به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
بدنساز اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: بدنساز پرسپولیس از اصلی ترین فاکتورهای موفقیت این تیم است که کمتر دیده می شود.
"خیبرآنلاین" - تیم پرسپولیس در مسیر رسیدن به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا بیشترین فشار را نسبت به دیگر تیم های داخلی و خارجی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا تحمل کرد و در نهایت با دو آسیب دیده به دیدار برگشت نیمه نهایی مقابل السد رسید.

به گزارش مشرق، با استناد به صحبت‌های اغلب بازیکنان پرسپولیس و در صدر آن ها  سید جلال حسینی کاپیتان این تیم در برنامه ۹۰ و نیز کریم باقری، پرسپولیس در طول یکی دو فصل اخیر در کنار در اختیار داشتن بازیکنان خوبی که در این تیم توپ می زنند با بهره گیری از فاکتور ویژه بدنسازی پیش فصل و بالاخص مارکو استیلینوویچ مربی بدنساز این تیم توانسته ضمن کسب و تکرار عنوان قهرمانی لیگ برتر در لیگ قهرمانان آسیا نیز دو بار به نیمه نهایی برسد.

بدنسازی حرفه ای و خوبی که این تیم داشته باعث شده تا پرسپولیس تا دقیقه آخر بازی مانند دقایق ابتدایی با قدرت در زمین حضور یافته و با این ویژگی هر حریفی را به زانو درآورد. این موضوع نمونه های بارزی دارد که یکی از آنها دیدار دو فصل قبل پرسپولیس مقابل تیم پدیده بود که فشار ۱۰ دقیقه پایانی بازی روی دروازه تیم مشهدی سبب شد تا با گل دقیقه ۲+۹۰ وحید امیری مقاومت پدیده در هم شکسته و در نهایت بازی با نتیجه ۱-۲ به سود شاگردان برانکو به پایان برسد.

در دیدارهای اخیر این تیم در لیگ قهرمانان آسیا نیز دو، سه نمونه بارز اینچنینی به چشم خورد. دیدار رفت مقابل الدحیل در دوحه که پرسپولیس به رغم دریافت یک گل از دقایق ۵۰ به بعد دروازه تیم میزبان را آماج حملات خود کرده و به گفته کارشناسان بعید نبود با ادامه چند دقیقه ای بازی پس از به صدا در آمدن سوت داور، پرسپولیس گل تساوی و حتی برتری را هم می زد.

این تیم در تهران اسیر همین توان بدنی بالای بازیکنان پرسپولیس شد و تن به شکست داد تا با میلیاردها تومان هزینه برای لیگ قهرمانان آسیا به نیمه نهایی نرسد.

آخرین مورد بازی رفت نیمه نهایی با السد بود که پرسپولیس ضمن تحمل فشار بیش از حد این تیم چند میلیون دلاری با ستاره های بین المللی اش، در دقیقه ۸۶ و با استفاده از توان پایین بدنی حریف خسته، یک ضربه پنالتی بدست آورده و کار را در خانه حریف تمام کرد.

ذکر این نکته هم جالب است که پرسپولیس در فاصله دقایق ۶۵ تا ۸۰ غیرقابل مهار است. پرسپولیس در این فصل یک برنامه مشخص دارد. یک ساعت به حریف فرصت تنفس می‌دهد، سپس انقدر حمله می‌کند که تا قبل از دقیقه ۸۰ گل بزند. ۴ گل در لیگ و همچنین صعود دراماتیک به جمع چهار تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا با همین فرمول به دست آمد. پرسپولیس این فصل در این بازه دقیقه ۶۵ تا ۸۰ گلی هم نخورده است.




مربی بدنسازی تیم ملی در دوران بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ در این باره که چرا پرسپولیس توانسته به این سطح از توان بدنی دست پیدا کند اظهار داشت: «من در دوران سرمربیگری بلاژویچ در تیم ملی حضور داشتم و در همان روزها با برانکو و فخرالدین بگوویچ (مربی و مربی دروازه بان های تیم ملی پس از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه) کار می کردم».




وی ادامه داد: «در اروپا و از قدیم الایام تیم ملی فوتبال یوگسلاوی به داشتن توان بدنی بالا و شرایط جسمانی عالی معروف بود. وقتی هم که یوگسلاوی به چند کشور تقسیم شد هنوز هم می بینیم که بازیکنان کروات از توان بالایی در سطح ملی برخوردار هستند. نمونه اش حضور تیم ملی شان در فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و یا سومی کرواسی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به سرمربیگری همین بلاژویچ که بخشی از آن را باید به حساب بدنسازی خوب این تیم ها در دوران پیش از مسابقات گذاشت».

مربی بدنساز اسبق تیم های ملی و استقلال افزود: «من از نزدیک با این مربیان کار کرده و می دانم تا چه حد روی این موضوع تأکید دارند که تیم های تحت امرشان باید بدنسازی خوبی داشته باشند. مارکو هم که حالا در کادر فنی تیم پرسپولیس کار می کند از همین مکتب آمده و وقتی مربی بادانشی همچون برانکو که حضور در دو جام جهانی با ایران و کرواسی را تجربه کرده می داند باید تا چه حد روی این موضوع دقت داشته باشد. بنابراین قطعا بدنسازی پرسپولیس روی اصول و برنامه دقیقی بوده که باعث شده تیم تا این مرحله از مسابقات با قدرت پیش برود».



نکته حائز اهمیت درباره تیم پرسپولیس این است که طبق آمار منتشر شده از آنالیز عملکردی پرسپولیس این تیم بیشترین خطر را در دقایق بین ۶۵ تا ۸۰ روی دروازه حریفان خود ایجاد می کند. بیشترین گلهایش را نیز در همان دقایق زده و هیچ گلی در این حدفاصل دریافت نکرده است. این آمار ثابت می کند پرسپولیس در دقایقی بر حریف خود چیره می شود که تیم مقابل از نظر بدنی تحلیل می رود.

صالح نیا در ادامه با اشاره به شرایط تیم پرسپولیس گفت: البته یک مربی هر چقدر هم که بتواند بدن های خوبی را ساخته و پرداخته کند ولی بازیکن باید هر ۴، ۵ بازی درمیان یک مسابقه استراحت کند تا خطر آسیب دیدگی در او به حداقل ممکن برسد. ولی وضعیتی که پنجره های بسته نقل و انتقالات در این یک سال برای پرسپولیس بوجود آورده باعث شده تا به دلیل کمبود نفر، برانکو مجبور باشد همان ۱۱ نفر را در هر بازی به زمین بفرستد که نتیجه اش آسیب دیدگی ماهینی و بعد عالیشاه می شود.



وی ادامه داد: با ادامه این روند من نگران هستم که مبادا سید جلال حسینی هم تحت این فشار در معرض آسیب دیدگی باشد. سئوال اینجاست که چرا برانکو از بازیکنان رده امید که قطعا آنها هم از نظر بدنی در سطح سایر بازیکنان هستند در دیدارهای کم اهمیت تر استفاده نمی کند تا از این طریق فرصتی برای استراحت بازیکنان اصلی اش ایجاد شود.

بدنساز اسبق تیم ملی تأکید کرد: شاید به نظر برسد که ورزش بوکس در دنیا بیشترین آسیب را به ورزشکار می زند ولی هیچ رشته ورزشی به اندازه فوتبال باعث آسیب دیدگی بازیکنان نمی شود چون فوتبالیست در هر لحظه از بازی در معرض آسیب دیدگی های شدید یا خفیف استخوانی و عضله ای است.



صالح نیا در آخر خاطر نشان کرد: با آرزوی موفقیت برای پرسپولیس در دیدار برگشت مقابل السد که اول آبان در ورزشگاه آزادی برگزار می شود امیدوارم نمایند کشورمان با همان اقتداری که در دیدار رفت السد را از پیش رو برداشت در تهران نیز با یک نتیجه مطلوب جواز حضور در فینال آسیا را بدست بیاورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: