به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
در حال حاضر ۸ میلیون یمنی از نقص شدید در امنیت مواد غذایی رنج می‌برند، ۸۰ درصد از کودکان یمن یعنی ۱۱ میلیون نفر نیز نیازمند کمک فوری هستند.
"خیبرآنلاین" - بحران انسانی و اوضاع اقتصادی در یمن همچنان به سمت پیچیدگی‌های بیشتری پیش می‌رود. این شرایط در استان الحدیده که همچنان متجاوزان سعودی و اماراتی با پشتیبانی و دستور مستقیم آمریکا به دنبال افزایش تنش نظامی در سواحل غربی آن هستند، با پیچیدگی بیشتری مواجه است. متجاوزان از طریق این حمله تلاش دارند باقیمانده شریان‌های حیاتی برای میلیون‌ها یمنی که وابستگی و تبعیت از برنامه‌های خارجی و آمریکایی را نمی‌خواهند، ببندند.

به گزارش مشرق، با شکست حملات نظامی در این محور، ائتلاف متجاوزان به دنبال تشدید محاصره و افزایش فشار بر بندر الحدیده هستند تا از طریق گرسنه نگه داشتن بیشتر ملت یمن و قتل و کشتار آنها به  نیروهای مبارز فشار وارد کنند.


نقشه الحدیده
منابع یمنی در این بندر اعلام می‌کنند که کشتی‌های متجاوزان سعودی چند روز پیش یک کشتی حامل مشتقات نفتی را توقیف کرده و مانع از ورود ۳ کشتی دیگر به این بندر شد. این کشتی‌ها در جیبوتی نیز توقیف شده بودند و با وجود اینکه مجوزهای لازم برای عبور از این منطقه را از سازمان ملل متحد دریافت کرده بودند، اجازه حرکت آنها به سمت یمن داده نمی‌شود.

در مصیبتی که نتیجه این محاصره گریبانگیر ملت‌ یمن شده، تفاوتی میان استان‌های شمالی و جنوبی یمن وجود ندارد. جنگ اقتصادی وحشیانه‌ای که متجاوزان ضد یمن به راه انداخته‌اند، وارد مرحله جدیدی شده است که در نتیجه آن امکان جلوگیری از تلفات گسترده ملت یمن در نتیجه گرسنگی در تمامی نقاط این کشور وجود ندارد. این موضوع را مارک لوکوک قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان دوستانه و هماهنگ کننده امداد رسانی‌های فوق‌العاده در سازمان ملل مطرح کرد.

این موضوع در گزارشی مطرح شد که لوکوک در خصوص بحران انسانی وحشتناک در یمن در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کرد و به شهادت خود و دیگر مسئولان سازمان ملل متحد، این بحران را شدیدترین بحران در جهان توصیف کرد.




وی در گزارش خود به مجموعه‌ای از خسارت‌ها و آمار و ارقام ارائه شده در این رابطه اشاره کرد که نشان می‌داد اکثریت ملت یمن از فقدان شدید امنیت غذایی رنج می‌برند. لوکوک ادامه داد که واردات مواد تجاری به بندرالحدیده بعد از مسدود کردن این بندر توسط نیروهای ائتلاف در  نوامبر گذشته بهبود پیدا نکرده است و همین موضوع مصیبت‌های انسانی در یمن را افزایش داده است. علاوه بر این که تنش‌های نظامی روز افزون در مورد الحدیده نیز به عنوان تهدیدی واقعی برای عملیات امداد در این کشور مطرح است.

این در حالی است که هیچ پاسخ مثبتی از سوی نیروهای متجاوز برای جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع در یمن مطرح نمی‌شود. مواضع و هشدارهای سازمان ملل متحد در خصوص فاجعه انسانی قریب‌الوقوع در یمن همچنان ادامه دارد و تازه‌ترین آن‌ها اظهارات لیزا گراندی هماهنگ کننده امور انسانی در سازمان ملل متحد است که در دفتر این سازمان در آستانه آغاز هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد.



آخرین عکس پدر یمنی با فرزند شهیدش

وی تأکید کرد که سه چهارم ساکنان یمن و ۸۰ درصد از کودکان نیازمند حمایت و کمک هستند.  وی در عین حال نسبت به افت ارزش پول یمن هشدار داد و تاکید کرد که این روند باعث می‌شود ۱۲ میلیون شهروند یمنی با  خطر گرسنگی بیشتر مواجه شوند. وی همچنین خواستار بازگشایی فرودگاه‌ها و ایجاد پل پزشکی و انسانی برای نجات بیماران و کاستن از مشکلات و بحرانهای مردم یمن در این رابطه شد.



تصویری که کاربران فضای مجازی در انتقاد از عدم اقدام مناسب سازمان ملل در برخورد با این فاجعه انسانی منتشر کردند
در حال حاضر ۸ میلیون یمنی از نقص شدید در امنیت مواد غذایی رنج می‌برند،  ۸۰ درصد از کودکان یعنی ۱۱ میلیون نفر نیازمند کمک فوری هستند و دست کم هر ۱۰ دقیقه یک کودک در یمن جان خود را از دست می‌دهد. در نتیجه بحران به وقوع پیوسته در این کشور تاکنون 8 هزار کودک جان خود را از دست داده‌اند.

عوامل واقعی افزایش این بحران را می‌توان در تجاوز نظامی به یمن و اقدامات بی‌فایده و عملیات نظامی مستمر در این کشور دانست که چهارمین سال خود را پشت سر می‌گذراند. علاوه بر این که محاصره وحشیانه این کشور نیز همچنان ادامه دارد و امارات متحده عربی و عربستان سعودی بندرگاه‌ها و منابع زمینی و دریایی یمن را  تحت محاصره خود گرفته‌اند.



سوء تغذیه کودکان یمنی
 

 
سوء تغذیه کودکان یمنی



متجاوزان سعودی و اماراتی بدون در نظر گرفتن کمترین ملاحظات انسانی یا اخلاقی و با نادیده گرفتن تمامی درخواست‌های مطرح شده در رابطه با عدم آسیب زدن به منافع اقتصادی یمن همچنان،  حملات خود را در سواحل غربی این کشور ادامه می‌دهند. هواپیماهای متجاوزان در انواع مختلف جاسوسی و نظامی تحرکات  مردم را زیر نظر دارند و آن‌ها را  به خاک و خون می‌کشند.  سعودی‌ها منازل مردم یمن و مسیرهای مواصلاتی آنها را موشک‌باران می‌کنند و تلاش دارند شهر الحدیده را از سایر مناطق یمن جدا کرده و آنجا را محاصره کنند.

یمنی‌های آواره که در برخی موارد از حملات هوایی و موشک باران توپخانه‌ای سعودی‌ها جان سالم به در می‌برند، باید در نتیجه فشارهای مختلف اقتصادی جان خود را از دست بدهند.



سوء تغذیه کودکان یمنی
 مهمتر از همه اینکه دولت‌های متجاوز به یمن اخیرا در تهدید تلویحی خود اعلام کرده‌اند که محاصره یمن و افزایش مصیبت‌های انسانی در این کشور را تشدید خواهد کرد تا بتوانند از آن به عنوان اهرم فشاری برای اشغال شهر الحدیده استفاده کنند. این موضوع را انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات مطرح کرد. وی  بحران انسانی کنونی در یمن را با اهداف و مطالبات 
متجاوزان مرتبط دانست و گفت: این  واقعیت‌هایی است که ما تکرار می‌کنیم، چرا که ابعاد انسانی بحران یمن مرتبط با بررسی ابعاد و تحولات سیاسی است.


سه کودک یمنی با سه پا

این در حالی است که خالد الیمانی وزیر خارجه دولت خودخوانده عبد ربه منصور هادی وجود بحران انسانی در یمن را تکذیب کرده و گزارش‌های سازمان ملل متحد در این خصوص را نادیده می‌گیرد. وی در اظهاراتی که در شبکه اماراتی اسکای نیوز مطرح کرد، مدعی شد که استفاده از ابعاد انسانی تحولات یمن نوعی باج خواهی و بزرگنمایی است و واقعیت‌ها را آنگونه که هست نشان نمی‌دهد.

جامعه جهانی و سازمان ملل متحد می‌دانند که خروج از بحران انسانی و اقتصادی در یمن نیازمند توقف تجاوز و رفع محاصره وحشیانه و جلوگیری از اقدامات دولت‌های متجاوز در کشتار جمعی ملت یمن است.

در شرایطی که افزایش تنش اقتصادی به عنوان آخرین برگه متجاوزان برای تسلیم کردن ملت یمن به کار گرفته می‌شود، باید تدابیری اتخاذ شود که مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن اتخاذ آنها را از نظر مسئولیت اخلاقی در صورت ادامه سیاست‌های متجاوزان ضروری می‌داند.

 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: