به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کالاهایی که وارد کشور می‌شود، در مبادی ورودی، مرحله توزیع و حتی در سبد خانوار رصد می‌شود، البته این احتمال نیز وجود دارد که با تمام بازرسی‌های صورت گرفته کالای غیرکیفی وارد کشور شود و در سبد مصرف خانوار قرار گیرد
"خیبرآنلاین" - با گشتی در بازار می‌توان کالا‌هایی را مشاهده کرد که به صورت ته لنجی، مرزنشینی و کوله بری به طور غیررسمی وارد کشور می‌شوند و ممکن است از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار نباشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در سازمان ملی استاندارد، کیفیت کالاها در بخش کنترل در زمینه واردات و صادرات انجام می‌شود که در این بخش برای کالاهای وارداتی و صادراتی گواهی‌های انطباقی صادر می‌شود و البته کالاهایی که از مسیر قانونی وارد کشور می‌شوند، مقررات قانونی را طی  و نشان استاندارد را کسب می‌کنند.

آبمیوه با اسم مانگو سرطان زا است و استاندارد ندارد
نمودار گردش کار صدور گواهینامه انطباق از طریق ارزیابی کالا در مبدأ  COI

تقی‌پور مدیرکل ارزیابی کالاهای وارداتی و صادراتی سازمان ملی استاندارد، درباره اینکه کالایی وارد می‌شود و دارای مشکل است یا در اجزای تشکیل دهنده آن احتمال ایراد وجود دارد، گفت: اگر کالا به صورت رسمی وارد شده باشد در پروسه واردات بحث گواهی انطباق را از سازمان ملی استاندارد دریافت می‌کند و اگر از مبادی غیررسمی وارد شود از دسترس ما خارج است البته تمام تلاش آنها بر جلوگیری از ورود این نوع کالاهاست.

علیرضا انارکی کارشناس اقتصاد و تجارت، گفت: عمده کالاهای وارد شده به کشور   از مبادی رسمی وارد  می‌شود و به طور طبیعی دارای  استاندارد اجباری است. کالاهایی که از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود به طور عمده قاچاق است و اگر هم نباشد به فساد در سازمان‌ها بر می‌گردد که اجازه این واردات را می‌دهند، ولی به طور کل قوانین گمرک به وارد کننده‌ها اجازه ورود بدون استاندارد را نمی‌دهد و اغلب با رانت برخی مدیران کالاهای بی‌کیفیت وارد کشور شده است و با رصد دوباره بازار کاملا به غیر استاندارد  و مضر بودن این کالاها می‌توان رسید.

 انارکی افزود: در بحث واردات از کشور چین هم کاملا مشهود است که کالاهای وارداتی با درجه کیفی 3و4 وارد می‌شود و به دلیل قیمت‌های بالا وارد کننده سراغ کالاهای درجه کیفی یک  نمی‌رود، چرا که سود کمتری دارد  و این امر حتما باید توسط دولت پیگیری شود.

مدیرکل ارزیابی کالاهای وارداتی و صادراتی سازمان ملی استاندارد درباره بحث صادرات کالا اظهار کرد: در بخش صادرات کنترل بالایی وجود دارد، چون هدف اصلی سازمان ملی استاندارد، ماندگاری کالاهای ایرانی در بازارهای هدف است. ما در چشم انداز بلند مدت به این موضوع نگاه می‌کنیم و به حضور و ظهور کالاهای ایرانی در بازارهای هدف به صورت کوتاه مدت و یکباره نگاه نمی‌کنیم، اگر امروز کالایی از کشور خارج می‌شود این کالا قطعا باید پارامترهای کیفی را داشته باشد چرا که هر کالایی به منزله هویت تولیدی ایران محسوب می‌شود. اگر کالاها کیفی صادر شود هویت تولیدی و هویت صنعتی ایران یک هویت کیفی قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه کیفیت کالای صادراتی بسیار ممارست و تأکید داریم، تصریح کرد: در صادرات کالاهای ایرانی با توجه به نیاز مشتری که درخواست کننده کالای ماست، یا استاندارد ملی ایران را قبول می‌کند یا به یکی از استانداردهای معتبر بین‌المللی درخواست می‌دهد و یا این دو مورد را ندارد و یک بخش از اطلاعات فنی درمورد کالای مورد نظر را به ما می‌دهد و ما آن کالاها را بر مبنای قراردادی که خریدار و فروشنده با هم دارند در نظر می‌گیریم، که این قرارداد اعتبار سنجی می‌شود و خریدار از اتاق بازرگانی کشور  تاییدیه وزارت امور خارجه را می‌گیرد و کنترل‌های لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

تقی‌پور با اشاره به واردات کالاهای کولبری و فروش آن در بازارچه‌های غیررسمی در استان‌های مرزی، گفت: در این زمینه هیئت دولت برای رصد این دست از کالاها در بازار  مصوبه را ارائه و بخشی از اعتبار را تأمین کرده است.

مدیرکل ارزیابی کالاهای وارداتی و صادراتی سازمان ملی استاندارد، افزود: اگر کالاها در بازار کنترل و با  استاندارها انطباق داده شود، حضورشان در بازار برای ادامه مشکلی ندارد.

وی گفت: متأسفانه در مبادی و استان‌های مرزی به دلیل ضعف در بخش اشتغالزایی، برخی از افراد با کوله‌بری امرار معاش می‌کنند، به همین دلیل سازمان ملی استاندارد تسهیلاتی در نظر گرفته تا این کالاها در بازار رصد شود و چنانچه با استانداردها مطابقت داشته باشد حضورشان در بازار بلامانع است ولی اگر انطباق نداشته باشد این کالا از سطح بازار جمع‌آوری می‌شود.

تقی‌پور درباره کیفیت بحث بازرسی از کالاهای وارداتی گفت: کالاهایی که وارد کشور می‌شود، در مبادی ورودی، مرحله توزیع و حتی در سبد خانوار رصد می‌شود، البته این احتمال نیز وجود دارد که با تمام بازرسی‌های صورت گرفته کالای غیرکیفی وارد کشور شود و در سبد مصرف خانوار قرار گیرد.

مدیرکل ارزیابی کالاهای وارداتی و صادراتی سازمان ملی استاندارد، گفت:  یک نوشیدنی میوه‌ای به اسم "مانگو" که به دلیل دارابودن فلزات سنگین و سرطان‌زا بودن، مورد تأیید سازمان استاندارد نیست، ولی متأسفانه با وجود اطلاع به مراجع رسمی در مورد بی‌کیفیت بودن این کالا و جمع آوری آن از بازار، همچنان این نوشیدنی در سبد توزیع مصرف کننده وجود دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: