به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
با تهدید ترامپ به تحریم عربستان، آرامش کاخ نشینان سعودی به هم ریخته است.
"خیبرآنلاین" - با تهديد رئيس جمهور آمريکا به تحريم عربستان، رسانه ها و محافل رسمي و غير رسمي سعودي تلاش مي کنند با بزرگ جلوه دادن بازار سرمايه اي و انرژي اين کشور، عواقب و پيامدهاي جهاني و منطقه اي تحريم را نيز بزرگتر جلوه دهند تا شايد از تحريمها در امان بمانند. 

به گزارش صداوسیما، ولي خيلي از کارشناسان اين مسئله را حاکي از شکننده بودن اقتصاد عربستان سعودي و درمانده شدنشان در برابر نگرانيهاي حاصل از تحريم متحد سيري ناپذير شان تحليل مي کنند.


در تازه ترين رويدادها از زمان تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به اعمال تحریم بر عربستان در صورت ثابت شدن نقش این کشور در ناپدید شدن جمال خاشقجی، سقوط ارزش بورس ریاض ادامه دارد، شبکه سعودی العربیه تلاش کرد با پخش گزارشی بر قدرت اقتصادی عربستان در برابر تحریم های احتمالی تاکید کند.

گزارشگر شبکه تلویزیونی العربیه، گفت: یک مقام مسئول سعودی تاکید کرد عربستان هر نوع تهدید اقتصادی یا سیاسی را رد می کند و اعمال تحریم های اقتصادی بر عربستان بر اقتصاد جهانی تاثیر خواهد گذاشت. این مقام مسئول تاکید کرد اگر هر نوع تدابیری علیه عربستان اتخاذ شود، این کشور با اقدام بزرگتری پاسخ خواهد داد.

گزارشگر شبکه العربیه افزود: عربستان روزانه ده میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت تولید می کند و یک میلیون و سیصد هزار بشکه ظرفیت مازاد دارد. جهان به این ظرفیت مازاد عربستان برای جبران هر نوع کمبود در عرضه نفت، وابسته است. تولید نفت در عربستان دوازده درصد تولید نفت در جهان را تشکیل می دهد. عربستان نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد و کاهش رشد اقتصادی آن در سال 2016، تاثیر منفی بر رشد اقتصادی همه منطقه داشت و بر تصمیم بسیاری از شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری در منطقه تاثیر گذاشت. ارزش بورس عربستان در سال گذشته ششصد و هشتاد و پنج میلیارد دلار بود که بزرگترین بازار منطقه محسوب می شود.

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان صد و پانزده میلیارد دلار از اوراق بلندمدت خزانه داری آمریکا را در اختیار دارد. اما تاثیر واقعی اقتصاد عربستان محدود به اوراق خزانه داری آمریکا نیست.

در زمان سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان در ماه مه سال 2017، توافقنامه هایی به ارزش دویست و هفتاد میلیارد دلار امضا شد که بر اساس اعلام ترامپ، صد و ده میلیارد دلار از آن مربوط به قراردادهای تسلیحاتی است. سرمایه گذاریهای صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در شرکت های آمریکا، به صورت چشمگیری افزایش یافته است. عربستان همچنین در اروپا، روسیه و چین هم سرمایه گذاری کرده است. به طور خلاصه، هر آسیبی که به اقتصاد عربستان برسد، پیامدهای اقتصادی آن دامنگیر منطقه و جهان خواهد شد.

آنچه در گزارش شبکه سعودي مورد غفلت قرار مي گيرد خودشيفتگي بيش از حد و اعتماد بيش از اندازه به متفقي است که دلارهايش بهترين دوست او به شمار مي رود؛ آمريکا با اعمال تحريمها مي تواند به بلوکه کردن بخشي يا تمام اموال شاهزاده هاي سعودي در آمريکا اقدام کند و از نقل و انتقال دارائيها در کشورهاي ديگر نيز ممانعت به عمل آورد. مقامات بلندپايه سعودي با آگاهي و  ترس از رفتار غيرقابل کنترل ترامپ، هيچ واکنشي نشان نمي دهند و صرفاٌ تلاش مي کنند  از طريق محافل دست سوم با کاخ سفيد حرف بزنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: