به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اگر زائر اربعین هستید و بیماری خاصی دارید سعی کنید از همین حالا به دنبال درمان آن باشید چون درمان بیماری در کشور عراق با توجه به حجم زوار و محدودیت خدمات بسیار دشوار خواهد بود. این راهنما، برای رفع بخش عمده مشکلات فیزیکی شما کارساز خواهد بود.
"خيبرآنلاين" - اربعین یک فرصت است هم برای جسم و هم برای روح. حدود 20 میلیون مسلمان در این اجتماع عظیم شرکت می‌کنند و دقت در موارد زیر می‌تواند جدای از فیوضات معنوی این سفر، سطح سلامت زائران را به هنگام سفر و پس از بازگشت ارتقا دهد.

به گزارش فارس، اگر بیماری خاصی دارید سعی کنید از همین حالا به دنبال درمان آن باشید چون درمان بیماری در کشور عراق با توجه به حجم زوار و محدودیت خدمات بسیار دشوار خواهد بود.

برای این سفر باید توان عمومی بدن را افزایش دهید و عادات نامطلوب و مزاحم در سفر – به ویژه مصرف دخانیات - را به تدریج ترک کنید.

بدنتان را پاکسازی کنید: بسیاری از مشکلاتی که ممکن است در طول سفر ایجاد شوند به خاطر وجود اخلاط فاسد در بدن است. پیاده‌روی خود ورزشی سنگین است که سبب می‌شود این اخلاط تحریک و در سطح بدن پخش شوند. لذا پیشنهاد می‌شود همه افراد حتی افراد سالم، قبل از سفر به یک طبیب حاذق در زمینه طب سنتی مراجعه کنند تا بر اساس مزاج و مشکلات شخصی فرد، برنامه‌ای برای اصلاح تغذیه و پاکسازی بدن به آن‌ها داده شود. اما اگر به هر دلیل نتوانستید به طبیب مراجعه کنید می‌توانید از روش‌های عمومی پاکسازی بدن که در ادامه گفته می‌شود استفاده کنید و تا حدی برای این سفر بدن خود را آماده کنید. گاهی با یک یا پاکسازی ساده از چند هفته قبل از سفر، از بسیاری از مشکلات جسمانی مرسوم در سفر کاسته شده و این سفر بر ما آسان خواهد شد.

تمرین پیاده‌روی کنید: از همین امروز تمرین پیاده‌روی را شروع کنید. از مقدار کم شروع کنید و به تدیج زمان و مسافت آن را بیشتر کنید. این تمرین باعث می‌شود عضلات و مفاصل شما برای پیاده‌روی طولانی این سفر آماده شود. همچنین پیاده‌روی اثر تقویتی مثبتی بر تمام بدن و از جمله قلب و مغز دارد. تعریق ناشی از آن باعث می‌شود بسیاری از مواد زائد بدن شما دفع شود. بنابراین پیاده‌روی خود به منزله یک پاکسازی عمومی قبل سفر است.

تغذیه خود را اصلاح کنید: همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم وجود مواد زائد در بدن می‌تواند مشکلاتی را در سفر اربعین ایجاد کند. این مواد زائد به دلیل پرخوری، مصرف غذاهای ناسالم، کم‌تحرکی، یبوست و... در بدن انباشته می‌شوند. گاهی بر اثر عواملی این مواد تحریک شده و به حرکت درمی‌آیند و در بدن پخش می‌شوند. همین اتفاق باعث ایجاد مشکلاتی مثل دردهای عضلانی، انواع جوش و دمل و... می‌شود. در پیاده‌روی اربعین به دلیل گرما و تحرک زائرین این مواد و اخلاط فاسد بدن در عضلات ساق پا رسوب می‌کنند و باعث درد و گرفتگی می‌شوند.

مدتی قبل از سفر، مصرف غذاهای ناسالم و غلیظ مثل انواع فست فود، ماکارونی، غذاهای چرب کنار بگذارید و از پرخوری اجتناب کنید. همانطور که در دستورات دینی ما هم آمده است کم‌خوری و سالم‌خوری باعث می‌شود بدن شما سالم باشد و بتوانید از فیوضات معنوی آن مکان مقدس بهره بیشتری ببرید.

مشکلات گوارشی را به حداقل برسانید: یکی از مشکلات شایع این سفر مشکلات دستگاه گوارش و یبوست است. اگر به طور معمول از این مشکل رنج می‌برید حتماً قبل از سفر آن را درمان کنید.

علاوه بر درمان یبوست سعی کنید یکی دو هفته قبل از سفر، از داروهای گیاهی استفاده کنید که شما را به اسهال بیندازد. این کار باعث می‌شود سموم جمع شده در بدنتان دفع شوند. برای این کار می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید: یک قاشق غذاخوری برگ سنا، یک قاشق غذاخوری گل سرخ و یگ قاشق غذاخوری گل ختمی را با دو لیوان آب روی شعله کم بجوشانید تا یک لیوان بماند. سپس آن راصاف و شیرین و میل کنید. با این کار چند بار شکم شما به صورت اسهالی عمل می‌کند. این کار را حدّاکثر سه بار به فواصل سه-چهار روزه انجام دهید.

قبلاً هم اشاره شد که برای آمادگی این سفر حتماً فعالیت بدنی و ورزش به خصوص پیاده‌روی انجام دهید. این کار باعث تقویت عضلات و مفاصل می‌شود و به پاکسازی بدنتان هم کمک می‌کند.

یکی از راهکارهای مفیدی که معمولاً در دسترس هست و به راحتی می‌توانید انجام دهید استفاده از شربت خاکشیر صبح ناشتا است. برای این کار یک قاشق غذاخوری خاکشیر و سه قاشق غذاخوری سکنجبین (یا یک قاشق مربّاخوری شکر سرخ یا یک قاشق چایخوری ترنجبین) را در یک لیوان آب‌جوش ریخته داغ‌داغ (مثل چای) بنوشید و سعی کنید تا دو ساعت بعد از آن چیزی میل نکنید. انجام این کار ساده از دو سه هفته قبل از سفر، علاوه بر درمان یبوست، پاکسازی مناسبی هم انجام می‌دهد. این دستور حتّی با خاکشیر به تنهایی هم اثرات بسیار خوبی خواهد داشت.

آش ترش فراموش نشود: افراد گرم مزاج از یک ماه مانده به سفر چند بار در دوره‌های دو تا سه روزه از آش ترش استفاده کنند. در زمان استفاده از این آش نباید از هیچ غذای دیگری استفاده کنید حتی میوه. اگر بین وعده‌ها احساس ضعف کردید فقط شربت عسل بخورید. طرز تهیه این آش بسیار ساده است و فقط کمی همت می‌خواهد. فقط با کمی برنج، دال عدس، گردن یا بال مرغ (پوست کنده)، زردچوبه، روغن زیتون، گشنیز به مقدار زیاد و تره و جعفری و کمی شنبلیله یک آش خوشمزه درست کنید و در هر وعده، آن‌را با یکی از این چاشنی‌ها مزه دار کنید: رب انار، سرکه، آبغوره، سماق (عصاره)، تمبر هندی.

این میوه‌ها را فراموش نکنید: یکی از روش‌های طبیعی پاکسازی بدن استفاده از انار ملس یا شیرین است. اگربه انار دسترسی می‌توانید از رب انار ملس حل شده در آب استفاده کنید. شربت خوشمزه و مفید که کبد شما را سرحال می‌کند.

 خوردن 10 تا 15 عدد عناب نیز می‌تواند در پاکسازی بدن به شما کمک کند.

شربت عناب و آویشن برای پاکسازی مناسب است، خون را تصفیه و غلظت آن را کاهش می‌دهد. برای درست کردن این معجون پاکسازی 5 عدد عنّاب را با چنگال خراش داده با یک قاشق غذاخوری برگ آویشن و دو لیوان آب روی شعله کم بجوشانید تا نصف شود سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل میل کنید.

از این روش‌های درمانی کمک بگیرید: حجامت و فصد هم از راه‌های پاکسازی بدن هستند اما حتماً باید با مشورت پزشک انجام شود.

کپسول کبد یکی از داروهای مناسب برای پاکسازی بدن است که عوارض کمی دارد و تقریباً همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

برای ساخت این دارو، تخم گشنیز، شاه‌تره، تخم کاهو، عنّاب، تخم کاسنی (هر کدام دو واحد)؛ ریشه ریوند، سنا و برگ آویشن (هر کدام یک واحد) را پودر کرده در کپسول‌های 500 میلی‌گرمی ریخته نیم ساعت پیش از صبحانه و پیش از خواب دو عدد کپسول میل شود. اگر دسترسی به کپسول خالی ندارید؛ برای هر بار مصرف (هر 12 ساعت)، یک قاشق مربّاخوری از پودر را در یک و نیم لیوان آب با حرارت ملایم بجوشانید تا یک لیوان از آن باقی بماند. سپس، دارو را صاف و کمی شیرین کرده و تا گرم است میل کنید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: