به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
آغازی دوباره بر پرونده «مهدی هاشمی»
اشتغال فرزند دلبند "غریق استخر" در هیأت مدیره شرکت‌های نفتی دولتی، اگرچه هیچگونه مزاحمتی برای شخص وی ایجاد نکرد، اما بعدها در جریان فسادهای نفتی «کرسنت»، «استات اویل» و «توتال» به حدی مزاحمت برای کشور ایجاد نمود که برآورد خساراتی که می‌باید از جیب ملت در قبال این فجایع پرداخت شود، هوش از سر خواهد پراند!
"خیبرآنلاین" - سابقه آشنایی «مهدی هاشمی بهرمانی» با حوزه نفت و پتروشیمی به آبان ماه سال 1371 و سن 23 سالگی باز می گردد که شرح آن اینگونه در کتاب خاطرات پدرش انعکاس یافته است: «وزیر نفت [غلامرضا آقازاده] آمد. گفتم به مهدی کارِ محدودی واگذار شود که مزاحم درس او نباشد. قرار شد در هیأت مدیره سکوهای پارس‎جنوبی باشد.»!

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، اگرچه اشتغال فرزند دلبند "غریق استخر" در هیأت مدیره شرکت های نفتی دولتی، هیچگونه مزاحمتی برای شخص وی ایجاد نکرد، اما بعدها در جریان فسادهای نفتی «کرسنت»، «استات اویل» و «توتال»، به حدی مزاحمت برای کشور ایجاد نمود که برآورد خسارات و غراماتی که می باید از جیب ملت در قبال این فجایع پرداخت شود، هوش از سر خواهد پراند.

در جدیدترین مورد، دادسرای پاریس روز جمعه دوازدهم اکتبر، خواستار مصادره ۲۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های شرکت نفتی توتال در پرونده پرداخت رشوه به ایران شد. دادسرای پاریس همچنین خواستار جریمه ۷۵۰ هزار یورویی علیه شرکت توتال شده است. این حداکثر یک جریمه علیه یک شخص حقوقی است که در چنین پرونده‌هایی می‌توان در نظر گرفت.

به نقل از رادیو فرانسه، شرکت فرانسوی توتال متهم است که در فاصله سال‌های 2000 تا 2004 برای عقد قرارداد با ایران به میزان 30 میلیون دلار به مقامات ایرانی رشوه داده است. در آن زمان،‌ مهدی هاشمی رفسنجانی، مدیر شرکت‌های پیمانکار شرکت ملی نفت ایران بود. این رشوه توتال به عقد قراردادی 2 میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران در ارتباط با توسعۀ میدان گازی پارس جنوبی در سال ١٩٩٧ منجر شد.


جونیور، کرسنت، توتال و دیگران!

نکته جالب توجه در این خصوص آن است که 3 نفر اصلی درگیر در این پرونده یا مرده‌اند یا در وضعیتی نامعلوم قرار دارند! «کریستف دومارژوری» مدیرعامل پیشین شرکت توتال که در زمان عقد قرارداد مدیر بخش خاورمیانه این شرکت بود، 4 سال قبل طی سانحه‌ای در فرودگاه مسکو کشته شد؛ «بیژن دادفر» مدیر شرکت مشاوره و طرف قرارداد با شرکت فرانسوی توتال به گفتۀ وکیل وی در اثر بیماری اخیراً درگذشته است و گفته می‌شود یکی دیگر از واسطه ها به نام «عباس یزدان پناه» از نزدیکان مهدی هاشمی، نیز جان سپرده است. در عین حال، وکیل عباس یزدان پناه مدعی است که او در دوبی ربوده شد و آدم‌ربایان توسط دادگاه محلی محکوم شدند، بی آنکه البته جسد عباس یزدی یافت شود!

در شهریورماه سال 1382 روزنامه نروژی «داگنس نیرینگسلیو» با انتشار مطالبی خبر از پرداخت‌های مشکوک شرکت نفتی استات اویل به مقامات ایرانی داد. تا اینکه در مهرماه 1383 شرکت استات اویل به جرم پرداخت رشوه به مقام ایرانی به 3 میلیون دلار جریمه محکوم شد. مدتی بعد در مهرماه سال 1385 دادگستری امریکا و کمیسیون معاملات بورس نیویورک نیز شرکت استات اویل را به جرم پرداخت رشوه به مدیرعامل وقت سازمان بهینه‌سازی سوخت ایران به 20 میلیون دلار جریمه محکوم کردند.
 
در بررسی ماموران اداره جرایم اقتصادی نروژ از دفتر استات اویل، مطبوعات نروژی نام مهدی هاشمی، رئیس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و رئیس هیأت مدیره شرکت تأسیسات دریایی را بر سر زبان‌ها انداختند که بر اساس آن، نامبرده متهم شده بود در ازای یک مبلغ هنگفت، برخی اطلاعات مورد نظر استات اویل را از طریق واسطه (شرکت خدمات مشاوره‌ای هورتون و هوبارد با مدیریت عباس یزدان پناه یزدی) به طرف نروژی منتقل کرده است. مکانیسم فساد در پرونده کرسنت نیز بدین‌گونه بود که عباس یزدان‌پناه و چند دلال دیگر به‌واسطه ارتباطاتشان با مقامات دولتی، به‌عنوان کارگزاران شرکت کرسنت وارد عمل شده و با پرداخت رشوه‌های کلان به افراد، موجبات انعقاد امضای اصل قرارداد و الحاقیه‌های آن می‌شوند. به نظر می‌رسد تمامی عملیات‌های یزدان‌پناه با هدایت و نظارت یک آقازاده گردن کلفت صورت پذیرفته است.

فارغ از اتهامات نفتی اما جرایم امنیتی «مهدی هاشمی» خود مجالی مفصل می طلبد! نامبرده از مهمترین آتش بیاران فتنه 88 محسوب می شود چه آنکه نامبرده پیشتر در جریان انتشار فایل صوتی جنجالی گفتگوی تلفنی با «نیک آهنگ کوثر» - اپوزیسیون فراری و مدیر سایت «خودنویس» - چنین اظهار داشته بود: «ما می توانستیم اما تفاهم کردیم که همه نیروها باید متحد بشویم و جلوی نظام بایستیم، استراتژی ما از روز اول همین بوده است. هنوز هم معتقدیم باید به رهبری فشار آورد. باید به آنهایی که در داخل کشور در حال جنگ [فتنه] هستند کمک کرد، الان بار بر دوش آنهاست ... حرف هایی که ماها می زنیم حرف هایی که بابای من زد، از همه حرف‌های آقایون [اصلاح‌طلبان] تندتر بوده است! دعوای من با بابا این است که ما باید تهاجمی‌تر بشویم با اینها ... کارهایی که من کرده‌ام صد برابر بدتر از سخنرانی‌های شماهاست و نظام هم می‌داند ... این که من الان بخواهم رو بازی کنم خیلی زود است. البته من حرف‌های شما را قبول دارم که آقای هاشمی باید فتیله را بکشد بالا. ماها هیچ امتیاز عملی الان نمی توانیم از رهبری بگیریم و خیالت راحت باشد نظام هیچ امتیازی الان به ما نمی دهد.»!


جونیور، کرسنت، توتال و دیگران!

علاوه بر سخنان هنجارشکنانه فوق الذکر، اما «مهدی هاشمی» سخنان ساختارشکنانه ای را نیز در سال 1391 و در گفتگو با «بیژن فرهودی» (تحلیلگر سابق صدای آمریکا و مجری کنونی شبکه ضدانقلاب «بیان») بیان نمود: «خودم رو جزیی از حکومت نمی‌دانم.‌‌ همانطور که می‌دانید حکم دستگیری من به خاطر ماجرای انتخابات است. اگر آقای خامنه‌ای ما را به زندان بفرستد به ضررش خواهد بود. التزامی به ولایت فقیه ندارم، پدرم هم مخالف است. به گفته پدرم این موضوع دارای اشکال است. او در یک سخنرانی به این نکته اشاره کرده اما اگر بگویم با نظام جمهوری اسلامی مخالفم دروغ گفته‌ام. من معتقدم اصلاحیه برای قانون اساسی نوشته شود ... من معتقدم اگر انتخابات به مرحله دوم می‌رفت، موسوی برنده می‌شد. من آمار دارم رأی موسوی بیشتر بود. در مرحله اول، ‪موسوی 2 درصد جلوتر از احمدی نژاد بود! یعنی حدود ۴۸ به ۴۶‬. می‌دونی چرا این انتخابات بحران‌ساز شد؟ آقای خامنه‌ای [همراه با خنده] می‌خواست بابای منو بیرون کنه و موسوی هم بیرون کنن»!‬

تمامی این مسائل در حالی رخ می دهد که اگرچه نامبرده در سال 94 به 10 سال حبس و 1.2 میلیارد تومان به علاوه 5.2 میلیون دلار رد مال محکوم گردید، اما ناگفته پیداست که فارغ از جرایم سیاسی و امنیتی و تنها در فقره پرونده توتال، ضرر و زیان وارده به کشور بسیار بیش از آن است که در ذهن بگنجد و شایسته است تا با توجه به مفتوحه شدن مجدد پرونده فساد نفتی استات اویل در فرانسه، تجدیدنظری در قبال خسارات وارده به کشور صورت گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: