به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
هنرمندان شاخص داخلی با محدودیت در اندیشیدن مواجه هستند، کتاب نمی‌خوانند و براساس یک نوع تفکر آنارشیستی مخاطبان خود را به سطحی‌نگری هدایت می‌کنند.
"خیبرآنلاین" - پس از مجادلات علی‌علیزاده فعال سیاسی – اجتماعی ساکن لندن، حمید فرخ‌نژاد مجبور به پاسخ‌گویی شد و با شبکه اینترنتی تی‌وی پلاس مصاحبه‌ای نزدیک به دو ساعت و نیم انجام داد.  اغلب منتقدان حمید فرخ‌نژاد باید این مصاحبه را برای چندین بار تماشا کنند تا احیانا مطالب مندرج در این متن سوء تفاهم و حمله به این هنرمند کشورمان ارزیابی نشود.


حمید فرخ نژاد


آقای علیزاده در آخرین توئیت خود نوشته‌اند:

فرخ‌نژاد یک رابین‌هود معکوس است: از شکم مردم فقیر ایران که تحریم فقیرتر شدند ماهی 150 میلیون تومان معادل 160 کارگر را برمی‌دارد و به جیب ابرقدرت تحریم کننده این مردم می‌ریزد. این طرح موضوع از سوی ایشان از جنبه‌های دیگری هم قابل بررسی است. در این مجادلات موضوع به هیچ عنوان محمد امامی و یا همکاران تهیه‌کننده ایشان هم نیست. ما در بررسی کارنامه کاری فرخ‌نژاد باید افق‌های دیگری را برای قضاوت و ارزیابی مد نظر قرار دهیم.



چرا اعداد و ارقام علیزاده در مورد فرخ نژاد اشتباه است؟
ایشان در گفت‌وگویشان با تی‌وی پلاس خود را فردی دغدغه‌مند برای رفع مشکلات معرفی می‌کنند و می‌گوید 40 سال است به بهانه‌ مختلف می‌گویند مسائل را مطرح نکنیم، مبادا دشمنان سوء استفاده کنند. طبیعی است که اولین سئوالی که پیش می‌آید و می‌توانیم با این هنرمند مطرح کنیم این است که شما باید به عنوان یک هنرمند شاخص، مسائل و دغدغه‌تان را از طریق تلفن همراه مطرح کنی یا از طریق آثار هنری؟!

** رفتارشناسی معترض اینستاگرامی ایشان را کافیست با هنرمندان خارجی مقایسه کنیم. کدامیک از هنرمندان و بازیگران خارجی که در سطوح مختلف، در آثار سینمایی منتقدانه و یا آسیب‌شناسانه  حضور دارند، در صفحه مجازی اینقدر فعالیت و موضع‌گیری سیاسی ثبت می‌کنند؟

این کنش‌گری اجتماعی – سیاسی خاص هنرمندان جهان سومی است. هنرمندان شاخص داخلی که با محدودیت در اندیشیدن مواجه هستند، کتاب نمی‌خوانند و بر اساس یک نوع تفکر آنارشیستی دنبال کنندگان خود را به جای عمیق‌، به سطحی نگری و هرج و مرج طلبی هدایت می‌کنند.

چرا اداره مهاجرتی ایالات متحده باید گرین کارت فرخ نژاد را باطل کند
آقای فرخ‌نژاد در این گفت‌وگو اشاره می‌کند من موفق شدم که گرین کارت نخبه‌گی دریافت کنم. آیا رفتار سینمایی ایشان در قواره گرین کارتی است که دریافت کرده‌اند؟ آیا ایشان در مقام تهیه‌کنندگی برچسب نخبگی را به خود الصاق کرده‌اند یا بازیگری؟ در مقام یک دارنده گرین‌کارت نخبه‌گرا، دغدغه‌هایشان را به صورت تصویر چگونه ثبت کرده‌اند؟

آخرین فیلمی که ایشان در سینما تهیه‌کرده فیلم «گشت 2 » به کارگردانی سعید سهیلی است که با ایشان در ایران فیلم شریک 50 درصدی هستند و باقی آثار کمدی‌های دست چندمی «تگزاس»، دختر شیطان، ما شما را دوست داریم خانم یایا، بی حساب و گشت 2 است. اگر اداره مهاجرتی ایالات متحده آثار اخیر فرخ‌نژاد را ببیند حتما گرین کارت نخبه‌گی اش باطل می‌کند. چون ادعا کرده‌اند که معادل دیپلمشان خیلی پایین بوده و با سهمیه مناطق جنگی وارد دانشگاه هنر شده‌اند؟ اگر انقلاب نمی‌شد و عراق به آبادان حمله نمی‌کرد و خانواده حمید فرخ‌نژاد همچنان در آبادان بود با این سطح نخبه‌گی یحتمل فرخ‌نژاد مغازه تخمه‌فروشی در کنار یکی از سینماهای آبادان داشت؟ این انقلابی که فرخ‌نژاد با تاخت فراوان برای هر کسی برکت نداشت برای سلبریتی‌خانی مثل جناب فرخ نژاد علی برکت‌الله... .و در حاشیه برای اداره مهاجرتی ایالات متحده، برای صدور گرین کارت نخبه‌گی فرخ‌نژاد باید تاسف خورد.

فیلم نخبه‌گرای جناب فرخ‌نژاد چگونه اثری است؟
مستقل از اینکه فیلم «گشت 2 » به تهیه‌کنندگی ایشان، اصلا اثری نخبه‌پسند نیست و با یک سری دیالوگ‌های اروتیک و خواندن ترانه شادمهر عقیلی در قالب نوحه، مردم را می‌خنداند، فروش کلی این فیلم در 14 میلیارد و پانصد میلیون تومان  مسئله است. این از آن دست آمارهایی است که علی‌علیزاده با ولع آن را مطالعه می‌کند.

اگر سی درصد درآمد پخش‌کنندگان را از فیلم کسر کنیم فیلم 10 میلیارد تومان فروش خالص داشته است و اگر یک میلیارد تومان فروش رایت فیلم را به شبکه نمایش خانگی (حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی)  درنظر نگیریم و به عنوان دستمزد کارگردانی سعید سهیلی و دستمزد بازیگری فرخ نژاد کنار بگذاریم، احتمالا ایشان از این فیلم 5 میلیارد تومان سود خالص بدست آورده‌اند.

اگر دستمزد 500 میلیونی را به مبلغ 5 میلیارد اضافه کنیم ایشان تنها از یک فیلم  زمانی که دلار با تعرفه اسحاق جهانگیری ، 4200 عرصه می‌شد، مبلغ یک میلیون و سیصد هزار دلار از فیلم گشت 2 نصیبشان شده است. اگر ایشان ماهانه 10 هزار دلار برای خانواده‌اشان ارسال می‌کنند، پول 130 ماه کمک ده هزار دلاری به خانواده محترمشان  را در سال 1395 تنها از فیلم گشت ارشاد 2 بدست آورده‌اند.

حالا سلبریتی معروف و مشهوری مثل لئوناردو دی‌کاپریو به جای سرمایه‌گذاری پولش در حوزه کمدی‌های اروتیک که ساختنش در هالیوود امری مباح است و در فرهنگ لیبرال آن‌ها همه چیز ممکن است، بخشی از درآمدها و سرمایه‌ خویش را صرف ساختن مستند در زمینه حفظ محیط زیست با عنوان «پیش از سیل» برای شبکه خصوصی نشئنال جئوگرافی می‌کند، بدون آنکه دستمزدی بابت آن دریافت کند.

 آقای فرخ نژاد حاضر است که سرمایه‌اش را بابت فیلمی مستند درباره دریاچه ارومیه هزینه کند و در طول مستند سیاستمداران را بابت حفظ محیط زیست به چالش بکشد. این دغدغه به صورت فرضی مطرح می‌شود و مهمترین دغدغه اینستاگرامی ایشان، قیمت دلار است. آیا ایشان حاضر است که مستندی درباره نوسانات قیمت دلار بسازد و در قالب اثر هنری‌اش سئوالاتش با سیاستمداران مطرح کند. ایشان روی این جمله در مصاحبه با تی‌وی پلاس تاکید می‌کند من دارم قدرت را نقد می‌کنم. حق طبیعی هر شهروندی انتقاد از مسئولان اجرایی است و به نوعی مطالبه رای در انتخابات محسوب می‌شود، اما جایگاه فرخ‌نژاد با مردم عادی بسیار متفاوت است. چرا از سود میلیون دلاری فیلم گشت 2 برای نقد قدرت استفاده نمی‌کند؟ مگر لئوناردو دی‌کاپریو در مستندش باراک اوباما را بابت محیط زیست به چالش نمی‌کشد؟با سود حاصله در مسیر بازیگری،  مستند می‌سازد و از مدیوم صحیح تصویر با صاحبان قدرت دیالوگ برقرار می‌کند.



*چرا هنرمند محترم کشورمان ساده‌ترین، پوپولیستی‌ترین و جهان‌سومی‌ترین راه را برای بیان دغدغه‌هایشان انتخاب کرده‌اند؟ کسی به ایشان وحی الهی نازل کرده که شما به عنوان کمدین آثار نازلی (نخبه‌گرا) که اخیرا برای کسب پول در آن حضور پیدا می‌کنید، مشکلات مردم را در فضای مجازی مطرح کن و از مسئولان سئوال بپرس.

چرا یکبار درخواست دیدار حضوری با مسئولان اجرایی کشور را نمی‌کنید؟ اگر مردم کشورتان را دوست دارید چرا مصائب آنان را بدون هیاهو و جنجال با مسئولان امر در میان نمی‌گذارید؟ چرا از چهره مشهورتان برای تسهیل امور سیاسی، اجتماعی دور از چشمان ناظر رسانه‌ای و مجازی استفاده نمی‌کنید؟رفتارهای پوپولیستی اینستاگرامی که دردی را دوا نمی‌کند.

شما می‌فرمایید که من می‌توانم از طریق اینستاگرام مشغول امور تبلیغاتی شوم و از این راه درآمد کسب کنم. اتفاقا با انتشار پست‌های سیاسی و برند شدن در شبکه «من و تو» هر روز دارید برای خودتان استفاده می‌کنید تا از این جو ملتهب بهره‌برداری کنید تا آثارتان به فروشی درخور دست پیدا کند و در جو ملتهب سینما فراموش نشوید؟ سن شما بالا رفته و در مدرسه پیرمردهای سینمای ایران که حضور جوانان غیر ممکن است، استفاده از این همین شوء های سیاسی برند شما را در میان سینماگران سیاست‌زده حفظ می‌کند. این‌ها مسائلی است که در اغلب دفاتر سینمایی در مورد ایشان مطرح می‌شود و بسیاری از همکاران شما از شیوه جهان سومی نقد قدرت با چاشنی پوپولیسم حمایت می‌کنند و صدای تشویق‌ها را می‌توان از ایران اینترنشنال، من و تو، رادیو فردا و صدای آمریکا شنید.

*پهلوی آری یا پهلوی خیر؟!
آقای فرخ نژاد در فیلمی علیه خاندان پهلوی ایفای نقش کرده‌اند و خبر مشرق را در مورد دستمزد 480 میلیون تومانی (سیصد و سی و پنج هزار دلار) برای این فیلم در گفتگو با تی‌وی پلاس تصدیق کرده‌اند. یعنی زمانی که این میزان دستمزد را دریافت کرده‌اند قیمت دلار 1350 تومان بود. ایشان موضوع فیلم را نفی می‌کنند و می‌فرمایند قرار بود اثر دیگری بشود. ایشان برای حضور در این فیلم علاوه بر این دستمزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده‌اند. چرا همان زمانی که جایزه و 335 هزار دلار دستمزد را دریافت کردند روی سن جشنواره نفرمودند که فیلم تغییراتی پیدا کرده است؟

گواهان حی و حاضر هستند، علی غفاری کارگردان و محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده؛ برخلاف فرافکنی تی‌وی پلاسی، ایشان فیلمنامه را به همان صورتی که بدستشان رسید بازی کردند، از فیلمنامه یک کلمه هم کم و زیاد نشد. مجری تی وی پلاس هم در طول این مصاحبه اصرار دارد که جناب فرخ نژاد آثار منتخبی که بازی می‌کنند در مسیر افکار و عقایدشان نیست. این تحلیل کاملا درست است که ایشان با دستمزد 480 میلیون تومانی در سال 1390 در فیلمی علیه خاندان پهلوی و در نقش معترض به این خاندان حضور پیدا می‌کنند اما در صفحه اینستاگرام با رفتاری پوپولیستی از رضاپالانی معروف رضاخان میرپنج تجلیل می‌کنند و بعدهم در مصاحبه با تی‌وی‌پلاس اصل فیلم را نفی می‌کنند چون دوران عوض شده و سلبریتی‌های ملون آماده تغییر رنگ هستند.

محسن علی اکبری تهیه کننده خصوصی ؟
موضوع حل نشده با حمید فرخ‌نژاد این است که ایشان می‌فرمایند که پول فیلم استرداد را بخش خصوصی پرداخته‌اند، البته در جملات بعدی ایشان اشاره به مصوبه بودجه فیلم‌های فاخر توسط مجلس موجود است. تمامی اهالی سینما می‌دانند محسن علی‌اکبری که آثار خوب و متنوعی در سینمای ایران ساخته است، تهیه ‌بخش خصوصی نیست و خود ایشان در جلسه نقد و بررسی استرداد فرموده‌اند که چهار میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون بودجه این فیلم استکه آنرا از بنیاد سینمایی فارابی دریافت کرده‌اند. با توجه به اعتراف فرخ نژاد در مصاحبه، ایشان 480 میلیون تومان یعنی یک دهم پول کل بودجه فیلم را به عنوان دستمزد دریافت نموده‌اند. در سال 1390 دستمزد یک کارگر عادی کمتر از  480 هزار تومان بوده، اما اگر همین قدرتی که آقای فرخ نژاد سودای نقد اینستاگرامی آنرا دارند، نبود با همیاری مصوبه مجلس و حمایت محسن‌علی اکبری ایشان نمی‌توانست در سال 90 ، هزار برابر یک کارگر عادی بابت 7 ماه کار دستمزد بگیرد. ایشان اشاره می‌کنند دلیل مهاجرتشان در دوره احمدی‌نژاد نبود عدم امنیت کافی در کشور است. حرف ایشان کاملا درست است اما  امنیت اقتصادی 1000 برابری چرا در مصاحبه‌اشان برجسته نکردند.

 منبع:مشرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: