به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
حتی جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعتراف کرده است که تحریم‌ها علیه ایران بر بازار جهانی نفت تأثیر گذاشته است.
"خیبرآنلاین" - وزیر انرژی عربستان رسنا اعتراف کرد که این کشور نمی‌تواند کاهش احتمالی صادرات نفت ایران و برخی کشورهای دیگر را جبران کند.

به گزارش جهان نيوز، وی که با خبرگزاری تاس روسیه گفت‌وگو می‌کرد، اذعان کرد در سایه اعمال تحریم‌های نفتی بر ایران هیچ تضمینی برای اینکه قیمت نفت افزایش نیابد، وجود ندارد.

الفالح در پاسخ به این سؤال که آیا جهان می‌تواند مانع بازگشت به نفت 100دلاری برای هر بشکه شود، گفت: نمی‌توانم به شما تضمین دهم، من نمی‌توانم درباره اینکه برای صادرکنندگان دیگر چه پیش خواهد آمد، پیش‌بینی کنم.

وی گفت: ما با تحریم‌های علیه ایران روبه‌رو هستیم و هیچ کس نمی‌داند که صادرات نفت ایران چگونه خواهد شد، از سوی دیگر احتمال کاهش صادرات نفت کشورهای مختلفی از جمله لیبی، نیجریه، مکزیک و ونزوئلا وجود دارد.

وزیر انرژی سعودی در اعتراف به ناتوانی این رژیم به جبران کمبودهای احتمالی بازار جهانی نفت که ملک سلمان به ترامپ قول داده بود آن را جبران کند،‌ خاطرنشان کرد: اگر صادرات نفت روزانه سه میلیون بشکه کاهش یابد، ما نمی‌توانیم این کمبود را جبران کنیم، به همین سبب باید از ذخایر نفتی استفاده کنیم.

هفته گذشته مدیرعامل شبکه سعودی العربیه طی گزارشی هشدار داد اعمال تحریم علیه ریاض می‌تواند به فاجعه اقتصادی در جهان منجر شده و قیمت نفت را به ۲۰۰ دلار در هر بشکه افزایش دهد. در سال ۱۹۷۳ و زمانی که عربستان کشور‌هایی نظیر کانادا، ژاپن، هلند، انگلیس و امریکا را به دلیل حمایت از اسرائیل در جنگ اعراب تحریم کرد، یک بحران بزرگ نفتی شکل گرفت. در آن زمان قیمت نفت به شدت افزایش یافت و چند سال بعد نیز با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مجدداً بازار شاهد افزایش قیمت نفت بود.


 
نگرانی رییس آژانس بین‌المللی انرژی از کمبود نفت بازار پس از تحریم‌های ایران
از سویی دیگر، فتیح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی روز گذشته در حاشیه کنفرانس آلان‌جی در ژاپن گفت: «چالش بزرگی برای تولیدکنندگان مهم در افزایش تولید و آرامش دادن به بازار وجود دارد. من از همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان درخواست می‌کنم در این ماه‌های دشوار که در پیش رو داریم، یک حس و خرد مشترک داشته باشند.»وی افزود: فکر نمی‌کنم عربستان تولید نفت را کاهش دهد اما با توجه به کاهش عرضه ونزوئلا و ایران، در میان رشد قوی تقاضا «نگرانی قابل توجهی» در مورد بازار دارم و تأکید کرد که در بحبوحه برابری عرضه و تقاضا، احتمال افزایش بیشتر قیمت نفت وجود دارد، همانطور که همیشه این اتفاق در بدترین زمان برای اقتصاد جهانی رخ می‌دهد.
 

 
وزیر خزانه‌داری آمریکا: به خریداران نفت ایران معافیت می‌دهیم
وزیر خزانه داری آمریکا با عقب نشینی از سیاست توقف صادرات نفت ایران گفت: خریداران نفت ایران باید بیشتر از رقم ۲۰ درصدی که در سال های۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ملزم بودند، واردات نفت ایران را کاهش دهند تا بتوانند از معافیت های آمریکا برخوردار شوند.
وی افزود: من انتظار دارم اگر معافیتی بدهیم کاهشی بیشتر از 20 درصد در واردات نفت ایران را از سوی کشورها شاهد باشیم.

وزیر خزانه داری آمریکا در مورد تاثیرات تحریم ایران بر قیمت نفت نیز گفت: قیمت نفت تا حالا بالا رفته است و بنابراین معتقدم بازار نفت پیش بینی کرده است روند کاهش صادرات نفت ایران تا چه حدی پیش می رود. من معتقدم این موضوع هم اکنون تاثیر خود را بر قیمت نفت گذاشته است.

وی افزود: من انتظار ندارم در ماه نوامبر صادرات نفت ایران به صفر برسد اما انتظار دارم در نهایت به صفر برسد. حتی تا اکنون شاهد کاهش قابل ملاحظه ای در صادرات نفت ایران بوده ایم.

در همین حال حتی جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعتراف کرده است که تحریم‌ها علیه ایران بر بازار جهانی نفت تأثیر گذاشته است.
 

 
ظریف: هم نفتمان را می‌فروشیم، هم اقتصادمان را حفظ می‌کنیم
وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران در شرایط فعلی هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ژاپنی کیودو تاکید که ایران در شرایط فعلی، ایران هم نفت خود را می‌فروشد و هم قادر است اقتصاد خود را حفظ کند.

به نوشته کیودو، وزیر خارجه در این مصاحبه گفته است که دولت آمریکا می‌تواند با بازگشت به توافق هسته‌ای که به‌صورت غیرقانونی از آن خارج شد و لغو تحریم‌هایی که پس از این خروج علیه ایران اعمال کرد، راه را برای مذاکره با ایران هموار کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با اشاره به اینکه ایالات متحده به تعهدات قانونی خود عمل نمی‌کند، تصریح کرد: «متاسفانه نحوه رفتار آمریکا باعث شده تا مطلوبیت مذاکره از اساس زیر سوال رود.»

وی در خصوص اینکه آیا ایران به خروج از برجام به عنوان یک گزینه می‌نگرد یا خیر نیز اظهار داشت: «ما در این خصوص بر اساس ارزیابی خودمان و امنیت ملی و منافعمان تصمیم خواهیم گرفت.» به نوشته کیودو، ظریف گفته که در این خصوص ضرب‌الاجلی وجود ندارد.

وزیر امور خارجه همچنین ابراز اطمینان کرده است که ایران می‌تواند بر تحریم‌های ایالات متحده غلبه کند و خاطرنشان کرده که «بسیاری از کشورها برای تجارت با ایران آمادگی خود را نشان داده‌اند.»

به گفته ظریف، علاوه بر سه کشور اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه)، کشورهای دیگری که اهمیت زیادی برای توافق هسته‌ای قائل هستند، از جمله روسیه، چین و ژاپن، «آماده‌اند تا به سهم خود در [در تجارت با ایران] عمل کنند.

بازگشت آسیایی‌ها
در عین حال یک منبع موثق به «جوان» گفت: نهایت تلاش امریکا فقط می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش نفت ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد و حتی برخی آسیایی‌ها که اخیراً واردات نفت را از ایران به صفر رسانده‌اند، به زودی خرید آن را از سر می‌گیرند. این در حالیست که پیش از این ر 28مهرماه بود که بلومبرگ در گزارشی از تلاش خریداران آسیایی نفت ایران برای به دست آوردن رضایت آمریکا و دریافت معافیت تحریمی نوشت. به گفته افراد آگاه مشتریان بزرگ ایران یعنی کره جنوبی، هند و ژاپن با برجسته کردن دلایل خاصی که برای ادامه خریدشان دارند، در حال مذاکره با واشنگتن برای مستثنا شدن از تحریم‌ها هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: