به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پس از تاکید رئیس قوه قضاییه مبنی بر تشکیل کارگروه در سطح استانی و پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دادگستری‎های سراسر کشور در صف مقدم پیگیری این سیاست قرار گرفتند که عملکرد دادگستری استان آذربایجان شرقی در این حوزه مثال‌زدنی است.
"خیبرآنلاین" - پس از ابلاغ دستورالعمل پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی آیت الله آملی لاریجانی،  پیگیری این سیاست در برنامه کاری روسای دادگستری‎ها و دادستان‌ها قرار گرفت.

به گزارش میزان، در ماده ۱ این دستورالعمل اشاره شده که به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های قوه قضاییه جهت اجرای ابعاد حقوقی، قضایی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در چارچوب مقررات و با لحاظ وظایف و اختیارات و صلاحیت‌های قانونی «ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه» تشکیل شود.

پس از تاکید رئیس قوه قضاییه مبنی بر تشکیل کارگروه در سطح استانی و پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دادگستری‎های سراسر کشور با حمایت حقوقی و قضایی از فعالیت‌های اقتصادی مجاز، ساماندهی شعب تخصصی امور اقتصادی، احاله پرونده مراکز تولیدی به داوری و ... در صف مقدم پیگیری این سیاست قرار گرفتند که عملکرد دادگستری استان آذربایجان شرقی در این حوزه مثال‌زدنی است.

به اختصار گزارشی از اقدامات صورت گرفته در جهت احیاء دوباره شرکت‌های ورشکسته بعنوان بخشی از عملکرد دادگستری آذربایجان شرقی اشاره می‎شود.


*شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران (سهامی عام) تولید کننده انواع لودر که یکی از برند‌های معتبر و انحصاری در سطح کشور با تعداد حدود ۳۰۰ نفر کارگر باسابقه و مهارت فنی بالا، در اوایل سال ۱۳۹۴ برابر دادنامه صادره از شعبه ۷ دادگاه عمومی حقوقی تبریز ورشکسته اعلام و در جهت اقدامات تصفیه به این اداره ارجاع شده بود، برای ساماندهی و حل مشکلات مالی کارگران که با وجود اشتغال در شرکت حدود یکسال حقوق دریافت نکرده بودند با دعوت از سهامداران عمده و توافقات حاصله حقوق و مزایای معوقه و عیدی کارگران از آبان ماه ۱۳۹۴ پرداخت و تسویه شد.

با عنایت به حائز شرایط بازنشستگی تعداد زیادی از کارگران، با حل و فصل مشکلات بیمه تأمین اجتماعی و اداره کار نسبت به بازنشستگی حدود ۹۰ نفر از آنان اقدامات لازم صورت گرفت و در مرحله بعد طی رایزنی و مذاکرات مثبت با سرمایه گذاران و شرکت‌های معتبر در نهایت منجر به عقد قرارداد اجاره به مدت یکسال با گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به شرط بکارگیری مابقی کارگران (حدود ۲۱۰ نفر) گردید که از تعطیلی شرکت جلوگیری به عمل آمده و در حال حال حاضر کارگران شرکت در دو شیفت مشغول به فعالیت و تولید قطعات مورد نیاز شرکت تراکتورسازی ایران می‌باشند.

با قطعی شدن حکم ورشکستگی و با توجه به فعال بودن شرکت با کارگران، در آگهی مزایده فروش، واگذاری کارخانه مشروط به تعهد به اشتغال و عدم تعدیل نیرو‌های موجود حداقل به مدت پنج سال شده است که در این زمینه با سرمایه گذاران دارای اهلیت صنعتی، اقتصادی و مالی رایزنی‌های لازم و مثبت در قالب رعایت مقررات و قوانین و مصلحت و غبطه طلبکاران صورت گرفته و در شرف واگذاری جهت ادامه فعالیت شرکت و پرداخت طلب طلبکاران می‌باشد.

*شرکت شیرین بخور تبریز:  تولید کیک و کلوچه با کیفیت بالا و صادرات به خارج از کشور، با تعداد حدود ۱۰۰ نفر کارگر، در اوایل سال ۱۳۹۵ به موجب دادنامه صادره از شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی شهرستان بستان آباد ورشکسته اعلام و جهت اقدامات تصفیه به این اداره ارجاع شد.

با بررسی‌های به عمل آمده علت ورزشکستگی شرکت اختلاف با تعداد اندکی از طلبکاران بوده که سعی بر این است که با رایزنی و میانجی گری، موضوع حل و فصل و شرکت مذکور به چرخه تولید واشتغال بازگردد. ضمنا با تدابیر لازم از تعطیلی شرکت و بیکاری کارگران جلوگیری و شرکت همچنان با تعداد حدود ۱۰۰ نفر علیرغم صدور حکم ورشکستگی زیر نظر این اداره به فعالیت تولیدی خود ادامه می‌دهد و حقوق کارگران نیز هر ماه پرداخت می‌شود.


*شرکت تبریز کف: یکی از تولید کنندگان برتر و دارای برند معتبر با سوابق چند دهه در بین مصرف کنندگان مصالح ساختمانی و عمرانی در زمینه تولید انواع کاشی‌های کف، دیواری، سرامیک با بیش از ۲۸۰ نفر کارگر مشغول به کار و فعالیت بود. در چند سال اخیر به دلیل مشکلات مالی، اقتصادی حاکم بر کشور، رکود بازار ساخت و ساز مسکن وسوء مدیریت دچار مشکل گردیده و مشکلات و اعتصابات کارگری، امنیتی و اجتماعی برای مدیریت استان بوجود آورد.

با توجه به معوقات حقوق چند ماهه کارگران و بلاتکلیفی آنها، مشکلات بازنشستگی کارگران، بدهی و معوقات بانکها، بیمه، گاز، برق و ... در نهایت در مهرماه ۱۳۹۴ عملا با تعطیلی و بیکاری کارگران مواجه گردید. در اسفند ۹۵ حکم ورشکستگی صادر و پرونده جهت انجام مراحل تصفیه به این اداره ارجاع گردید.

با تدابیر اندیشه شده و استفاده از نیرو و امکانات داخلی شرکت، اداره تصفیه مجددا مراحل آماده سازی شرکت را با استقراض یکصد و پنجاه میلیون تومان انجام و تعداد ۱۱۰ نفر از کارگران و پرسنل مجموعه دعوت به کار گردید. با توجه به زمانبر بودن مراحل راه اندازی دوباره کوره‌های حرارتی، سرویس و رفع نواقص و ایرادات برای راه اندازی خطوط تولید در آینده نزدیک شاهد تولید دوباره محصولات این شرکت معتبر خواهیم بود.

*شرکت سراب بافت واقع در شهرستان سراب: تولید کننده انواع مواد اولیه محصولات نساجی علیرغم صدور حکم ورشکستگی با تعداد حدود ۱۰۰ نفر کارگر همچنان به فعالیت خود ادامه داده و با تدابیر صورت گرفته از تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران جلوگیری به عمل آمده است.

*شرکت اطلس تاژ: با حدود ۵۰ نفر کارگر با عقد اجاره به فعالیت خود زیر نظر اداره ادامه می‌دهد.

*شرکت نگین تاک و هاجربناب: به عنوان تولید کننده فرآورده‌های تبدیلی و خشکبار محصولات کشاورزان منطقه بناب، ملکان، مراغه و میاندوآب دچار ورشکستگی و تعطیلی شده بود که به سرمایه گذار توانمند و دارای اهلیت مالی و مدیریتی واگذار و زمینه اشتغال کارگران قبلی مجددا مهیا و کارخانجات مذکور احیاء شدند.

با فروش کارخانجات احیاء شده، کلیه طلب طلبکاران شرکت‌های فوق الذکر با دریافت ۱۰۰ درصد مطالبات تصدیق شده، حقوق حقه خود را دریافت نمودند؛ امید است  در بقیه شرکت‌ها نیز پس از احیاء واگذار و طلب طلبکاران تسویه شود.

*شرکت رخش خودرو دیزل: از سال ۱۳۸۲ با همکاری شرکت کاماز روسیه (بزرگترین کارخانه تولید کامیون در کشور روسیه) اقدام به تولید انواع کامیون و کامیونت می‌کرد. این شرکت با ۴۳ نمایندگی در سطح کشور و با سطح اشتغال مستقیم ۳۰۰ نفر فعالیت می‌نمود که در سال ۱۳۸۹  تعطیل گردید.

در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ که شرکت تعطیل بود موارد ذیل به طور خلاصه در شرکت رخش خودرو دیزل اتفاق افتاده بود که عبارتند از:۱. تعطیلی بیش از ۱۲۵۲ فقره پرونده قضایی ۲. انتقال موجودی انبار و قطعات خودرو به سایر دستگاه‌ها به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال ۳. بدهکاری به بیش از سه هزار نفر ثبت نام کنندگان کامیون ۴. بدهی به بانک‌ها و موسسات مالی به ارزش ۷۰۰ میلیارد ریال در حالی که اصل بدهی ۱۵۰ میلیارد ریال بود. ۵. بدهی به سازمان‌های دولتی به ارزش ۶ میلیارد تومان ۶. بیکاری پرسنل شرکت و محکومیت مدیران هر کدام به ۷ سال حبس و هفده میلیارد تومان جزای نقدی و استرداد وجوه شکات.

پس از ورود دستگاه قضایی دادگستری استان آذربایجان شرقی در خصوص حل موضوع و آغاز حمایت مجدد شرکت، اقداماتی به وقوع پیوست که به شرح زیر است.

با تحویل کارخانه و عنایت به مراجعات و شکایت ثبت نام کنندگان کامیون شرکت رخش خودرو و صدور ابلاغ برای معاون قضایی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی جهت بررسی و حل مشکل شکات و کارخانه رخش خودرو از طرف ریاست کل علیرغم عدم صدرو حکم ورشکستگی بخصوص تاکید بر راه اندازی و اعاده به کار کارگران با همکاری کارشناسان اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز، ضمن بررسی موضوع تقریبا ۶۰ نفر از پرسنل قبلی شرکت دعوت به کار و قطعات موجود در انبار‌های شرکت تبدیل به کامیون و با تشکیل جلسات متعدد با بانک‌ها و ستاد محترم اجرایی فرمان امام (ره)، قطعات توقیفی در اختیار بانک ملی و ستاد اجرایی به تعداد ۵۱۰ دستگاه که در صورت فروش به صورت قطعه به پنج میلیارد تومان فروخته نمی‌شد تبدیل به ۵۱۰ دستگاه کامیون و کامیونت به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد تومان شد.

در این راستا ضمن ایجاد اشتغال برای کارگران شرکت از تاریخ ۲۰/۸/۹۴ تا این تاریخ مبلغ ۳۲ میلیارد تومان از طلب طلبکاران در قالب تحویل کامیون ثبت نامی و وجه نقد حاصل از فروش کامیون‌ها کلا توسط نماینده دادگستری مدیریت مالی آن صورت می‌گیرد، با احتساب ۲۰ درصد سود برای ثبت نام کنندگان پرداخت و در حال حاضر تعداد ۱۶۰ دستگاه کامیون به ارزش تقریبی ۲۲ میلیارد تومان نیز در محوطه کارخانه جهت بازپرداخت کل طلب طلبکاران وبانک‌ها و دارایی و ... در جریان فروش می‌باشد که کامیون‌های موجود کل طلب طلبکاران حقیقی را کفاف می‌دهد خوشبختانه توجها به احتساب سود ۲۰ درصد سالانه آرامش کاملی در بین طلبکاران ایجاد و کارخانه در مسیر شکوفایی قرار گرفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: