به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پیروی از افراد نامتخصص و عموما کم سواد در حوزه اجتماعی و سیاسی در جامعه از هر سمی مهلک‌تر است. بین سلبریتی و مردم چیزی جز ارائه سرگرمی و دریافت پول رد و بدل نمی‌شود و این مسئله مهمی است که سلبریتی‌ها با بدست آوردن پول و محبوبیت هم جیب مردم را خالی کرده، هم به واسطه شناختی که مردم از آن‌ها دارند با ترغیب مردم به انتخاب‌های اشتباه سفره آن‌ها را نیز کوچکتر می‌کنند.
"خیبرآنلاین" - سینما یک محصول مدرن است؛ محصولی که از دل مفاهیم مدرن شکل گرفته است. سینما یک ساختار فرمی و محتوایی دارد و تعداد زیادی عوامل تولید؛ البته در این بین بازیگران یا کسانی که قرار است نقش شخصیت‌های فیلمنامه را جلو دوربین بازی کنند از همه ذی‌نفع‌ترند. آن‌ها چون دیده می‌شوند، محبوبیت پیدا می‌کنند و به شهرت می‌رسند. افراد مشهور امروزه به نام سلبریتی شناخته می شوند. البته روی کاغذ کارخانه سلبریتی‌های بازیگر از قدیم هم نوشته نشده بود که باید با سواد و اهل مطالعه باشند. بیشتر قد وبالا و قیافه‌شان محل بحث بود و هرچیز دیگری که به استار شدن بیانجامد و مردم را سرگرم کند. سلبریتی اما دیگر معنای سرگرم کننده نمی‎‌دهد. آن‌ها کم کم دارند به قشری تبدیل می‌شوند که از هر سمی برای جامعه مهلک‌تر است؛ و آن سطحی بارآوردن مردم جامعه و مبتذل کردن اموری بوده که ارائه نظر در آن مستلزم تجربه و تخصص است.
 
به گزارش رجانیوز، کم‌تر کسی فکر می‌کرد که با حضور گسترده سلبریتی‌ها در فضای مجازی به جای اشاعه‌ی فرهنگ درست و بومی، شاهد تخریب بیشتر وجه فرهنگ عمومی مردم باشیم. کافیست دقایقی را در صفحات اجتماعی و مجازی سلبریتی‌های بازیگر بگذرانید تا متوجه سطح سواد و فهم مسائل اجتماعی سلبریتی‌ها شوید. سلبریتی‌های بازیگر معنای سلبریتی را نیز در دنیا تغییر داده‌اند. فی‌المثل در همه‌ی زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... نظر می‌دهند الا سینما! در ایام انتخابات صفحات اجتماعی‌شان تبدیل می‌شود به کمپین انتخاباتی کاندیدای مورد نظرشان و تا می‌توانند مردم را ترغیب می‌کنند که برای نابودنشدن کشور باید به کاندید مورد نظر ما رای بدهید.
 
 
 
 
سلبریتی‌ها اما بعد از انتخابات و به در بسته خوردن وعده‌های کاندید موردنظرشان مواضع جدید سیاسی‌ای می‌گیرند که صدوهشتاد درجه با نظر قبلی آن‌ها تفاوت دارد. نکته جالب توجه این است که سلبریتی‌ها بعد از آن‌که فهمیدند انتخابشان نادرست بوده و به قول خودشان گول وعده‌های روحانی را خورده‌اند بازهم تصمیمی برای عدم دخالت در حوزه سیاست نگرفتند؛ حوزه‌ای که نه تخصصی در آن دارند و نه تجربه‌ای.
 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 
اصولا تخصص بازیگر و سلبریتی باید سرگرم کردن مردم باشد نه چیز دیگری! وقتی سلبریتی‌ها بدون اطلاع و تخصص وارد حوزه‌های دیگر می‌شوند چیزی جز ابتذال را به ارمغان نمی‌آورند، چراکه عموما هستند طرفدارانی که چون ستاره سینمایی و یا فوتبالی آن‌ها نظر سیاسی خاصی دارد، به خاطر معروفیت آن‌ها اعتماد کرده و نظر خود را همسو با نظر سلبریتی مدنظر خود می‌کنند.
 
پیروی از افراد نامتخصص و عموما کم سواد در حوزه اجتماعی و سیاسی در جامعه از هر سمی مهلک‌تر است. بین سلبریتی و مردم چیزی جز ارائه سرگرمی و دریافت پول رد و بدل نمی‌شود و این مسئله مهمی است که سلبریتی‌ها با بدست آوردن پول و محبوبیت هم جیب مردم را خالی کرده، هم به واسطه شناختی که مردم از آن‌ها دارند با ترغیب مردم به انتخاب‌های اشتباه سفره آن‌ها را نیز کوچکتر می‌کنند.
 
این درصورتی است که در خارج از ایران سلبریتی‌ها در امور سیاسی دخالت چندانی ندارند و بیشتر تمرکز خود را جهت تقویت محصولی می‌کنند که قرار است بابتش هم از مردم پول بگیرند و هم در نزد آنها محبوب‌تر شوند. سلبریتی معروف و مشهوری مثل لئوناردو دی‌کاپریو به جای دخالت در امور سیاسی و اجتماعی، بخشی از درآمدها و سرمایه‌ خود را صرف ساختن مستند در زمینه حفظ محیط زیست با عنوان «پیش از سیل» برای شبکه خصوصی نشئنال جئوگرافی می‌کند، بدون آنکه دستمزدی بابت آن دریافت کند.
 
 
 

 
 
دی‌کاپریو در صفحه اینستاگرام خود نیز از نگرانی‌هایش درباره دریاچه ارومیه گفته بود. اتفاقی که کم‌تر در ایران و در بین سلبریتی‌های ایرانی دیده شده است. سلبریتی‌ها گویا دغدغه‌ای جز دخالت در امور سیاست ندارند. آن‌ها پارا  فراتر از حوزه به اصطلاح تخصصی خود می‌گذارند و از سرگرمی که مولفه اصلی سلبریتی بودن است وارد فاز جدیدی شده‌اند.آنچه مشخص است با افزایش دخالت‌های سیاسی که همگی آنها با شکست مواجه شده است، سلبریتی دیگر معنای سرگرم کننده نمی‎‌دهد. آن‌ها کم کم دارند به قشری تبدیل می‌شوند که از هر سمی برای جامعه مهلک‌تر است؛ و آن سطحی بارآوردن مردم جامعه و مبتذل کردن اموری است که ارائه نظر در آن مستلزم تجربه و تخصص است.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: