به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کمیته تحقیق که با دستور حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق تشکیل شده بود، خرابکاری و سستی در جلوگیری از حوادث بصره را اثبات کرد.
"خیبرآنلاین"  - کمیته تحقیق که از سوی فرماندهی عملیات مشترک و با دستور حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق تشکیل شده بود، نتایج گزارش خود درباره حوادث بصره که در ابتدای سپتامبر گذشته انجام شد را منتشر کرد.

عراق|جزئیات گزارش کمیته تحقیق درباره حوادث بصره

به گزارش تسنیم، این گزارش بر عدم استفاده از توان آتش توسط نیروهای امنیتی تاکید کرده و می‌افزاید که کشته‌ها و مجروحانی که در نتیجه این تظاهرات به جای مانده‌اند از میان غیرنظامیان و نیروهای امنیتی بودند که در نتیجه تیراندازی از سوی عناصر مزدور نفوذی در میان تظاهرات کنندگان جان خود را از دست دادند. تعداد کشته شدگان این تظاهرات 9 نفر است و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی نیز در این اقدام زخمی شده‌اند.

این گزارش ثابت می کند که پلیس استان به وظیفه خود در حفظ ادارات دولتی عمل نکرده و به صورت صحیح در مناطق مختلف شهر استقرار پیدا نکرده است. علاوه بر اینکه واکنش فرماندهی عملیات بصره نیز سست و کند بوده و وی به بررسی تحولات نپرداخته و تنها به ارائه اطلاعات بسنده کرده است که همین موضوع بی‌ثباتی در این استان را افزایش داده است.

این گزارش به رویکردهای حزبی در میان تعدادی از عناصر پلیس محلی در انجام ندادن مسئولیت‌هایشان اشاره و تاکید کرد که عناصر نفوذی وابسته به احزاب مختلف بوده‌اند.

کمیته مذکور همچنین به فقدان نقش و عدم همکاری استانداری و رئیس و اعضای شورای استان در حل بحران اشاره کرده و می‌افزاید که هماهنگی و همکاری بین استاندار و رئیس پلیس نیز وجود نداشته و استاندار هیچ کمکی به پلیس محلی و فرماندهان آن برای حفظ امنیت در استان نکرده است. این در حالی است که استاندار، رئیس شورای تامین در یک استان به شمار می‌رود.

گزارش همچنین به ضعف ابعاد اطلاعاتی و پیش دستانه در حوادث بصره اشاره کرد که نقش اساسی در کندی اقدامات امنیتی برای جلوگیری از حوادث بصره داشته است.

کمیته تحقیق مذکور فعالیت‌های خود را در سپتامبر گذشته با مشارکت اتاق عملیات وزارت کشور و فرماندهی عملیات مشترک و فرماندهی نیروی زمینی و سرویس امنیت داخلی و سرویس اطلاعات کشور و نیروهای امنیتی وزارت دفاع و اطلاعات نظامی آغاز کرد.

پیش از این نخست وزیر عراق فرماندهی اتاق عملیات مشترک را به انجام تحقیقات در خصوص حوادث بصره و کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان و به آتش کشیدن ساختمان های دولتی و دیپلماتیک در این استان مأمور کرده بود. کنسولگری ایران در بصره نیز یکی از ساختمان‌هایی بود که در کنار برخی از مراکز وابسته به احزاب در این حوادث به آتش کشیده شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: