشت کشور دنیا هستیم.

وی گفت: تمام پیشرفت‌هایی که در کشور داشته ایم عمدتا متعلق به نسل سوم انقلاب اسلامی است؛ باور داریم که نسل چهارم ما نیز از نسل سوم و دوم انقلابی تر خواهند بود؛ طبیعی است که ریزش هایی نیز وجود دارد ولی تمام این پیروزی ها متعلق به جریان نسل سوم بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: عدالت خواهی در مقابل ظلم از دیگر اصول انقلاب اسلامی است؛ امیداریم که ساختارهای اقتصادی و مالی و قضایی داشته باشیم که حتی یک ظلم از یک کارمند نیز سرنزند؛ باید ساختاری داشته باشیم که فساد کردن در آن محال باشد.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهارکرد: نباید اجازه دهیم که در این شرایط اقتصادی عده‌ای زندگی لاکچری داشته باشند و این زندگی را فرهنگسازی کنند.

وی گفت: اصل دیگر در گفتمان های انقلاب اسلامی، اصل وحدت است؛ وحدت مسلمین و انسان های عدالت‌گرا در دنیا منظور نظر ما در این مفهوم هستند؛ در تانزانیا شاهد بودیم که این مردم چه تشنگی در زمینه معارف مرتبط به امام زمان(عج) دارند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: تمامی این اصول، مقدمه اصل تحقق تمدن نوین اسلامی است، این تمدن باید شکل بگیرد و شکل خواهد گرفت زیرا استعدادهای آن وجود دارد؛ سوال این است که آیا این گفتمان ظرفیت‌هایی را در زمینه اربعین دارد؟

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهارکرد: اربعین نماد گفتمان انقلاب اسلامی است؛ به همین جهت عرض کردم که می توان فتوا داد که حرکت اربعین یک واجب کفایی است زیرا حفظ گفتمان انقلاب اسلامی یک واجب کفایی است.

وی گفت: راهپیمایی اربعین نماد گفتمان انقلاب اسلامی است که در دنیا بی نظیر است؛ هیچ مذهب و دین و آیینی چون راهپیمایی اربعین گسترده نیست؛ به همین دلیل است که دشمنان برای مانع‌تراشی در خصوص اربعین هزینه می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: یکی از اهداف تحریم اقتصادی آن است که مردمی که برای امام حسین(ع) خود میلیاردی هزینه می کنند کمتر هزینه کنند؛ هویت ما، حسین ابن علی(ع) است زیرا اگر هویت حسینی را از دست بدهیم هویت یزیدی پیدا می کنیم.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهارکرد: چرا برخی از سلبریتی‌ها پیش از محرم می گویند چرا برای مجالس هزینه می‌کنید این هزینه ها را خرج فقرا کنید؛ آنها میلیاردی در آنتالیا خوشگذارنی می کنند ولی در آنجا به فکر فقرا نیستند؛ میلیاردها تومان پول می‌گیرند تا در یک فیلم بازی می کنند و با گربه ها زندگی می کنند؛ این افراد قرار است الگوی جامعه ما باشند؟

وی گفت: امروزه برخی از این سلبریتی‌ها بلندگوی دشمن علیه اربعین شده اند زیرا می دانند که اربعین نماد حیات انقلاب اسلامی است؛ در این همایش عظیم، کودکان شیرخوار تا مردان و زنان هشتادساله حضور دارند و همه مردم دست به دست هم می دهند و به هم کمک و خدمت می کنند.

جمعیت اربعین باید به ۵۰ میلیون نفر برسد

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: تک تک حرکات اربعین از اصول گفتمان انقلاب اسلامی است ولی چه کنیم که این ظرفیت گفتمان انقلاب اسلامی در پیاده روی اربعین تشدید شود؟ در این میان چند توصیه کاربردی باید ارایه کرد؛ اولین آن پرهیز از شعار دوری از کمیت و کیفیت افزایی است؛ جمعیت اربعین باید به ۵۰میلیون نفر برسد.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهارکرد: نفس این جمعیت عظیم، پیام بزرگ مقاومت و وحدت و ولایت مداری و استکبار ستیزی است که باید آن را حفظ کرد.

وی گفت: باید تلاش کنیم که غیر از حضور فردی افراد در این سفر زیارتی ارزشمند، هیأت‌ها و گروه‌های دسته جمعی داشته باشیم؛ حضور گسترده و جمعی گفتمان انقلاب اسلامی را تقویت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: پیشنهاد دیگر آن است که با هر هیأتی یک روحانی با بصیرت هم حضور داشته باشد؛ روحانی عالم و با بصیرت می تواند در طول این سفر فرهنگ و عاشورا را منتقل کند.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهارکرد: حضور نخبگان دانشگاهی به صورت دسته جمعی نیز باید از سوی بسیج اساتید و بسیج دانشجویی جدی گرفته شود؛ کاروان های نخبگانی باید به صورت دسته جمعی در این سفر حضور یابند.

وی گفت: ارایه برنامه های معرفت افزایی کوتاه مدت در روزها و شب ها در مواکب از دیگر لوازم توسعه و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی است؛ در این مراسم باید از اختلافات قومی و ملی پرهیز کرد و همچنین نباید اجازه دهیم این تفرقه حادث شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: امسال باید روی مساله امنیت کاروان ها فعالیت کرد؛ دشمن امسال بیش از سالهای گذشته به دنبال ناامنی است که قطعا با تدابیر ارزشمند امنیتی نیروهای ایرانی و عراقی این مشکل نیز رفع می شود.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهار کرد: باید به کاروان ها تبیین کنیم که امروزه گرفتار یک جنگ نابرابر اقتصادی هستیم؛ مقاومت اقتصادی از همان راهی به دست می آید که مقاومت نظامی حاصل شد؛ باید رویکردها در مواکب، رویکرد اقتصاد مقاومتی باشد.

وی گفت: قرار نیست که حتما در مواکب غذاهای سنگین سرو شود؛ می توان غذاهای سبک تر و ساده تری نیز تدارک دید و این خدمات را کم نکرد؛ نباید حتما هزینه های سنگینی انجام شود زیرا در این جنگ اقتصادی باید مراعات همه جوانب را داشت؛ باید به تعداد مواکب اضافه کنیم ولی این کار باید را رویکرد اقتصاد مقاومتی انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: در این مسیر باید گفتمان انقلاب اسلامی از جمله فرهنگ سازی و نصب تصاویر شهدای جریان مقاومت را ارج بنهیم و دنبال کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: