به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در اقدامی عجیب «دکتر سیدمهدی سجادی» مدیرگروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس، آثار دیگران را مورد سرقت علمی قرارداده و در پروفایل گوگل اسکالر خود به عنوان روزمه علمی، درج نموده است.
"خیبرآنلاین" - همواره سوء‌رفتار دانشگاهی در میان دانشجویان مشکلی جدی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محسوب می‌شود. سرقت ادبی و تقلب علمی به عنوان یکی از شایعترین شکل سوءرفتار دانشگاهی مطرح است.


به گزارش دانشجو، امروزه با پدیدار شدن نهادی به نام دانشگاه که مسئولیت تربیت علمی و اخلاقی نسل تحصیل کرده و متخصص را به عهده دارد، دیگر ابعاد نداشتن صداقت علمی به افراد خاصی محدود نمی‌ماند و در واقع هر نوع چشم‌پوشی از این عمل چه بسا نتایجی هولناک در پی داشته باشد. همچنین به دلیل گسترش فناوری اطلاعات، یکی از مهمترین عواملی که در سال‌های اخیر مانع اصلی تولید علم شده، نداشتن صداقت علمی است.
دکتر سجادی نه تنها آثار دیگران را مورد سرقت علمی قرارداده و در پروفایل گوگل اسکالر خود به عنوان روزمه علمی اش درج نموده است، در اقدامی ناشیانه که حتی از یک دانشجوی کارشناسی هم بعید است مقالات غیر مرتبط با رشته تخصصی خود را بارگذاری نموده است

داستان از تیرماه امسال آغاز شد. دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با صحنه‌ای تاسف‌انگیز و عجیب در پروفایل «گوگل اسکالر» یکی از اساتید خود روبه‌رو شدند. مدل جدید تقلب علمی در صفحه گوگل اسکالر دکتر سیدمهدی سجادی از اساتید اصلاح طلب و مدیرگروه رشته «تعلیم و تربیت» دانشگاه تربیت مدرس تعجب دانشجویان و اساتید دانشگاه را به همراه داشت.

این استاد دانشگاه به خود اجازه داده است صرف تشابه اسمی، مقالات دیگران را ولو در مباحثی نظیر مامایی، بارداری، سرطان و حتی مهندسی متالورژی در پروفایل تاییدیه خودشان که با ایمیل دانشگاه تربیت مدرس تایید شده درج کند. دکتر سجادی نه تنها آثار دیگران را مورد سرقت علمی قرارداده و در پروفایل گوگل اسکالر خود به عنوان روزمه علمی اش درج نموده است، در اقدامی ناشیانه که حتی از یک دانشجوی کارشناسی هم بعید است مقالات غیر مرتبط با رشته تخصصی خود را بارگذاری نموده که موجب تعجب دانشجویان و اساتید دانشگاه تربیت مدرس شده است. صفحه گوکل اسکالر وی را میتوانید اینجا ببینید.
 
برخی از دانشجویان و اساتید دانشگاه نیز از تیرماه این موضوع را به دکتر سجادی متذکر شده اند اما وی از اصلاح صفحه گوگل اسکالر خودداری کرده و حاضر نیست مقالات درج شده در پروفایل خود را بعد از گذشت چند ماه از صفحه خود بردارد.


 


پیگیری های ما نشان داد که برخی از مقالات درج شده در صفحه گوگل اسکالر «دکتر سید مهدی سجادی» دانشگاه تربیت مدرس مربوط به یک «دکتر سید مهدی سجادی» دیگری است که استادیار و عضو مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که در تصویر زیر این تقلب آشکار و سرقت علمی را می بینیم.

تقلب و سرقت علمی به سبک استاد اصلاح‌طلب دانشگاه تربیت مدرس + اسناد

تقلب و سرقت علمی به سبک استاد اصلاح‌طلب دانشگاه تربیت مدرس + اسناد

الان سوال جدی که مطرح است این است که آیا آقای مهندس، دکتر، ماما متخصص تعلیم و تربیت با همین مقالات در جایگاه استادی دانشگاه تربیت مدرس قرار دارد؟ دانشگاه تربیت مدرس که به منظور تحقق اهداف تبیین شده در اساسنامه خود، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان شجره طیبه و مولود انقلاب اسلامی و دانشگاهی پیشرو در آموزش و پژوهش، با هدف تولید علم نافع، گسترش مرز‌های دانش و فناوری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و انقلابی و به ویژه تربیت اعضای هیأت علمی و محققان مومن و متعهد به انقلاب اسلامی در رشته‌های علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی و به منظور گسترش تحصیلات عالی و تحول اساسی در آموزش عالی کشور و توسعه و تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری و افزایش سهم تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی با تأکید بر مبانی اسلامی و نیاز‌های ملی و فناوری‌های نوین و کاربردی با تعامل مراکز علمی، منطقه‌ای و بین المللی تأسیس شده است؛ چگونه از وجود استادی استفاده میکند که به راحتی در صفحه گوگل اسکالر خود از مقالات دیگران برای رزومه خود سوءاستفاده کرده و دست به سرقت علمی می‌زند؟
 
بازی با آبروی دانشگاه تربیت مدرس
وزارت علوم و مسئولین دانشگاه تربیت مدرس برای حفظ جایگاه دانشگاه هم که شده برخورد لازم را با ایشان انجام دهند. دانشگاه تربیت مدرس که همواره با تمرکز بر کیفیت آموزش، کیفیت پژوهش و کیفیت امور دانشجویی و فرهنگی و ارتباطات علمی بین المللی، با چندین پله صعود جزء سه دانشگاه برتر کشور و جزء دانشگاه‌های برتر کشور موضوع بند «ز» ماده ۵۰ قانون برنامه چهارم توسعه و جزء ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام و خاورمیانه قرار گرفته است مایه تاسف است که اساتیدی را با این سطح علمی بکار بگیرد و دانشجویان دکتری و ارشد این دانشگاه در پای کرسی استادی متقلب و سارق ادبی آثار علمی به کسب علم و معرفت بپردازند.

امروزه و در جامعه علمی کشور، تقلب در آثار علمی و نگارش پایان نامه و یا رساله بدون در نظر گرفتن استاندارد‌های علمی به قدری رواج یافته که دانشگاه‌های بزرگ تهران به عنوان نماد‌های آموزش عالی کشور نیز از خسارت برآمده از این اتفاق بی نصیب نمانده و در این دانشگاه‌ها نیز رخداد‌های تأسف بار علمی رخنه کرده است که وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها باید ضمن برخورد و نظارت بیشتر اجازه ندهند اساتید و دانشجویان به راحتی با آبروی دانشگاه‌ها و جامعه علمی کشور بازی کنند.

لازم به ذکر است، بر اساس گزارش‌های رسیده سیدمهدی سجادی  به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب شناخته می‌شود. وی در ۲۱ بهمن سال ۸۸ نامه سرگشاده ۱۱۶ استاد تربیت مدرس به مقام معظم رهبری را امضا نمود.


//////
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: