به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
یکی از عجیب‌ترین مشکلات گزارش شده از سامانه سماح، بی‌اطلاعاتی بعضی از دفاتر گردشگری از حضور در لیست کارگزارنی است که باید مدارک را از متقاضیان دریافت کنند.
"خیبرآنلاین" -  در حالیکه علیرغم نوسانات ارزی و افت ارزش ریال، استقبال از پیاده‌روی اربعین کاهش محسوسی نداشته اما مشکلات جانبی عجیبی بر سر راه زائران برای گرفتن ویزا قرار گرفته است.

به گزارش مهر، در سال‌های گذشته علاوه بر سامانه سماح (ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه) برخی موسسات گردشگری مانند طلوع آسمان روند اعطای ویزای اربعین را تسریع کرده بودند؛ اما امسال و با دونرخی شدن ارز زائران بیش از سال‌های قبل در صف ویزا می‌مانند.

تاخیر در صدور ویزای اربعین از طریق سامانه سماح

 بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت تمامی زائران پیاده‌روی اربعین حسینی برای اعزام به عتبات در ایام اربعین باید در سامانه رسمی سماح نام‌نویسی کنند. این سامانه رسمی در آدرس https://samah.haj.ir قابل دسترسی است و مرجع رسمی دریافت ویزای عراق برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین است.

اگرچه شرکت مرکزی کارگزاری حج و زیارت دفاتر موقتی هم برای ارائه ویزا دایر کرده اما در شرایطی که هنوز درخواست‌ها به اوج خود نرسیده، صف دریافت ویزا طولانی‌تر از سال‌های قبل شده است. بعضی از آژانس‌های مسافرتی در حوالی خیابان نجات‌الهی زمانی در حدود ۴ یا ۵ روز را برای دریافت ویزا به مراجعه‌کنندگان خود اعلام می‌کنند. یکی از شهروندان که پیگیر کار خود در این دفاتر بود می‌گوید که عصرچهارشنبه ۱۸مهر پاسپورت و مدارک خود را تحویل داده و ظهر روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ویزای خود را از یکی از دفاتر میدان ولیعصر که نزدیک سفارت عراق نیز هست تحویل گرفته؛ یعنی چیزی در حدود ۶ روز بعد از اقدام!

با این اوصاف، پیش‌بینی می‌شود با نزدیک‌تر شدن به ایام اربعین و تقاضای بیشتر برای دریافت ویزای عراق، این مشکلات تشدید شوند.



با دلار آزاد، صف را دور بزنید!

موسسه طلوع آسمان کارگزار سفارت عراق در تهران که هر ساله بخش زیادی از ویزاها را صادر می‌کرد امسال رونق سال‌های گذشته را ندارد. این موسسه در سامانه سماح ثبت نیست و روند ویزادهی را با دلار آزاد و بنا به نرخ روز انجام می‌دهد؛ که با احتساب هزینه ۴۱ دلاری ویزای عراق، چیزی در حدود ۶.۲۰۰.۰۰۰ ریال هزینه دارد. اما نکته قابل توجه این است که طلوع ویزای شما را یک‌روز کاری و یا حداکثر دوروز کاری تحویل می‌دهد. اگر عجله دارید و نمی‌خواهید استرس آمدن یا نیامدن ویزای اربعین را بکشید، می‌توانید دست در جیب‌تان کنید  با هزینه‌ای بیشتر ویزا را سریع‌تر بگیرید!

از سوی دیگر افزایش نرخ دلار و به تبع آن گران‌تر شدن ویزای اربعین باعث شده تا برخی افراد سودجو رو به فروش ویزای تقلبی با قیمت‌های کمتر از قیمت واقعی کنند و سر برخی از زوار را کلاه بگذارند!

بی‌اطلاعی بعضی از کارگزاری‌ها از حضور در لیست سماح!

یکی از عجیب‌ترین مشکلات گزارش شده از سامانه سماح، بی‌اطلاعاتی بعضی از دفاتر گردشگری از حضور در لیست کارگزارنی است که باید مدارک را از متقاضیان دریافت کنند. یکی از آژانس‌های حاضر در خیابان حافظ، خیابان پورموسی در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت که آنها قرار نبوده امسال در لیست باشند و مسئول آژانس نیز در ایران حضور ندارد و معلوم نیست چرا بدون هماهنگی، حج و زیارت آنها را د لیست قرار داده است. او می‌گوید که مجبور شده هر متقاضی‌ای که به دفترشان مراجعه می‌کند را به دفاتر نزدیک دیگری بفرستد.



عودت مابه‌التفاوت ویزاها به بعد از اربعین موکول شد

مشکل دیگر سامانه سماح، دو نرخی بودن ویزاست. کسانی که تا قبل از ۱۹  مهر ماه در سامانه سماح ثبت نام کرده بودند، ۳,۶۵۰,۵۴۵ ریال از طریق سامانه سماح واریز کرده‌اند؛ در حالیکه قمیت ویزا از ۲۰  مهر، ۳۵ درصد کاهش یافت و ۲.۳۴۸.۵۵۰ ریال شد.

البته در صفحه اول سایت سماح این تذکر درج شده است: «نظر به موافقت ریاست محترم جمهوری با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر تخفیف در نرخ ارز روادید زایرین اربعین، به اطلاع آن دسته از زایرین معزز که قبل از کاهش هزینه ثبت نام نموده و هزینه مربوطه را پرداخت کرده اند می رساند، ان شاءالله مابه التفاوت هزینه کاهش یافته پس از ایام اربعین به ایشان مسترد خواهد شد.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: