به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در حالی که تحلیلگران معتقدند سکوت جهانی در قبال ترور جمال خاشقجی باعث می‌شود، وی آخرین قربانی انتقاد از عربستان نباشد، ادله زیادی برای دست داشتن عربستان در این جنایت وجود دارد.
"خیبرآنلاین" - سایت‌ها و رسانه‌های مختلف خبری تمرکز ویژه‌ای بر روی اقدام عربستان سعودی در ترور جمال خاشقجی نویسنده و فعال سیاسی معطوف کرده و در گزارش‌ها و اخبار مختلف به بررسی سابقه سیاه عربستان سعودی در ربایش و ترور عناصر و شخصیت‌های نخبه فرهنگی و سیاسی این کشور در خارج از سرزمین های عربستان سعودی پرداختند.

به گزارش تسنیم، سایت تحلیلی العربی الجدید به بررسی این موضوع پرداخته و نوشت که یکی از مسئولان سعودی که به نام وی اشاره نشده است، در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که گزارش‌هایی که از ناپدید شدن خاشقچی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول منتشر شده، دروغ است. وی افزوده که خاشقجی برای ارائه درخواست مربوط به شرایط اجتماعی خود به داخل کنسولگری رفته و بعد از مدت کوتاهی از آنجا خارج شده است.

نامزد خاشقجی اما اظهارات این مسئول سعودی را رد و تاکید کرده است که وی در داخل کنسولگری عربستان ناپدید شده است.

این گزارش می‌افزاید که تاریخ فعالیتهای جاسوسی عربستان سعودی مملو از ربایش یا تلاش برای ربایش مخالفان این رژیم است که در خارج از سرزمین‌های عربستان حضور داشتند. این موضوع حتی در مورد شاهزادگان سعودی نیز صدق می‌کند. این کشور از نفوذ سیاسی و قدرت مالی خود در این راستا برای ساکت نگه داشتن کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

روش‌های آل سعود برای ساکت کردن مخالفان

خاشقجی مواضع انتقاد آمیزی نسبت به سیاست‌های عربستان داشت و همین موضوع باعث شده بود در جریان حضور در این کشور محدودیت‌های زیادی برای وی ایجاد شود. او در نهایت برای دوری از بازداشت و زندان به آمریکا سفر کرد و در آنجا به ارائه آراء و افکار خود پرداخت.

رژیم آل سعود روش‌های متعددی در تعامل با مخالفان خارجی خود در پیش می‌گیرد. این رژیم در درجه اول به دنبال مذاکره و طرح ادعای ارائه امتیازات یا عفو طرف مقابل، در ازای سکوت و بازگشت به کشور بر می‌آید. این موضوع درمورد ده‌ها تن از مخالفان چپ‌گرای سعودی در دهه 80 اتفاق افتاده و در دهه نود نیز در مورد مخالفان شیعه و تعدادی از اسلامگرایان در هزاره جدید این سناریو تکرار شده است.



در صورتی که مذاکرات با موفقیت همراه نباشد، نمایندگان رژیم آل سعود، طرف مقابل را تهدید به بازداشت خود یا افراد خانواده وی و آزار رساندن به آنها می‌کنند. این موضوع نیز در رابطه با عمر بن عبدالعزیز الزهرانی که در کانادا حضور داشت، اتفاق افتاده است. مقامات حاکم عربستان بعد از اینکه او انتقادات زیادی را متوجه رژیم آل‌سعود کرد، تعدادی از برادران وی را بازداشت کردند.

ربایش فرد آخرین راه حلی است که رژیم آل سعود برای ساکت کردن مخالفان خود استفاده می‌کنند و در این راه از توان اطلاعاتی و جاسوسی خود برای ارائه رشوه به مسئولان فرودگاه‌ها و مدیران امنیتی در برخی کشورها استفاده می‌کنند. علاوه بر این که مصونیت‌های دیپلماتیک ارائه شده به عناصر سفارتخانه‌های این کشور در گوشه و کنار دنیا نیز می‌تواند پوشش مناسبی برای انجام عملیات ربایش باشد. بسیاری از منتقدان رژیم آل‌سعود با استفاده از خودروهای دیپلماتیک ربوده شده و با ترفندهای مختلف به فرودگاه منتقل شده‌اند و از آنجا نیز بعد از کتک زدن یا خوراندن مواد مخدر به افراد، آنها را به عربستان منتقل کرده‌اند.

به عنوان مثال سرویس جاسوسی عربستان سعودی با پرداخت پول به شبه نظامیان مسلح فعال در لبنان در سال 1979 اقدام به ربایش ناصر السعید و قتل وی کردند. سعید الفقیه رئیس جنبش اصلاح اسلامی و محمد المسعری رئیس حزب التجدید اسلامی نیز از اهدافی بودند که سرویس جاسوسی عربستان سعودی به دنبال بازداشت آنها بود. تیم‌های وابسته به این سرویس در سال 2003 اقدام به کتک زدن و تلاش برای قتل الفقیه کردند. همچنین در رابطه با المسعری نیز که به انگلیس فرار کرده بود، تلاش زیادی صورت گرفت و او را از این کشور خارج کرده و به کشوری که عربستان قدرت نفوذ سیاسی بر آن را دارد، منتقل کنند. رژیم آل سعود ده‌ها تن از مشاوران حقوقی و وکلا را برای استرداد المسعری به کار گرفته و تلاش کردند او را به فعالیت‌های تروریستی و فرار مالیاتی متهم کنند. اما دادگاه‌های انگلیس این درخواست‌ها را نمی‌پذیرفتند.

در نهایت ماجد المسعری فرزند محمد المسعری در سال 2004 در آمریکا به بهانه در اختیار داشتن مواد مخدر بازداشت شد. محمد المسعری در آن زمان اعلام کرد که حاکمیت آل سعود اتهامات را برای وی طراحی کرده است. ماجد بعد از اینکه دوران محکومیت خود را تا سال 2007 در زندان‌های آمریکا سپری کرد، به عربستان منتقل شد و آمریکا با درخواست پناهندگی وی موافقت نکرد. او بلافاصله بعد از ورود به عربستان ربوده شد. حاکمیت آل سعود فشارهای زیادی برای تسلیم شدن محمد المسعری به پسر وی وارد کرد. آنها می‌گفتند که محمد المسعری در ازای دریافت اطلاعاتی از سرنوشت پسرش باید خود را تسلیم نیروهای سعودی کند.

بر اساس مستندی که شبکه بی بی سی در خصوص شاهزادگان ربوده شده آل سعود منتشر کرده است، مقامات سعودی بین سالهای 2015 تا 2017 اقدام به ربودن سه تن از شاهزاده‌های این کشور از اراضی کشورهای اتحادیه اروپا کرده اند. این اقدام در چارچوب مخالفت‌ها و انتقادهای آنها از خاندان حاکم عربستان و به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده صورت گرفته است. یکی از این افراد سلطان بن ترکی است که برای اولین بار در سال 2003 در شهر ژنو سوئیس ربوده شده بود. این اقدام بعد از آن انجام شد که وی از سابقه بد حقوق بشر در عربستان انتقاد کرد. سلطان بار دیگر در سال 2016 و بعد از اینکه وارد اروپا شد، به علت انتقاد از رفتارهای منفی عربستان در زمینه حقوق بشر و درخواست برای انجام اصلاحات در این کشور ربوده شد.

ترکی بن بندر آل سعود یکی دیگر از شاهزادگان ربوده شده آل سعود است که درخواست پناهندگی سیاسی در فرانسه داده بود. او همواره کلیپ‌های تصویری در انتقاد و مخالفت از رژیم آل سعود در شبکه اینترنت منتشر می‌کرد، اما در سال 2015 ناپدید شد و مدتی بعد به عربستان انتقال داده شد. تنها خبری که از او به دست آمد، مربوط به روزنامه الصباح مراکش بود که توضیح داده بود وی در این کشور زندانی شده و سپس بنا به درخواست مقامات آل سعود به ریاض منتقل شده است.

سعود بن سیف النصر دیگر شاهزاده سعودی بود که در اروپا بازداشت شد. وی به دنبال فعالیت‌های تجاری خود در حال رفتن به رم بود که ناگهان هواپیما وی را به ریاض منتقل کرد. النصر در سال 2014 کامنت‌هایی را در انتقاد از نظام پادشاهی در عربستان سعودی منتشر کرده و خواستار محاکمه مسئولان سعودی به علت حمایت از سرنگونی محمد مرسی در مصر بود.


خاشقجی اولین و آخرین قربانی آپارتاید سعودی نیست

پایگاه خبری شبکه الجزیره نیز در مقاله‌ای با عنوان « دیپلماسی ربایش و قتل، خاشقجی اولین قربانی نیست» به تاریخ عربستان سعودی در سرکوب مخالفان خارجی این کشور پرداخته است.

این گزارش به فعالیت‌های شکست خورده عربستان سعودی در ربایش تعدادی از فعالان مخالف رژیم آل سعود پرداخته و می‌نویسد که یکی از این حوادث، موضوع حمله به غانم الدوسری بود که اوایل سپتامبر سال 2018 در یکی از خیابان‌های لندن روی داد و دو جوان سعودی به وی حمله کردند.



روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از الدوسری می‌نویسد که این دو جوان بر سر وی فریاد کشیدند که تو چه کسی هستی که ضد آل‌سعود صحبت می‌کنی و از محمد بن سلمان انتقاد می‌کنی؟ آنها وارد درگیری شدیدی با الدوسری شدند. وی می‌گوید که آنها مدتی بعد وارد عربستان شدند و کسی که او را لگد زده بود، ‌با وی تماس گرفت و گفت که در عربستان است.

ادله محکومیت عربستان در ترور خاشقچی

پایگاه خبری المیادین نیز در مقاله‌ای با اشاره به موقعیت علمی و سیاسی جمال خاشقجی نوشت که وی مناسبات مبهمی با حاکمیت آل‌سعود داشته است. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که وی به عنوان مشاور در ریاض و واشنگتن فعالیت می‌کرد، علاوه بر اینکه مشاور ترکی الفیصل در زمان تصدی ریاست سازمان جاسوسی عربستان بوده است. او همچنین مصاحبه‌هایی با اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده انجام داده است و گفته می‌شود از بسیاری از زوایای پنهان رژیم آل‌سعود باخبر بوده است.

در صورتی که فرضیه ترور وی توسط رژیم آل سعود صحت داشته باشد، می‌توان گفت حاکمیت سعودی به این ترتیب یکی از مخالفان خود را که بار سنگینی در رسانه‌های غربی داشته و مناسبات مستحکمی با محافل سیاسی و امنیتی در داخل کشور و خارج از آن داشته، ترور کرده است. این مقاله می‌نویسد که ترور مذکور می تواند دیگر مخالفان رژیم آل سعود را به وحشت بیندازد و به آنها این پیام را بدهد که در هر جایی از دنیا که باشند، دست آل سعود به آنها می‌رسد.



چیزی که دست داشتن ریاض در این ترور را افزایش می‌دهد، سکوت چندین روزه مقامات آل سعود در رابطه با این ترور بود. تا اینکه نهایتا چند روز بعد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در جریان مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ به صورت رسمی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. کمیته تحقیق ریاض برای تعیین سرنوشت خاشقجی نیز با چند روز تاخیر در روز شنبه عازم ترکیه شد.

علاوه بر اینها کنسولگری عربستان سعودی در استانبول نیز از ارائه نوارهای ویدیویی ضبط شده از طریق دوربین های مداربسته داخل کنسولگری و خارج از آن امتناع کرده است. کنسولگری عربستان مدعی شده که دوربین‌ها، کارت ذخیره (هارد) برای ذخیره تصاویر نداشته است. این در حالی است که چنین دوربین‌هایی را در کوچک‌ترین سوپرمارکت‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد، چه برسد به اینکه کنسولگری کشوری مانند عربستان فاقد آن باشد.

محمد بن سلمان در گفتگوی خود با خبرگزاری بلومبرگ مدعی شد که خاشقجی در داخل کنسولگری نبوده است. او نتوانسته هیچ دلیلی برای این ادعا بیاورد. بن سلمان در تلاش برای طرح دلیلی برای بی‌گناهی عربستان در ادعایی مضحک گفته که عربستان آمادگی خود برای صدور مجوز به دولت ترکیه برای جستجوی جمال خاشقجی در داخل ساختمان را اعلام می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: