به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
آقای عارف شخصیت بسیار قابل احترامی هستند ولی نکته‌ای که در ارتباط با بحث ریاست ایشان مطرح می‌شد، این بود که ایشان قبل از مجلس دهم، سابقه نمایندگی در مجلس را نداشت. کسی که سال اول حضور خود در مجلس را تجربه می‌کند، واقعا کار بسیار دشواری برای اداره مجلس دارد
"خیبرآنلاین" - یدالله طاهرنژاد از فعال سیاسی اصلاح طلب نماها و عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی است. وی که متولد 1336 در شهرستان کلاردشت است، با آغاز جنگ تحمیلی به فعالیت‌های فرهنگی و امدادی در جبهه‌ها پرداخت و به واسطه حضور در عملیات کربلای 5 با هاشمی رفسنجانی که در آن برهه به عنوان نماینده حضرت امام(ره) عهده‌دار فرماندهی امور جنگ بود، آشنا شد.

به گزارش تسنیم، طاهرنژاد سابقه نمایندگی مردم نوشهر و چالوس در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد. این فعال اصلاح طلب با تاسیس حزب کارگزاران در سال 74 و به واسطه آشنایی با غریق استخر در دوران جنگ به عضویت این حزب درآمد. طاهرنژاد که معاون جهانگیری در وزارت صنایع دولت اصلاحات بود، هم اکنون ریاست کمیته اقتصادی ایران - اندونزی را برعهده دارد.

متن زیر مشروح مصاحبه با یدالله طاهرنژاد می‌باشد:

با تشکر از اینکه دعوت ما را پذیرفتید، به عنوان سوال اول به نظر شما ریشه تلاطمات بازار ارز و سکه در ماه‌های اخیر چه بود و قوای سه گانه چه تدابیری را باید بیاندیشند تا مانع بروز شوک‌های ناگهانی این‌چنینی که بر زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، شوند؟

طاهرنژاد: کاهش شدید قیمت در مدت کوتاه نشان داد که ریشه افزایش قیمت، صرفا اقتصادی نبوده است. یعنی بار روانی و تبلیغاتی سهم بسزایی در افزایش قیمت ارز داشت. زمانی القائات بیرونی و فضاسازی‌ رسانه‌های خارجی تاثیرگذار است که باورها در داخل کاهش پیدا کند. اگر باورهای مردم نسبت به رسانه‌های داخلی  و مسئولین  بالا باشد، مردم کمتر تحت تاثیر رسانه‌های خارجی قرار می‌گیرند لذا مادامی که به ‌آن باور نرسیدیم باید منتظر بروز اتفاقات اینچنینی در کشور باشیم.

با توجه به اینکه بنده جزو  دست اندرکاران اقتصادی کشور  محسوب می‌شوم، به نظرم  ثباتی نسبی که امروز در بازار ارز دیده می‌شود، حس اطمینان بیشتری نسبت به افق آینده اقتصادی کشور ایجاد کرده و دست اندرکاران اقتصادی کشور نسبت به گذشته دلگرم‌تر هستند. البته تصویب لایحه CFT در مجلس نیز بی‌تاثیر نبود و امیدواریم که شاهد شرایطی باثبات در کشور  باشیم و  اقتصاد کشور حداقل در کوتاه مدت  دچار التهابات باور نکردنی نشود.

با توجه به اینکه اکثر انتقادات در بحث التهابات بازار ارز به نحوه مدیریت بانک مرکزی برمی‌گردد، تغییر در ریاست بانک مرکزی  تا چه حد در کاهش قیمت ارز موثر بود؟

طاهرنژاد: دکتر همتی استاد اقتصاد دانشگاه تهران و اقتصاددان است ولی آقای سیف بانکدار بود. حتما بنده حضور آقای همتی در بانک مرکزی را در تحولات بازار ارز موثر می‌دانم و معتقدم که آقای همتی  هنوز مجال پیدا نکرده تا برنامه‌های خود را عملیاتی کند و در حال حاضر زود است که بخواهیم عملکرد او را مورد ارزیابی قرار دهیم. به طور کلی اگر بخواهیم ظرفیت‌های این دو شخصیت را واکاوی کنیم، ما  آقای همتی را برای بانک مرکزی مناسب‌تر می‌دانیم.

حزب کارگزاران از ابتدا با ریاست َآقای سیف در بانک مرکزی مخالف بود ولی صدای ما به جایی نرسید؛ نه اینکه بگوییم آقای سیف آدم خوبی نیست اما تنها  خوب بودن افراد معیار مناسبی برای کارآمدی افراد نیست و برای مدیریت امور، به علم و تجربه در حوزه مربوطه نیز نیاز است.

از آنجایی که آقای همتی  در استاد دانشگاه است، ظرفیت بالایی برای شنیدن نظرات دیگران دارد. بر خلاف ایشان، یک سری از افراد هستند که از ابتدای فعالیت‌شان رئیس بوده‌اند.از خصوصیاتی افرادی که همواره رئیس بوده‌اند این است که گوش شنوایی برای نظرات دیگران ندارند.

دیدار اخیر اصلاح‌طلبان با رئیس جمهور دومین دیدار رسمی اصلاح طلبان با وی بعد از انتخابات سال گذشته بود. در این چند وقت اصلاح طلبان نقدهای زیادی به عملکرد دولت داشتند. با توجه به این تفاسیر ادامه رابطه اصلاح‌طبان با آقای روحانی چگونه خواهد بود؟

طاهرنژاد: این نشست سازنده و خوب بود اگرچه دیرهنگام برگزار شد. انتظار از رئیس جمهور این بود که خیلی زودتر از اینها با جریان‌های سیاسی که دولت او را مورد حمایت قرار دادند و یا حتی گروه‌های دیگر سیاسی جلسه مشترکی داشته باشد. رئیس جمهور حتی باید با مخالفین خود نیز جلسات مشترک داشته باشد و حرف‌ آنها را بشنود. اگر در یک فضای دوستانه نقدها مطرح و پاسخ‌ها شنیده شود، این مباحث کمتر به رسانه‌ها و فضای مجازی کشیده می‌شود و تاثیر منفی کمتری هم بر روند تحولات اقتصادی خواهد گذاشت.

اصلاح طلبان در جلسه اخیر با رئیس جمهور به شکلی  صادقانه و صمیمانه و در عین حال با لحنی صریح، آنچه را که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبی این روزها مطرح می‌کند را در جلسه بیان کردند و رئیس جمهور نیز پاسخ آنها را دادند و در نهایت نیز قرار شد که کارگروهی مشترک تشکیل شود. امیدواریم که فاصله این دیدارها کوتاه‌تر شده و جلسات به شکل منظم برگزار شود تا بتوانیم از این شرایط که از سوی مقامات بلند پایه کشور به جنگ اقتصادی تعبیر شده، عبور کنیم. در این شرایط گفت‌وگو، تعامل و نزدیک کردن نظرات به یکدیگر و اینکه دو طرف متقاعد شوند که در گفت‌وگوها حسن نیت وجود دارد، در روان سازی امور کشور بسیار کمک می‌کند.

گویا از جمله نقدهایی که فعالان اصلاح طلب در این جلسه مطرح کردند درباره مطالبات اصلاح طلبان در  زمان انتخابات و همچنین  بحث تغییر تیم اقتصادی کابینه بود. حاضران در این جلسه معتقد بودند که با  تیم اقتصادی کنونی دولت نمی‌تواند شرایط اقتصادی کشور را مدیریت کند. با توجه به اینکه مجلس در ماه‌های اخیر به دنبال استیضاح تعدادی از وزرای اقتصادی دولت بود،  اقدام پیش دستانه رئیس جمهور در تغییر وزرای ناکارآمد، چه میزان در بهبود شرایط اثربخش است؟

طاهرنژاد: متاسفانه دولت در انتخاب نیروهای کارآمد که بتوانند از فیلترهای مختلف عبور کرده و از مجلس رای اعتماد بگیرند، با محدودیت روبرو است. بنابراین رئیس جمهور در انتخاب گزینه‌های پیشنهادی برای اینکه بتواند تغییرات مورد نظرش در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اعمال کند، با محدودیت‌هایی روبرو است. با این تفاسیر بنده خیلی خوشبین نیستم که با ترمیم تیم اقتصادی کنونی، شرایط اقتصادی کشور دچار تحول چشم‌گیری  شود. به طور مثال آقای ربیعی توسط مجلس استیضاح و از سمت خود کنار گذاشته شد. رئیس جمهور قصد دارد شخصی را جایگزین آقای ربیعی کند که برخلاف او ارتباط چندانی با جامعه کارگری  نداشته است، اگر دایره انتخاب دولت بزرگ‌تر شود شاید تعدادی افرادی را بتوانیم به خدمت بگیریم که بخش بزرگتری از مطالبات مردم را پاسخ دهند.

اگر سابقه شخصی که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد مطرح شده، در کنار آقای طیب‌نیا گذاشته شود، به لحاظ تجربه و دانش اقتصادی به هیچ عنوان قابل قیاس نیستند.

انتظاری که از رئیس جمهور در انتخاب وزرای پیشنهادی وجود دارد این است که از چهره‌های جوانی همچون وزیر ارتباطات برای تصدی وزارت خانه‌ها استفاده کند؟

طاهرنژاد: ببینید در زمینه باورکردن جوان‌ها مقاومت زیاد است. مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان در ورزشگاه آزادی تصریح کردند که جوان‌ها تنها راه حل مسائل امروز کشور هستند. اگر این موضوع به باور عمومی تبدیل شود، آن مسئولی که هنوز فکر می‌کند زادوولدهای دهه 60 دردسری برای کشور ایجاد کرده، دیگر به خود اجازه نمی‌دهد که چنین مطلبی را با صدای بلند اعلام کند. دردسری که در ذهن این مسئول وجود دارد این است که جوان دهه شصتی نیاز به کار، ازدواج و مسکن دارد در حالی که نیروی انسانی جوان نعمتی است که بسیاری از کشورهای اروپایی آرزوی داشتن آن را دارند. بنابراین باید این نعمت بزرگ را قدر دانست.

اگر بیانات رهبر انقلاب به یک باور عمومی تبدیل شود،‌ همانند دوران اول انقلاب که بسیاری از مسئولیت‌های سخت و سرنوشت‌ساز در دست جوانان بود و کشور به توفیقات بی‌نظیری دست پیدا کرد، امروز نیز می‌توانیم از شرایط سخت اقتصادی عبور کنیم. در دوران جنگ 8 ساله ایران با عراق بسیاری از کشورهای دنیا به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از صدام حمایت کردند ولی در آن سالها با اعتماد به نیروهای جوان حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمنان نیفتاد. از سوی دیگر ذخایر ارزی ما در پایان جنگ به نسبت روزهای ابتدایی جنگ بیشتر شد. علت این مسئله این بود که بار اصلی جنگ به دوش همه مردم بود و البته همه مردم از جوانان حمایت کردند.

 اگر در برهه افزایش ناگهانی قیمت ارز و سکه مسئولان از طریق تربیون‌های رسمی با مردم سخن می‌گفتند، مردم همانند جنگ تحمیلی  به میدان نمی‌آمدند؟

طاهرنژاد: قطعا اگر مسئولان مشکلات آن روزها را با مردم در میان می‌گذاشتند، مردم نیز همراهی بیشتری می‌کردند. ولی مسئله‌ای که در ارتباط با افزایش ناگهانی قیمت دلار وجود دارد این است که خود مسئولان نیز در آن برهه  دچار شوک بودند. بنده 40 سال است که در حوزه سیاسی و اقتصادی کشور  فعالیت می‌کنم، شرایط دو ماه قبل را تجربه نکرده بودم، حتی شرایط ماه‌های اخیر با شرایط سال 91 که در آن برهه نیز قیمت ارز به یکباره 3 برابر شد، قابل قیاس نبود. البته وظیفه مسئولان این بود که در آن شرایط با حضور در میدان روحیه مردم را برای مقابله با شرایط جدید تقویت کنند.

متاسفانه بطورکلی ارتباط مسئولان ما با مردم بسیار کم شده است. حتی اگر شما سری به وزارتخانه‌ها بزنید، مشاهده می‌کنید که ارتباط مدیران میانی آن وزارتخانه  با وزیر در حد ارتباط وزرا با مردم عادی است. امروز شاهدیم که  آسانسور خاص و درب خاص در وزارتخانه‌ها تعبیه شده و وزرا ارتباطی با بدنه وزارتخانه زیر نظر خود ندارند. در حالی که در دهه اول و دوم انقلاب روابط وزرا با کارمندانشان بسیار نزدیک بود. اگر می‌خواهیم باز هم موفقیت‌های اول انقلاب را داشته باشیم، باید به سیره مردمی بودن برگردیم.

در مجلس پنجم رابطه بین اصلاح طلبان و اصولگرایان صمیمی‌تر از امروز  بود و در بسیاری از طرح‌ها و لوایح با همکاری و تعامل با هم برخورد  می‌کردیم. البته در آن دوره مدیریت آقای ناطق نوری در ایجاد رفاقت میان نمایندگان  نقش بسزایی داشت. به طوری که شما در این دوره حتی یک بار سراغ ندارید که نمایندگان با هم درگیر شده باشند. بنابراین اگر بخشی از فرهنگ ابتدای انقلاب در دستور کار مسئولان قرار گیرد و در مسائل مختلف با همکاری و همفکری بیشتر رفتار کنیم، مشکلات کشور نیز قابل حل خواهد بود.

با توجه به انتقاداتی که  اصلاح طلبان به عملکرد آقای نوبخت در سازمان برنامه و بودجه دارند، شما عملکرد این سازمان را در مدیریت امور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طاهرنژاد: وقتی که درباره عملکرد آقای نوبخت در سازمان برنامه و بودجه اظهارنظری صورت می‌گیرد باید این بحث را مجزا از مسئولیت حزبی او مورد بررسی قرار داد. نقش  سازمان برنامه و بودجه  در اداره امور و تخصیص بهینه منابع کشور و نظارت درست بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و ارزیابی دقیق دستگاه‌ها در چگونگی هزینه‌کرد منابع نقش بی بدیلی است.

پس از دولت آقای احمدی نژاد که سازمان برنامه و بودجه را به طور کلی حذف کرده بود، نیروی مضاعفی نیاز بود تا این سازمان تاثیرگذار دوباره احیا شده و ظرفیت کارشناسی آن مجددا به حرکت در آید. اگر یک سازمان برنامه کارآمدی داشته باشیم حتما 700 هزار پروژه معطل در کشور وجود نداشت؛ پروژه‌هایی که عدم تکمیل آنها موجب هدر رفتن سرمایه‌ها کشور می‌شود.

اختیارات سازمان برنامه و بودجه در کشور بسیار زیاد است. تخصیص اعتبار برای پروژه‌ها، نظارت و ارزیابی کمی و کیفی آنها و همچنین تعریف ظرفیت پیمانکار برای پروژه‌ها با سازمان برنامه و بودجه است. به طور کلی اگر امور اجرایی کشور به درستی اداره شود، این موضوع به معنا عملکرد مناسب سازمان برنامه است.

در ماه‌های اخیر انتقادات زیادی به سازوکار شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان از سوی برخی سران احزاب اصلاح‌طلب  از جمله آقای منتجب نیا مطرح شده و سران احزاب  معتقدند که این شورا توسط تعداد محدودی که خارج شورای سیاست گذاری هستند اداره می‌شود و در نهایت نظر احزاب در تصمیمات شورا نادیده گرفته می‌شود.

طاهرنژاد: به طور کلی توجه به بحث تحزب سالهاست که مورد غفلت قرار گرفته و به شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان  محدود نمی‌شود. ترکیب شورای عالی سیاست گذاری احزاب و شخصیت‌های حقیقی بوده  و به گونه‌ای تشکیل شده است که در برابر هر دو کرسی احزاب، یک کرسی برای  شخصیت‌های حقیقی وجود دارد. علت حضور شخصیت‌های حقیقی در شورا این است که این اشخاص دارای اندیشه بوده و از  جایگاه ملی برخودارند.

اگرچه این اشخاص عضو هیچ حزب و تشکیلاتی نیستند ولی نمی‌شود آنها را نادیده گرفت. بنابراین قرار شد که این دوستان نیز در کنار احزاب و تشکل‌های سیاسی، در جلسات شورای سیاست گذاری حضور  داشته باشند. حضور این چهره‌ها در  دو دوره قبلی شورای سیاست گذاری هیچ اعتراضی را به همراه نداشت ولی  در این دوره   ترکیب شورا  کمی دچار تحول شد و از آن تعریف مد نظر مقداری فاصله گرفت.

تعریف ما از چهره‌های حقیقی،‌ شخصیت ملی مقبولی بود که حیف بود از اندیشه آنها در شورای سیاست‌گذاری استفاده نشود لذا اگر کسی در قالب این تعریف نگنجد، در شورای سیاست‌گذاری نیز  نمی‌تواند باشد. به همین دلیل هم برخی از دوستان انتقاد دارند که بعضی از اشخاص حقیقی شورای سیاست‌گذاری، در این تعریف و قالب نمی‌گنجند که در حال گفت‌وگو برای حل این مسئله هستیم.

 آقای سرحدی زاده یکی از اشخاصی است که در این دوره شورای سیاست گذاری حضور دارد. ایشان زمان پهلوی محکوم به اعدام بود و جزو  مبارزین قدیمی و مورد احترام همه از چپ و راست به حساب می‌آید،  ایشان با وجود مشکلات جسمی که دارد به سختی در برخی از جلسات حضور  پیدا می‌کند  ولی وقتی می‌آید و احترامش می‌کنند و همه جلوی پایش می‌ایستند، روحیه‌اش خوب می‌شود و همین خودش برکت است و اگر جمله‌ای هم نگوید، همین که جوانان ببینند که چه کسانی زندگی‌شان را داده‌اند تا آنها امروز اداره امور را در دست داشته باشند، بسیار ارزشمند است.

در رابطه با اینکه جریانی از بیرون برای شورای سیاست گذاری  پخت و پز می‌کند، من این را قبول ندارد و این  توهین به شعور احزاب است چراکه کسانی که در آنجا حضور دارند دارای فکر و اندیشه‌ای بودند که تشکلی را راه انداخته‌اند و مدیریت می‌کنند. من فکر می‌کنم اگر به آن تعریف اصلی برگردیم و قائل باشیم که آن را رعایت کنیم، اصل حضور اشخاص حقیقی در شورای عالی سیاست‌گذاری  قابل قبول است.

البته برخی از دوستان و نهادهای نظارتی هم معتقدند که احزاب می‌توانند باهم به موجب قانون ائتلاف کنند ولی اشخاص نمی‌توانند با هم ائتلاف کنند که این حرف حقوقی و قابل تاملی است. به همین دلیل راه حلی که ارائه داده‌اند این است که اشخاص باید از ناحیه احزاب معرفی شوند که خدشه قانونی به فعالیت شورا وارد نشود.

طرح تشکیل  پارلمان اصلاحات در موازات تشکیل دور سوم شورای سیاست گذاری در حال پیگیری است و شاهد هستیم اشخاصی که خیلی انتقاد به سازوکار عمومی شورای سیاست گذاری دارند، خیلی در تلاش‌اند تا پارلمان اصلاحات را به عنوان یک نهاد بالادستی معرفی کنند که بر شورای سیاست گذاری نظارت می‌کند.

طاهرنژاد: سابقه پارلمان اصلاحات  به سال 92 بازمی‌گردد که برای اولین بار یکی از اعضای کارگزاران پیشنهاد تشکیل آن را داد. فلسفه این پیشنهاد این بود که ما چتر تصمیم‌گیران حوزه اصلاح طلبی را بزرگ‌تر کنیم و به 30 یا 40 نفر که برای کل کشور تصمیم بگیرند، محدود نشود و نمایندگانی از سراسر کشور در جایی جمع شوند و اسم آن به عنوان پارلمان یا اسامی دیگری که برای آن مطرح می‌شود، گذاشته شود.

سال گذشته ما در حزب کارگزاران به این جمع بندی رسیدیم که پارلمان اصلاحات  فکر خوبی است که قابلیت دنبال شدن دارد و سازوکاری نیز برای آن تدوین کردیم و درباره پارلمان اصلاحات ابتدا در "شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" مقاومت‌هایی وجود داشت. از نظر ما پارلمان اصلاحات از جهات مختلف می تواند مفید باشد. درباره  اسم آن نیز  می‌توانیم نام «مجمع عالی اصلاح طلبان» را روی آن بگذاریم تا با پارلمان ملی اشتباه گرفته نشود.

متن ماده مصوبه تشکیل  پارلمان اصلاحات در جلسه شورای هماهنگی تصویب و براساس آن، مجمع یا همان پارلمان نهاد بالادستی است که در حوزه اصلاح طلبی در سطح عالی تصمیم گیری می‌کند و تبصره‌ ذیل این ماده نیز این شد که کمیته سیاسی شورای هماهنگی سازوکار این مجمع را تعیین می‌کند.

ما تلاش می‌کنیم که این مجمع زودتر پا بگیرد چرا که به همه این حرف و حدیث‌ها پایان می‌دهد. از سوی دیگر به دلیل  فراگیری که دارد موجب می‌شود که رضایت‌ گروه‌های مختلف اصلاح طلب جلب شود.  همچنین تفاوتی که با شورای سیاست گذاری دارد این است که از ابتدا با اخذ مجوز از نهادهای ذی ربط کار خود را شروع می‌کند.

اخیرا یکی از چهره‌های اصلاح طلب گفته بود که اصلاح طلبان برای سال 1400 می‌توانند با آقای لاریجانی نیز به توافق برسند. چقدر احتمال دارد که این موضوع به واقعیت بدل شود و اصلاح طلبان مانند سال 92 از یک گزینه اصلاح طلب به یک گزینه راست معتدل گرایش پیدا کنند؟

طاهرنژاد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هفته ‌های پیش دلار 19 هزار تومان بود و این روزها دلار 11 هزار تومان است. بنابراین وقتی شرایط کشور در مسائل اقتصادی اینگونه مواج است، نمی‌شود که در حوزه سیاسی با قاطعیت بگوییم که در سال 1400 چه اتفاقی می‌افتد. اما به هر حال هدف ما اداره کشور به گونه‌ای است که  امنیت، معیشت و رفاه مردم تامین شود.

ما خیلی به مردم بدهکار هستیم. ملت ایران پای تمامی سختی‌های این نظام ایستاده‌اند. از جنگ 8 ساله گرفته تا تحریم‌های ظالمانه غرب و  آمریکا و همچنین بیکاری جوانانشان. بنابراین صورت حساب ما خیلی سنگین است. لذا امروز هیچ چیز از این مسئله مهم‌تر نیست که ما به فکر حل مشکلات اساسی مردم باشیم. اگر به این نتیجه برسیم که امور زندگی و معیشت مردم با  حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد که  اصلاح طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند.

هرکس بتواند کشور را به درستی اداره کند، ما مخلص او هستیم. البته تا سال 1400 خیلی مانده و باید منتظر بود و دید که چه اتفاقاتی تا آن زمان می‌افتد.

گویا کارگزاران در همین رابطه  جلساتی با آقای لاریجانی داشته‌اند؟

طاهرنژاد: خیر؛ در این رابطه تاکنون هیچ جلسه‌ای  با آقای لاریجانی نداشتیم. طبعا اگر قرار باشد که جلسه مشترکی داشته باشیم بنده که جزء هیئت رئیسه حزب هستم از این جلسه  مطلع می‌شوم.

البته در ارتباط با  ریاست مجلس در دوره اول، نظر حزب کارگزاران  ریاست آقای لاریجانی بود و ما احساس می‌کردیم که ایشان به لحاظ سابقه و تجربه  پارلمانی که دارد، برای ریاست مجلس مناسب‌تر است.

خانم کولایی اخیرا مصاحبه‌ای داشتند و در ارتباط با انتخابات و تعاملاتی که گروه‌های مختلف اصلاح طلب با یکدیگر داشتند، گفته بود که هرگاه اختلافی میان حزب کارگزاران با دیگر احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح طلب به وجود می‌آید، این جریان اصلاح طلب است که نقش مادران خود را بازی می‌کند تا انسجام جریان اصلاحات حفظ شود. در نهایت نیز اکثر پست‌ها و سمت‌ها به کارگزاران می‌رسد؟

طاهرنژاد: وقتی بچه‌ها ادعای مادری می‌کنند آدم احساس خوشحالی می‌کند. سابقه حزب کارگزاران در جریان اصلاحات تنها از سازمان مجاهدین انقلاب کمتر است که این سازمان نیز امروز فعالیتی ندارد.

برای حزب کارگزاران همیشه مصالح کشور اصل بوده است. حزب ما در دوره اول انتخابات ریاست مجلس به دلیل اینکه از ریاست آقای لاریجانی حمایت کرد، بسیار تحت فشار قرار گرفت ولی بعدها مشخص شد که ما درست می‌گفتیم و امروز همه اذعان می‌کنند که آقای لاریجانی در اداره مجلس بسیار با درایت عمل می‌کند و تاکنون بسیاری از مشکلات دولت را از سر راهش برداشته است.

اداره مجلس کار بسیار دشواری است. به ویژه وقتی می‌دانید باید 290 نماینده‌ای را مدیریت کنید که هریک از آنها براساس قانون می‌توانند درباره تمامی مسائل کشور اظهارنظر کنند. اداره چنین جمعی نیازمند تجربه مدیریتی و ظرفیت بالایی است و ما فکر می‌کردیم که آقای لاریجانی از این حیث بسیار مناسب‌تر است. آقای عارف شخصیت بسیار قابل احترامی هستند ولی نکته‌ای که در ارتباط با بحث ریاست ایشان مطرح می‌شد، این بود که ایشان قبل از مجلس دهم، سابقه نمایندگی در مجلس را نداشت. کسی که سال اول حضور خود در مجلس را تجربه می‌کند، واقعا کار بسیار دشواری برای اداره مجلس دارد.

بنابراین آنجا که حزب کارگزاران مصلحت کشور را تشخیص دهد،‌ از نظر خود کوتاه نمی‌آید. ممکن است که دوستان ما در جریان اصلاحات از تصمیم ما خرسند نباشند ولی ما با آنها صحبت می‌کنیم و متقاعدشان می‌کنیم؛ البته همیشه سعی ما اجماع سازی در جبهه اصلاحات است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: