به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مشاورعالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش از پرداخت رسانه ملی و برخی از رسانه های کشور در خصوص رهنمودهای مراجع تقلید انتقاد کرد.
"خیبرآنلاین" - جت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش از پرداخت رسانه ملی و برخی از رسانه‌های کشور در خصوص رهنمودهای مراجع تقلید انتقاد کرد.

غربت خدمات نظام اسلامی درمیان تیترهای زرد رسانه‌ها

به گزارش فارس، در متن نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی آمده است: توسعه مطبوعات و رسانه‌ها در کشور را باید به فال نیک گرفت؛ اصولاً تحقق مردمسالاری دینی و آزادی بیان و قلم از لوازم تحقق جامعه مدنی مبتنی بر ارزش‌های دینی است.

خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و حتی بسیاری از نهادها و سازمان‌ها، صاحب رسانه‌های قوی و فراگیر در کشور شده‌اند که این امر در نوع خود از برکات نظام اسلامی و رهاورد آزادی در چارچوب اسلام و آموزه‌های دینی محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود در چهل سالگی انقلاب اسلامی، کشور صاحب یک درخت تنومند رسانه‌ای باشد که با اطلاع رسانی دقیق، صادقانه، سریع و شفاف، جامعه اسلامی را از مراجعه به رسانه‌های بیگانه که هزاران دام را برای تور انداختن عقیده و آرمان ملت ایران تنیده‌اند نجات دهد.

متأسفانه با تلخ کامی باید اذعان نمود که طی سال‌های اخیر و بخصوص با توسعه فضای مجازی، بخشی از جامعه رسانه‌ای کشور به بیماری مزمن زردنگاری مبتلا شده و رسالت خطیر اطلاع‌رسانی جای خود را به تخریب، یأس پراکنی، سیاه‌نمایی، تهمت و یا خلاف واقع جلوه دادن واقعیات داده، به‌گونه‌ای که کمتر می‌توان اخبار غیرجهت دار از رسانه‌های چند صدایی کشور دریافت نمود.

نگاه زرد برخی منابع خبری به رخدادهای کشور، آسیب‌های فراوان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را به دنبال دارد؛ اگر این روند ادامه یابد، بنیان‌های دینی و سرمایه‌های معنوی کشور را نیز دچار مخاطره خواهد نمود.

مراجع عظام تقلید، یکی از گرانبهاترین سرمایه‌های معنوی امت اسلامی به شمار می‌روند. بزرگترین جفا در حق این استوانه‌های راسخ، تحریف یا استفاده ابزاری نمودن از رهنمودهای روشنگرانه ایشان به نفع جناح‌ها یا گروه‌های سیاسی است که سبب تکدر خاطر ایشان و مشوش شدن اذهان عمومی می‌گردد.  

پنجشنبه 26 مهر ماه سید محمد بطحایی در سفری یک روزه به قم علاوه بر زیارت مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام، جهت کسب رهنمود از مراجع عظام تقلید، با حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی و علوی گرگانی دیدار نمود.

وی از زمان صدارت وزارت آموزش و پرورش چهارمین بار است که با سفر به قم بر اجرای رهنمودها و توصیه‌های مراجع عظام اهتمام جدی دارد و به خوبی دریافته است برای تربیت اسلامی ناب، باید توصیه‌ها و پیشنهادات بزرگان دین را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد.

وی در سفرهای قبلی نیز ضمن دیدار با حضرات آیات وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، سبحانی و مدیر حوزه‌های علمیه، چگونگی استفاده از ظرفیت‌های بی بدیل حوزویان در اجرای منویات مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین را بررسی نمود.

در این دیدارها آنچه بیش از همه مورد تأکید قرار گرفت، تأکید بر توسعه و تحکیم ارزش‌هایی چون نماز، قرآن، عترت، توانمند کردن معلمان، تقویت مراکز تربیت معلم هم چون دانشگاه فرهنگیان، تدوین کتب درسی منبطق با ظرفیت‌های بومی، مهارتی، دینی، فرهنگی و علمی و اهتمام به ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با مشارکت حوزه علمیه و روحانیت  بوده است.

با تأملی بر عملکرد وزارت آموزش و پرورش در یک سال اخیر به خوبی در می یابیم به برکت رهنمودها و توصیه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، وزیر آموزش و پرورش با حمایت و تقویت برنامه‌های تربیتی و فرهنگی، اهتمام جدی نسبت به تحقق تربیت اسلامی در آموزش و پرورش داشته است.

برآیند این رویکرد، اهتمام جدی‌تر به اقامه نماز جماعت مدارس، برگزاری صدها گفتمان دینی با حضور فرهنگیان و دانش‌آموزان، برگزاری اردوهای زیارتی و راهیان نور، برگزاری دوره‌های کاربردی توانمند سازی معلمان، تربیت ده‌ها مدرس سند تحول از سراسر کشور و تشکیل بیش از هفتصد کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش در سراسر کشور بوده است.

گزارش‌های مستند وزیر در خصوص گام بلند تعلیم و تربیت رسمی عمومی برای تحول در آموزش و پرورش و اجرایی نمودن سند تحول بنیادین و تصویب باقیمانده زیرنظام های ششگانه آن، مورد استقبال و خرسندی مراجع عظام تقلید شده است به گونه‌ای که حضرت آیت الله العظمی مکارم  شیرازی نسبت به اطلاع رسانی این فعالیت‌های  فاخر تأکید کردند.

طبیعی است وقتی یکی از کارگزاران نظام اسلامی خدمت مراجع تقلید شرفیاب می‌شود ایشان با استناد به آیات قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام و نیز عبرت های تاریخ، مسؤولین را به هوشیاری در مقابل ترفندهای استکبار جهانی و ستیز آنان نسبت به انقلاب و آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری دعوت نموده و با اشاره به نمونه های فراوان دشمنی معاندان نظام، به فراخور حوزه کاری مسئول مربوطه،  مصادیق دشمنی آنان را متذکر می شوند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم در دیدار اخیر وزیر آموزش و پرورش که مصادف با هفته پیوند بود، ضمن تأکید بر اهتمام جدی آموزش و پرورش به هماهنگی خانه و مدرسه در پیگیری اهداف تعلیم و تربیت اسلامی، به برخی از آسیب‌های کنونی عرصه تعلیم و تربیت اشاره و مسؤولین آموزش و پرورش را نسبت به رصد این آسیب ها توصیه نمودند. ایشان ترفند دشمنان در لباس عوض کردن برای مقابله با نظام اسلامی در مقاطع گوناگون را یادآور شدند و اظهار داشتند «مثلا 2030 یکی از راه های انتقال فرهنگ غرب است. آنها مدعی‌اند با این معاهده تمام دنیا را به اوج برسانند، اما آنها آنچه خواسته‌اند را در این برنامه گنجانده‌اند و از شگردهای غربی‌ها این است که بی سرو صدا در لباس خدمت سعی می کنند ضربه بزنند و ما باید موظب باشیم».

متأسفانه برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به جای اینکه در آغازین روزهای شروع مجدد فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید و به بهانه ملاقات وزیر با مراجع تقلید، خدمات بی بدیل تربیتی، فرهنگی و آموزشی صدها هزار فرهنگی فرهیخته در سراسر کشور را پر رنگ کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری، امید را در کشور منعکس کنند، به گونه ای تیتر زدند و خبر را منتشر نمودند که گویی در آموزش و پرورش اقدامی جز اجرای سند ملغی شده 2030 انجام نمی‌شود و حضرت آیت الله مکارم نیز سخنی جز در این موضوع نفرموده اند! اسف بارتر آنکه یکی از سرچشمه های اصلی این اقدام غیرحرفه ای، رسانه ملی بود.

مگر نه این است که امام خامنه‌ای در دیدار جمعی از فرهنگیان با ایشان، در خصوص تلاش دشمنان داخلی و خارجی برای خدشه دار نمودن وجهه آموزش و پرورش هشدار دادند؟!

ناگفته پیداست این نوع نگاه به اطلاع رسانی، جز ایجاد بدبینی و سلب اعتماد عمومی از آموزش و پرورش، دلسرد کردن جامعه شریف فرهنگیان و تضعیف روحیه مسؤولین مؤمن و ولایی، رهاورد دیگری نخواهد داشت.

امید است این گروه از اصحاب رسانه با التزام عملی به اخلاق حرفه ای و مجهز شدن به علم فقه رسانه، به اصلاح رویه های ناصواب بپردازند تا ضمن حفظ و حراست از حریم مقدس اطلاع رسانی که طلایه داران آن شخصیت هایی هم چون حضرت زینب علیهاالسلام و شهید سید مرتضی آوینی بودند، حیثیت پاک فرهنگ رسانه‌ای انقلاب و اصحاب شریف رسانه نیز از هرگونه خدشه مصون بماند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: