به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مدیرکل واردات و امور مناطق آزاد گمرک کشور گفت: بیشتر موبایل های وارداتی از گمرک ترخیص شده است.
"خیبرآنلاین" - علی معقولی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: اکنون حدود 100 هزار گوشی تلفن همراه در گمرک باقی مانده که آن نیز در حال ترخیص است.
به گزارش صداوسیما، وی گفت: بیشتر گوشی تلفن های همراه وارداتی به دلیل قیمت گذاری در انبارها مانده اند.
معقولی افزود: گفته می شود 200 کانتینر تجهیزات رایانه ای به دلیل ارزش گذاری در گمرک مانده اما چند برابر این میزان در این مدت از گمرک خارج شده است.
وی گفت: از 22 فروردین امسال دولت مصوب کرد ثبت سفارش فقط از طریق بانکی انجام شود و همه کالاهای وارداتی پیش از این تاریخ، اجازه ترخیص داشتند.
معقولی درباره ارزش گذاری کالاهای وارداتی در گمرک افزود: پیش از اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی، وارد کنندگان خواهان ارزش گذاری کمتر کالا در گمرک بودند اما پس از آن با درخواست های مکرر افزایش قیمت گذاری کالاها روبرو شدیم.
وی گفت: در گمرک ارزش گذاری واقعی انجام می شود و کالایی به دلیل ارزش گذاری در گمرک متوقف نشده است.
معقولی اضافه کرد: روزانه بیش از 4 هزار اظهار در گمرک داریم و فقط 2 درصد توقیف کالا در گمرک بیش از معمول است.
وی افزود: 90 درصد کالاهایی که وارد گمرک می شوند کمتر از سه روز ترخیص می شوند.
معقولی با بیان اینکه ممکن است برخی کالاها برای قیمت گذاری به دقت بیشتری نیاز داشته باشند گفت: نباید توقیف کالاها در گمرک به دلایل دیگر را به مسائل گمرکی ربط دهیم زیرا گمرک تابع بخشنامه های دیگر دستگاه هاست.
وی اضافه کرد: اگر کالاهایی که با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد شده اند و در گمرک باقی مانده اند، کد رهگیری و کارهای دیگر را انجام داده باشند گمرک پاسخگو است اما دلایل دیگر توقیف را باید از دستگاه های دیگر پیگیری کرد.
معقولی گفت: بیشتر کالاهایی که با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد شده و در گمرک توقیف اند به دلیل نگرفتن کد رهگیری و مسئله ای بین وارد کننده و بانک هاست.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات کشور نیز گفت: 26 پرونده درباره گرانفروشی گوشی تلفن همراه به این سازمان ارسال شد که تاکنون حکم 13 پرونده صادر و 13 پرونده نیز در حال رسیدگی است.
وی دلیل طولانی شدن رسیدگی به برخی پرونده ها را تأخیر در پاسخ سازمان ها به استعلام سازمان تعزیرات حکومتی اعلام و اضافه کرد: متأسفانه از برخی سازمان ها 45 روز است استعلام کرده ایم اما تاکنون پاسخی ندادند.
رایگانی گفت: توقیف گوشی های تلفن همراه به دلیل رسیدگی یا حکم سازمان تعزیرات حکومتی نیست بلکه توقیف این گوشی ها به دستور قوه قضاییه انجام می شود.

وی افزود: بر اساس حکم سازمان تعزیرات حکومتی نه کسی در بازداشت و نه گوشی موبایلی توقیف شده است بلکه توقیف گوشی ها بر اساس دستور دادستان کل کشور انجام می شود.
ابراهیم درستی رئیس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی نیز گفت: نباید واحد صنفی مقصر مشکلات گوشی تلفن همراه نشان داده شود.
وی افزود: اکنون اجازه فروش 600 هزار گوشی تلفن همراه را نمی دهند و گوشی ها را قیمت گذاری نمی کنند در حالی که بارها از سازمان حمایت از مصرف کننده و دستگاه های دیگر درخواست قیمت گذاری کرده ایم.
درستی با بیان اینکه گوشی تلفن همراه تنها کالایی است که امکان قاچاق آن وجود ندارد گفت: زمانی 2 هزار میلیارد تومان به جیب قاچاقچیان موبایل می رفت اما اکنون این رقم صفر است.
وی افزود: 19 نفر از اشخاصی که ارز 4 هزار و 200 تومانی گرفتند،​ گوشی های تلفن همراه وارداتی را با قیمت دیگری فروختند اما 22 نفر مشکلی در این زمینه نداشتند.
درستی گفت: سه ماه و نیم است که موبایل وارد بازار نشده یا در گمرک توقیف است.
وی افزود: با مجرم ها باید برخورد شود اما کالاها را باید وارد بازار کنیم.
درستی گفت: ماهانه به 1 میلیون گوشی در بازار نیاز داریم و بر اساس ایام خاصی مانند عید نوروز تقاضای بازار، سالانه 15 میلیون گوشی است.
وی افزود: اکنون حدود 3 میلیون گوشی تلفن همراه در بازار، کمبود داریم.
درستی گفت: 75 درصد اشخاصی که مجوز خاص گرفتند در واردات گوشی تلفن همراه دچار مشکل شدند اما نمایندگی ها و بخش خصوصی با چنین مشکلی روبرو نشدند.
وی افزود: اگر بخش خصوصی را حمایت نمی کنید چوب لای چرخ آن نگذاریم.
درستی گفت: برای قیمت گذاری گوشی های تلفن همراه اخیراً تصمیم گرفته شد این گوشی ها با ارز نیمایی محاسبه 4 درصد حق گمرک و 9 درصد مالیات ارزش افزوده آن پرداخت شود و وارد کننده با احتساب 15 درصد این گوشی ها وارد بازار کند اما این تصمیم تاکنون اعلام نشده است.
وی افزود: درباره پرونده های واردات گوشی تلفن همراه بیش از 20 نفر در بازداشت هستند و چطور برخی دستگاه ها 45 روز است پاسخ استعلام سازمان تعزیرات را نمی دهند.
درستی گفت: اکنون در بازار موبایل رکود است و خریداری وجود ندارد اما اگر کالا تأمین شود و به وارد کننده بر اساس سامانه نیما ارز اختصاص یابد قیمت گوشی های تلفن همراه 50 درصد کاهش می یابد.

میرمهدی کمجانی رئیس اتحادیه فناوری و رایانه نیز گفت: از ابتدای اردیبهشت امسال تاکنون 200 کانتینر کالاهای یارانه ای در گمرک مانده است.
وی افزود: به دلیل تعدد بخشنامه ها و گاهی مغایرت آنها با یکدیگر وارد کننده ها از برخی بخشنامه ها خبر ندارند.
کمجانی گفت: اکنون مسئولان چوب لای چرخ وارد کنندگان می گذارند زیرا در حالی که هنوز تحریم های آمریکا آغاز نشده سه ماه است که در کشور ما تحریم ها شروع شده است.
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید اگر کسی واردات را در سال 96 انجام داده می تواند کالای خود را وارد بازار کند اما این وزارتخانه اجازه ورود کالاهای وارداتی در سال 97 به بازار را نمی دهد.
کمجانی گفت: بیش از دو ماه است که برای ترخیص کالاها به قیمت واقعی در گمرک مشکل وجود دارد در حالی که ارز اختصاص داده شده در اختیار شخص قرار داده نمی شود بلکه به حساب تولید کننده واریز می شود.
وی گفت: قیمت کالاها در پایگاه های اینترنتی شرکت های تولید کننده وجود دارد اما در گمرک قیمت کالاها را کمتر از قیمت درج شده شرکت های تولید کننده در پایگاه های اینترنتی آنها ارزش گذاری می کنند.
وی افزود: 98 درصد کالاهای بخش رایانه ای، وارداتی است و آنهایی که با ارز 4 هزار و 200 تومانی کالا وارد کرده اند سه ماه است که کالای آنها در گمرک مانده است.
کمجانی گفت: اکنون با کاهش نرخ ارز، 20 درصد کاهش قیمت در محصولات رایانه ای داشتیم و اگر بر اساس سامانه نیما ارز اختصاص یابد و کالاها از گمرک ترخیص شوند قیمت کالاهای رایانه ای 50 درصد کاهش می یابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: