به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پس از واقعه استخر معروف در 19 دی 95 با دستیابی وزیر خارجه هاشمی (علی اکبر ولایتی) به صندلی ریاست هیات امنای دانشگاه، گرچه تصور می‌شد که همچون انتخابات 92 حق شاگردی را ادا نموده و یتیم‎نواز ایتام رئیس پیشین تشخیص مصلحت باشد، اما این بار آنگونه نکرد و یکی پس از دیگری عذر بقایای رفسنجانی‎ها در دانشگاه آزاد را خواست
"خیبرآنلاین" - چهار دهه می شود که نشان رفسنجانی‎ها با سیاست ایران عجین شده است. از سِمت های پرشمار رأس خاندان یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی گرفته تا فرزندان و برادر و برادر همسر و...، همگی نشان از آن دارد که اثرگذاری این خاندان بر اوضاع گذشته و حال کشور، غیر قابل انکار است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، این اثرگذاری اما در دانشگاه پیشتر خانوادگی «آزاد اسلامی» به بالاترین حد خود رسید به نحوی که از محسن و مهدی و یاسر گرفته تا فاطمه و فائزه رفسنجانی، در این دانشگاه، همچون میراث آبا و اجدادی‎شان، آمدوشد فراوان داشتند و کرسی و پست و مقام برای خود تعریف کرده بودند.

این همه ادامه دار بود تا آنکه ملک الموت در 19 دی ماه 1395 عازم استخر معروف شد و روح رئیس پیشین هیات موسس دانشگاه آزاد را قبض نمود. از آن پس با دستیابی وزیر خارجه هاشمی (علی اکبر ولایتی) به صندلی ریاست هیات امنای دانشگاه، اگرچه تصور می شد که همچون انتخابات ریاست جمهوری 92، حق شاگردی را در ادا نموده و یتیم‎نواز ایتام رئیس پیشین تشخیص مصلحت باشد، اما اینبار آنگونه نکرد و یکی پس از دیگری عذر بقایای رفسنجانی‎ها در دانشگاه آزاد را خواست.

با آغاز سال تحصیلی 1397 نوبت به دختران غریق استخر یعنی فاطمه و فائزه هاشمی بهرمانی رسید تا بار سفر از دانشگاه را بسته و به طرف درب خروج، راهنمایی شوند. بر این اساس، فاطمه ‌هاشمی استاد دانشگاه آزاد تهران جنوب و مدیر گروه علوم سیاسی و فائزه هاشمی استاد واحد علوم و تحقیقات و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد پردیس، دیگر اجازه فعالیت علمی در هیچیک از واحدهای این دانشگاه را ندارند.

چرا «خواهران‎ رفسنجانی»‎ از دانشگاه آزاد کنار گذاشته شدند؟

در این بین سوالی که در ذهن تداعی می شود آن است که فارغ از حواشی سیاسی ماجرا، به کدامین دلایل موجه از ادامه فعالیت خواهران رفسنجانی در مجموعه دانشگاه آزاد جلوگیری به عمل آمده است؟

پیگیری‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد «فاطمه هاشمی» بدون رعایت ضوابط جذب و عدم صلاحیت علمی به عضویت گروه علوم سیاسی واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی درآمده است؛ و مدرک دکتری ارائه ‌شده توسط نامبرده از دانشگاهی در لهستان و به‌صورت غیرحضوری است که وزارت علوم تنها در یک مقطعی خاص آن را ارزشیابی کرده و در ادامه از تایید آن امتناع کرده است. همچنین وی در زمان درخواست برای عضویت هیات‌ علمی در دانشگاه (سال ۱۳۸۵) ۴۶ سال داشته که پذیرش او برخلاف ضوابط و آیین‌نامه‌های مصوب (حداکثر 40 سال) بوده است. او در سال ۱۳۸۵ با مدرک کارشناسی‌ارشد برای عضویت در هیات ‌علمی استخدام شده و از سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرده و صلاحیت علمی وی نیز در سال ۱۳۹۲ تایید شده است که خلاف رویه‌های جاری دانشگاه و آموزش عالی بوده است.

افزون بر این، پرونده فائزه هاشمی که در دوره تصدی پدرش در هیات ‌موسس و هیات ‌امنا به عضویت هیات ‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس درآمده است و در این دوره علیرغم قراردادی ‌بودن، رئیس گروه شده و حتی در مقطعی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس بوده، حاوی تخلفات محرزی است که باعث اخراج او از دانشگاه آزاد اسلامی شده است. در عین حال هیچ مدرکی مبنی ‌بر مصاحبه عمومی در پرونده وی وجود نداشته در حالی که یکی از الزامات پذیرش افراد به‌عنوان هیات‌علمی دانشگاه دولتی و غیردولتی، مصاحبه عمومی است که البته ممکن است به‌خاطر انتساب وی به هاشمی‌ رفسنجانی، مسئولان وقت دانشگاه در آن دوره از انجام این مصاحبه پرهیز کرده‌اند. این در حالی است که موضوعاتی نظیر حبس، حمایت از فرقه ضاله بهائیت، حمایت از روند بدحجابی و امثال مسیح علی‌نژاد و... در سوابق فائزه هاشمی غیرقابل انکار است. به علاوه، اساساً موضوع جذب فائزه هاشمی در شورای جذب مطرح نشده و مسئولان وقت واحد، سرخود اقدام به جذب نامبرده با سفارش‌های رسمی و غیررسمی می‌کنند. این درحالیست که نتیجه ارزشیابی فائزه هاشمی‌ بهرمانی از ۱۶۵ امتیاز، برابر 80.03 یعنی زیر ۵۰ درصد است و در پرونده وی مدرکی دال بر قبولی در مصاحبه علمی موجود نیست. این ارزشیابی مشتمل بر شاخص‌هایی نظیر چاپ مقالات در مجله‌های معتبر علمی، چاپ و تالیف کتاب، شرکت در پروژه‌های پژوهشی و... است که فائزه هاشمی نتوانسته نمره لازم را کسب کند ولی با این حال در یک تخلف آشکار علمی و قانونی در زمان تصدی پدر مرحومش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس جذب شده است. نکته دیگر اینکه شرکت فائزه هاشمی در فراخوان جذب ۹۲۱ عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز خالی از اشکال نبوده زیرا حداکثر سن در فراخوان باید ۴۰ سال باشد در حالی که وی متولد سال ۱۳۴۱ است و در زمان ثبت‌نام در فراخوان ۵۱ ساله بوده است، در حالی که در پرونده او در همان فراخوان اعلام‌ شده شرایط سنی را دارد.

با این وجود، پس از اعلام پایان همکاری «صادق زیباکلام» - به علت دوشغله بودن - و «خواهران رفسنجانی» - به علت تخلفات علمی - موجی از سیاهنمایی و هجمه در رسانه های و جراید زنجیری علیه این اقدام کاملاً قانونی مدیریت جدید دانشگاه آزاد شکل گرفته است که این خود دلیلی مبرهن بر قبیله گرایی و حمایت بی قید و شرط از همقطاران جناح تجدیدنظرخواه، ولو به قیمت تخلفات محرز و مفاسد پرشمار در پرونده‎شان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: