به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پایگاه اینترنتی مرآة الجزیره نوشت مسئولان زندان‌های عربستان به ویژه زندان الدمام، برای گرفتن اعتراف‌های اجباری از بازداشتی‌های خود، از دارو‌های توهم‌زا استفاده می‌کنند.
"خیبرآنلاین" -  پایگاه اینترنتی مرآة الجزیره نوشت برخی کشور‌های عربی انواع مختلف شکنجه را برای زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی اعمال می‌کنند و از آن‌ها با استفاده از هر وسیله ممکن اعتراف اجباری می‌گیرند که برخی از این روش‌ها در عرصه بین‌المللی ممنوع است.

خوراندن دارو‌های توهم‌زا به زندانیان عربستانی

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شوک الکتریکی، اجبار به ایستادن و محرومیت از خواب روش‌هایی هستند که در زندان‌های عربستان به کار می‌روند و کرامت انسانی را که بر اساس منشور‌های سازمان‌های بین‌المللی تضمین شده است زیر پا می‌گذارند.

زندان الدمام که در یکی از جاده‌های منتهی به ریاض قرار دارد از جمله نمونه‌هایی است که موارد نقض حقوق زندانیان از همان ابتدای بازداشت تا مرحله اجرای احکام صادر شده از دادگاه جنایی تخصصی در ریاض در آن ثبت شده است. این دادگاه به پرونده‌های مربوط به تروریسم و امنیت ملی می‌پردازد.

یک منبع آگاه در این زمینه -که نخواست نامش فاش شود- گفت معمولا بازداشت و بازجویی بدون ارائه دستور قضایی رسمی انجام می‌شود. او تاکید کرد بازداشت‌ها معمولا ناعادلانه هستند و مرحله بازجویی از زمان بازداشت ناعادلانه شروع می‌شود و تا پایان مدت حبس انفرادی ادامه دارد. این مرحله تا زمان به دست آوردن اطلاعات دلخواه ادامه دارد و گاهی اوقات بر خلاف توصیه‌های بین‌المللی به چند ماه می‌رسد. بازجو‌ها از انواع روش‌ها مانند ضرب و جرح و خشونت جسمی و روانی بهره می‌گیرند. بدتر این که زندانیان به مواد مخدرآلوده می‌شوند تا بازجو بتواند آن‌ها را به امضای اعترافات آماده وادار کند. اما شکنجه جسمی همچنان بارزترین راه اعتراف گرفتن در زندان الدمام است.

این منبع افزود مواردی از فریب‌کاری پزشکان برای تجویز دارو‌های توهم‌زا برای زندانیان مشاهده شده است که هدف از آن طرح قضیه‌ای متناسب با اتهامات مورد ادعاست. وی نبود امکان برخورداری از وکیل برای زندانیان را محکوم کرد و آن را منافی حقوق انسانی و قانونی آن‌ها دانست.

به گفته این منبع آگاه، بعد از انتقال زندانی از حبس انفرادی که معمولا بیش از سه ماه طول می‌کشد و شرایط آن طوری است که زندانی رنگ آفتاب به خود نمی‌بیند تا چه رسد به اعضای خانواده یا وکیل، بعد از آن برای معالجه آثار شکنجه به قسمتی دیگر منتقل می‌شود و می‌تواند نزدیکان خود را ملاقات کند و هر هفته به مدت پانزده دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرد.

او می‌گوید ولید الملحم، مشاور ناظر بر روان درمانی زندان الدمام، دارو‌های توهم‌زا را برای زندانیان تجویز می‌کند و این کار به صورت قانونی انجام می‌شود به این ترتیب که زندانی به بخش روان درمانی سپرده می‌شود و بعد از مصرف متناوب دارو و اعتیاد به آن، با این بهانه که بیمار روانی است دوز‌های بالاتر دارو برایش تجویز می‌شود.

یکی از زندانیان آزاد شده هم در این زمینه می‌گوید در زندان الحائر ریاض استفاده از این دارو‌ها با سخت‌گیری‌هایی مواجه است، اما در الدمام به راحتی در دسترس است.

جمعیت اروپایی سعودی حقوق بشر در گزارشی که قبلا منتشر کرد از شکنجه جسمی و روانی سلمان امین قریش از استان القطیف خبر داد و خاطرنشان کرد خوراندن دارو‌های توهم‌زا به او حالتی غیرطبیعی داده بود.

فعالان مدنی اعلام کردند به سلیمان العاید نیز از این دارو‌ها خورانده شده و او گفته است زندانبان‌ها پودری در آب جوش می‌ریزند و آن را به زور به خورد زندانی می‌دهند که در نتیجه، تا ۲۴ ساعت عقل خود را از دست می‌دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: