به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۲۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
ناتوانی هلدینگ‌ها در پرداخت حقوق کارکنان
برخلاف نظر مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر احتمال ورشکستگی تامین اجتماعی طی دهه آتی، دومینوی این ورشکستگی از هلدینگ‌های تابعه، بسیار زودتر از موعد مقرر آغاز شده است که بی‌توجهی در قبال آن می‌تواند فجایع جبران‌ناپذیری را به همراه خود داشته باشد
"خیبرآنلاین" - این روزها سازمان تأمین اجتماعی حال و روز خوشی ندارد و اخبار ناگواری از بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور به گوش می رسد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، اواخر سال گذشته بود که گزارشی از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت سازمان تامین اجتماعی و احتمال ورشکستگی این سازمان در آینده ای نه چندان دور منتشر شد. این خبر نگرانی های زیادی در جامعه به وجود آورد. نگرانی ها زمانی مضاعف شد که براساس خبر یکی از رسانه ها، حتی معاون فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی نیز صراحتاً در این زمینه نسبت به ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی در آینده هشدار داد.

مرکز پژوهش‌های مجلس با ذکر مثالی توضیح می‌دهد که اگر تنها تعداد ٧٧ هزار مستمری‌بگیر صندوق بازنشستگی را با بیش از 5 میلیون مستمری‌بگیر در ١٠ سال آتی سازمان تأمین اجتماعی مقایسه کنیم، فقط اعتبار مورد نیاز جهت پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگی آنها به بهای امروز بالغ بر ٩٠ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. از طرف دیگر گستردگی پوشش جغرافیایی و تنوع اقشار تحت پوشش آن سازمان است که می‌تواند زمینه ناآرامی‌های اقتصادی و اجتماعی در کشور را پدید آورد.

نظام تأمین اجتماعی در کشور ما نظام گسترده‌ای است که سازمان‌ها و صندوق‌های متعددی وظیفه ارائه خدمات اجتماعی را بر عهده دارند. در این بین، سازمان تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین صندوق از نظر تعداد مشترکان چه به‌ لحاظ بیمه بازنشستگی و چه به‌ لحاظ بیمه درمان به ‌شمار می‌رود؛ به نحوی که قریب به ٤٢ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد.


سونامی ورشکستگی تأمین اجتماعی و درگیری 40 میلیون ایرانی!

بررسی‌ها نشان می‌دهد این سازمان در آینده نزدیک با بحران‌های جدی مواجه خواهد شد. کاهش نرخ تولد از یک ‌سو و افزایش سن افراد از سوی دیگر، منجر به افزایش چشمگیر میزان جمعیت بازنشستگان شده است. پیشی‌گرفتن رشد مصارف نسبت به منابع در سازمان تأمین اجتماعی هم به‌ عنوان چالش و هم به‌ عنوان پیامد سایر چالش‌ها مشهود است.

در عین حال، نشانه های افول سازمان تامین اجتماعی تنها به بخش تامین اعتبار جاری و مستمری ها محدود نشده و ابعاد وسیع تری همچون مشکلات گسترده در هلدینگ ها و شرکت های تابعه این سازمان را نیز در بر می گیرد.

در جدیدترین مورد اما علیرغم مشکلات اقتصادی و خانوادگی کارکنان و کارگران شرکت های تابعه خانه سازی ایران بابت حقوق معوقه ۵ تا ۷ ماهه، مدیرعامل این سازمان هیچگونه اقدام مناسبی در جهت حل این بحران به وجود آمده در شرکت های خانه سازی ننموده است.

این درحالیست که برخی رسانه در روزهای اخیر، از بلاتکلیفی در شرکت خانه‌سازی ایران دومین هلدینگ بزرگ سازمان تامین اجتماعی، سخن گفته و اظهار کرده‌اند که شرکت خانه سازی ایران و شرکت‌های تابعه آن دچار مشکلات عدیده‌ای شده و علاوه بر وجود زیان‌های انباشته و بدهی به پیمانکاران، چندین ماه است که حتی قادر به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و بیمه کارکنان خود نیز نبوده است.

فارغ از ناتوانی در پرداخت مطالبات و حقوق معوق کارکنان اما اوضاع زمانی بغرنج تر می شود که بدانیم سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری خانه سازی ایران، اخیراً طی مصاحبه ای از تعطیلی برخی شرکت های تابعه این هلدینگ خبر داده و اظهار داشته است: «شرکت‌های کوچک زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری خانه سازی ایران که فاقد طرح‌های اجرایی و عمرانی هستند، فریز خواهند شد که این امر در راستای خروج از بنگاهداری صورت می ‌پذیرد. بر این اساس 2 شرکت زیرمجموعه این هلدینگ، یعنی "سخا" و "تامین گستر" که نیروی انسانی زیادی نداشته، هم مشمول این طرح می شوند و پس از اتمام طرح ها به سمت چابک سازی حرکت خواهند کرد»!

با این تفاسیر پیش بینی می شود که برخلاف اظهار نظر مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر احتمال ورشکستگی و آغاز مشکلات عدیده در این سازمان طی دهه آتی، دومینوی این ورشکستگی از هلدینگ های تابعه، بسیار زودتر از موعد مقرر آغاز شده است که بی توجهی در قبال آن می تواند فجایع جبران ناپذیری را به همراه خود داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: