به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس از تصویب FATF پشیمان هستند، گفت:تکیه FATF معطوف بر عدم دور زدن تحریم‌هاست.
"خیبرآنلاین" - حجت الاسلام مجتبی ذوالنور روز گذشته در نشست طلاب انقلابی با موضوع نفی کنوانسیون‌های استعماری که در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به تفاوت جمهوری اسلامی با دیگر اعضای کنوانسیون FATF اظهار داشت: ما باید تفاوت جمهوری اسلامی را با دیگر کشورها بپذیریم، بنابراین نماینده‌ای می‌تواند رای منفی به تصویبFATF  دهد که درک از این تفاوت داشته باشد.

FATF با قانون اساسی و شرع در تضاد است/تکیه FATF معطوف بر عدم دور زدن تحریم‌هاست

به گزارش دانا، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نمایندگان موافق تصویب FATF در پاسخ به اشکالات و خطرات آن برای کشور، حق شرط ایران را بیان می‌کنند، گفت: باید توجه داشت که صرفا در چهار ماده شروط ما پذیرفته است، در حالی که ما هفت شرط برای این کنوانسیون گذاشته‌ایم.

وی اضافه کرد: همچنین شرط نباید مخالف روح کنوانسیون و 1967 وین باشد، در حالی که مخالف و در تضاد با روح همان کنوانسیون است، کشورهای عضو آن کنوانسیون نیز نباید روی شروط ما اعتراض بگذارند و این در حالی است که 12 کشور پیش دستی کرده و قبل از تصویب FATF روی شروط احتمالی ما اعتراض قرار داده‌اند و اساسا خود عربستان برای مجاب کردن دیگر کشورها کافی است.

حجت الاسلام ذوالنور در پاسخ به این ادعا که 180 کشور عضو این کنوانسیون شده اند و تفاوتی بین آنها با ایران وجود ندارد، اظهار داشت: مشخص است که این افراد تفاوت اجرا و عضویت را نفهمیده‌اند، اعضا همان 37 کشور هستند و بقیه پذیرفته‌اند که مجری دستورات 49 گانه باشند.

تعریف تروریسم از سوی اعضای FATF ارائه می شود و نظر ایران ملاک نیست

وی با تأکید بر این‌که مهمتر از همه بندهای FATF بندی است که تروریسم را که تعریف می‌کند، گفت: کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، تعریف ما را قبول ندارند و ارائه تعریف از تروریسم در اختیار ما نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: باید توجه داشت که همین الان پشتیبان داعش به عنوان بزرگترین گروه تروریستی و تکفیری منطقه آمریکا است، گاهی داعش با 2 هزار خودرو در منطقه ستون کشی می‌کرد، آیا می‌توان گفت آمریکایی‌ها آنها را نمی‌دیدند که منهدم کنند.

وی افزود: هرجا داعش در مخمصه می‌افتاد، آمریکایی‌ها به داد آنها می‌رسیدند، ایران بزرگترین قربانی تروریسم هست و 16 هزار و 800 شهید ترور داده‌ایم، از نخست وزیر این کشور تا مردم کوچه و بازار و از بمب گذاری در نماز جمعه تا بمب‌گذاری خیابانی در این کشور انجام شده است.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این‌که تعیین مصادیق تروریست با ما نیست، گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه برای سپاه پول تصویب کند و نمایندگان مجلس هم تصویب کنند، بندی خلاف FATF تصویب شده است، نکته مهمتر این است که ما می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم و اساسا تکیه FATF معطوف بر عدم دور زدن تحریم‌ها است.

وی تأکید کرد: باید بدانیم که با چه کسی معامله می‌کنیم، اگر فردا بخواهیم تحریم را دور زده یا نفت خود را به فروش برسانیم، طبق بندهای این کنوانسیون، مشخصات و اطلاعات مشتری را از ما طلب می‌کنند، با KYC  یا شناسایی مشتری ما را فلج می‌کنند، چراکه باید اطلاعات مشتری را به طرف مقابل داده و در صورت ممانعت، شفاف سازی صورت نگرفته است و در صورت ارائه اطلاعات مشتریان خود، دور زدن تحریم‌ها حاصل نمی‌شود.

FATF  پشت قباله برجام است

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که FATF پشت قباله برجام است، گفت: وقتی می‌دانیم که FATF پشت قباله برجام است، بایستی صبر کرد تا عاقبت همراهی اروپا با آمریکا را مشاهده کنیم، زیرا در صورتی که اروپا با آمریکا همراهی کرده و از برجام خارج شود، تصویب FATF چه فایده‌ای دارد، در حالی‌که اروپا تاکنون حتی یک قدم با ایران همراهی عملی نکرده است.

حجت الاسلام ذوالنور در پاسخ به این ادعا که هرزمان اراده کنیم، از این کنوانسیون خارج می‌شویم، بیان کرد: اولا شما یا نباید چیزی را بپذیرید یا در صورت پذیرفتن بایستی منتظر تبعات آن نیز باشید و بدانید که خروج شما در دستان شما نیست و تبعات زیادی دارد، ثانیا از زمان اعلام وصول درخواست شما به سازمان ملل تا زمان اجرایی شدن درخواست شما توسط رییس سازمان ملل یک سال طول می‌کشد، بنابراین چنین ادعایی کاملا اشتباه و خطایی راهبردی است.

وی با اشاره به دلایل نمایندگان موافق تصویب FATF بیان کرد: تنها دلیل آنها گرفتن بهانه طرف مقابل است، حال باید توجه داشت که اگر طرف مقابل آمریکا است که این کشور برای بهانه‌جویی نیازی به تصویب یا عدم تصویب این کنوانسیون ندارد و اگر طرف مقابل اروپا باشد که اروپا هم شرط ماندن یا نماندن در برجام را در تصویب FATF ندانسته است و اساسا شرط معامله با بانکهای دنیا FATF نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: همه اعضای دولت معتقد به موفقیت برجام بوده و باقی ماندن تحریم‌ها را مرتبط با برجام نمی‌دانند و می‌گویند که برجام در رفع تحریمهای بانکی موفق بوده و دلیل عدم رفع تحریم‌ها را مشکل نرم افزاری و FATF بیان می‌کنند.

وی در رد دلایل ادعای دولت بیان کرد: در پاسخ به این‌ ادعا باید گفت که مشکل روابط پولی ما با بانک‌های بزرگ دنیا است یا بانکهای کوچک را نیز شامل می‌شود، مشخصا مجبور هستند که بگویند با بانکهای کوچک در ارتباط هستیم، زیرا در غیر این صورت فاتحه برجام را می‌خوانند.

حجت الاسلام ذوالنور افزود: در ادامه سؤال می‌کنیم که سیستم بانک‌های غرب یکپارچه است یا جزیره ای که یقینا پاسخ آنها یکپارچه است، پرسش بعدی این است که امکان مانور بانکهای بزرگ بیشتر است یا بانکهای کوچک و آخرین پرسش این است که چرا با بانکهای کوچک می‌توان ارتباط داشت، اما با بانکهای بزرگ نمی‌توان، مگر بانکهای کوچک چه تفاوتی با دیگر بانک‌ها دارند، واضح است که هردو دسته بانک‌ها از یک سیستم بانکی پیروی می‌کنند، بنابراین مشکل نرم افزاری دروغ محض است.

عدم رابطه FATF با مشکلات بانکی

وی با رد رابطه مشکلات بانکی به تصویب FATF بیان کرد: کسانی که  FATFرا بپذیرند، در رتبه‌های یک تا هفت این کنوانسیون قرار می‌گیرند، ایران در رتبه 7 بلک لیست قرار داشت و بعد از امضای آقای طیب‌نیا در دوسال گذشته، جایگاه ایران به رتبه خاکستری 5 ارتقا رسید، حال باید پاسخ دهند که در این دو سال چه مشکلی از روابط بانکی با ایران برطرف شد، بنابراین این ادعا نیز رد می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مشکل عدم رفع تحریم‌ها و عدم برقراری رابطه با بانک‌های بزرگ جهان، نگرفتن تضمین در برجام است، گفت: مشکل این است که همه چیز خود را دادیم، اما تضمینی برای اجرایی شدن برجام از سوی غرب و آمریکا گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: آقای ظریف برجام را حلال همه مشکلات معرفی کردند، در صورتی که در برجام همه دارایی خود را داده و در عوض هیچ‌گونه اعتباری اخذ نشده است، اگر یک بانک اروپایی از تراکنش مالی با ما یک میلیون دلار سود کند و بخواهد ده برابر از سوی آمریکا جریمه شود، به همین جهت رابطه خود با ایران را قطع خواهد کرد.

حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: شرکتی مانند توتال با ایران قرار داد بسته است، اما در صورت ماندن در ایران با جرایم سنگین آمریکا روبرو می‌شود، بنابراین بدون تضمین کار را رها کرده و از کشور خارج می‌شوند.

وی با تأکید بر ضرورت شناخت نیرنگ دشمن بیان کرد: ما باید نفع و ضرر خود را سنجیده و طنابی که قرار است به گردن کشور بیندازیم را بشناسیم تا در آینده با مشکل روبرو نشویم.

بی‌خبری رأی دهندگان به FATF از ماهیت آن

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره رأی دهندگان به FATF گفت: بسیاری از کسانی که به تصویب FATF رأی مثبت دادند را نمی‌توان خائن نامید، چراکه از ماهیت آن خبر نداشتند و صرفا به صحبت‌هایی که از سوی رییس مجلس از بلندگوها و تریبون مجلس پخش می‌شد گول خورده و از وخیم شدن اوضاع کشور ترسیدند.

وی ادامه داد: در مجلس این‌گونه بیان شد که در صورت عدم تصویب FATF، روسیه و چین هم با ما قطع رابطه می‌کنند، صحبت‌های آقای لاریجانی در روز تصویب مرسوم نبود، به طوری که از اول تا آخر مجلس چندین بار نامه آقای حجازی را قرائت کردند تا تردید نمایندگان نسبت به تصویب FATF کاملا برطرف شود.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این‌که فرصتی برای مخالفت با FATF در روز تصویب آن از سوی رییس مجلس به من داده نشد، مطرح کرد: این در حالی است که تریبون آقای جعفرزاده بدون گرفتن وقت قبلی، روشن شد، در حالی که من از قبل وقت مخالفت گرفته بودم.

وی ابراز داشت: من معتقدم اگر خسارات این موضوع به درستی در مجلس تبیین می‌شد، بسیاری از نمایندگان رأی مثبت به تصویب آن نمی‌دادند و بسیاری از این نمایندگان از رأی مثبت خود پشیمان هستند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حریت و آزادگی شورای نگهبان بیان کرد: شورای نگهبان تحت هیچ جوسازی قرار نگرفته و فارغ از تمام هیاهوهای ایجاد شده، کار خود را می‌کند و یقینا غیر از رد این کنوانسیون عملی انجام نمی‌دهد، چراکه تصویب FATF در تضاد با آیه نفی سبیل است و شورای نگهبان نیز محل تشخیص مصلحت نیست تا با توجه به مصلحت رأی به تصویب آن داده شود، با توجه به تضاد FATF با قانون اساسی و شرع و عمل شورای نگهبان بر اساس مر قانون و شرع، این کنوانسیون رد خواهد شد.

وی اظهار داشت: خواهش ما از مجمع تشخیص این است که در تشخیص این مصلحت دچار اشتباه نشوند و القائات دیگران در تصویب FATF بر آنها اثرگذار نباشد و نظرات آنها را عوض نکند، بنابراین امروز جای مطالبه گری و خواهش و تذکر است که حواسمان باشد تا به اسم مصالح، القائاتی صورت نگیرد.

وی با اشاره به پشیمانی بسیاری از نمایندگان مجلس از تصویب FATF مطرح کرد: برخی از نمایندگان در حوزه انتخابیه خود مشکل پیدا کرده و پاسخی در قبال پرسش‌ها و مطالبات مردمی ندارند، بنابراین برای جبران خسارت‌های گذشته، مجبور به جبران آینده هستند، بنابراین مردم باید نماینده فعال و غیرفعال را با یکدیگر مقایسه کرده و پس از آن به فرد سالم رای دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: