به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری ۳۸۰۰ همایش‌ جشنواره‌، مراسم، کنفرانس‌، هم‌اندیشی‌ و نمایشگاه در نظر گرفته بود که می‌توان با حذف این همایش‌ها، بودجه آن را صرف کاهش هزینه‌های مراسم اربعین کرد
"خیبرآنلاین" - با توجه به اینکه حدوداً ۲.۵ میلیون نفر ایرانی در مراسم اربعین شرکت می‌کنند و هزینه روادید هر نفر ۴۱ دلار اعلام شده، مجموع هزینه روادید زائران ایرانی اربعین ۱۰۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار می‌شود.
 
به گزارش مشرق، با محاسبه دلار ۴۲۰۰ تومانی، مجموع روادید ۴۱ دلاری ۲.۵ میلیون نفر زائر، ۴۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.

نگاهی به اعداد و ارقام بودجه و درآمدهای دولت گویای آن است که دولت می‌تواند یا کل هزینه ارزی سفر اربعین را متقبل شود یا اینکه معادل ریالی آن را تامین کند تا هزینه روادید سفر اربعین، رایگان شود.

۱- با توجه به درآمد چند ده هزار میلیارد تومانی دولت از مابه‌التفاوت نرخ مصوب دلار در بودجه (۳۵۰۰ تومان) با دلار عرضه‌شده به بازار (۴۲۰۰ تومان رسمی، ۸۰۰۰ تومان بازار ثانویه و ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان ارز تحویلی بانک مرکزی به صرافی‌ها) و همین‌طور درآمد حاصل از محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها به ارز ثانویه، قطعا تأمین ۴۳۰ میلیارد تومان از جانب دولت برای کاهش هزینه‌های اربعین، کار آسان و شدنی است.

۲- همانطور که ذکر شد مجموع ارز مورد نیاز برای تهیه روادید ۲.۵ میلیون زائر اربعین، ۱۰۲.۵ میلیون دلار می‌شود که با توجه به درآمد نفتی دولت در سال جاری و افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، تأمین آن ممکن است. بر اساس اظهارات چند روز پیش نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، درآمد نفتی کشور در شش ماهه امسال نسبت به سال قبل ۶۱ درصد افزایش یافته است.  دولت می‌تواند با ارسال یک لایحه متمم فوری به مجلس، ۱۰۲.۵ میلیون دلار از مازاد درآمد نفتی را صرف تقبل هزینه روادید زائران اربعین کند.

۳- ایران به عراق صادرات برق دارد که پول آن بیشتر از کل پول روادید زائران ایرانی است. بر اساس گزارش رسانه‌ها عراق بابت واردات برق از ایران حدود یک میلیارد دلار بدهی دارد. در صورت پذیرش عراق، دولت ایران می‌تواند هزینه روادید زائران ایرانی را با پول صادرات برق به آن کشور، تهاتر کند.

۴- لازم به ذکر است دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری ۳۸۰۰  همایش‌ جشنواره‌، مراسم، کنفرانس‌، هم‌اندیشی‌ و نمایشگاه در نظر گرفته بود که می‌توان با حذف این همایش‌ها، بودجه آن را صرف کاهش هزینه‌های مراسم اربعین کرد. ضمنا دولت می‌تواند یارانه‌های بخش فرهنگ را که صرف تولید فیلم‌ها و نمایش‌های غیرانقلابی و چاپ کتاب‌های مورددار می‌شود، به مراسم اربعین اختصاص دهد.

ضمنا بهتر است از سال بعد در لایحه بودجه، ردیفی اختصاصی با عنوان یارانه سفر اربعین درج شود و دولت سالانه ۱۰۰ میلیون دلار از درآمد نفت را یا معادل این رقم را از تهاتر با صادرات برق به عراق، صرف تقبل هزینه روادید اربعین کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: