به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پرسپولیس کار سختی در بازی برگشت مقابل کاشیما دارد ولی این به معنی از پیش باخته بودن سرخپوشان نیست.
"خیبرآنلاین" - پرسپولیس دیدار رفت مرحله فینال لیگ قهرمانان آسیا برابر کاشیما آنتلرز را با شکست 2 بر صفر به پایان رساند و جبران این نتیجه در بازی برگشت با توجه به محرومیت سیامک نعمتی که از مهره‌های کلیدی تیم محسوب می‌شود، کمی سخت و حتی نزدیک به غیر ممکن به نظر می‌رسد ولی شرایطی که برای سرخپوشان وجود دارد و شرایطی که باید در فرصت باقی‌ مانده ایجاد کند کمک زیادی به این تیم برای ثبت یک بازگشت رویایی خواهد داشت.

گل نخوردن، واجب‌تر از نان شب

برانکو و پرسپولیسِ برانکو در طراحی سیستم‌های دفاعی و بستن راه‌های نفوذ حریف تبحر خاصی دارند که این را در آمار به ثبت رسانده از خودشان در دیدارهای لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به اثبات رسانده‌اند. سرخپوشان برابر تیم قدرتمند السد 3 نیمه از 4 نیمه بازی رفت و برگشت را با بسته نگه داشتن دروازه به پایان رساندند و این اتفاق برابر کاشیما آنتلرز که یکی از هجومی‌ترین تیم‌های آسیا است را در نیمه نخست تکرار کردند تا نشان دهند اگر بخواهند می‌توانند مانع گلزنی حریفان شوند. تغییر تاکتیک پرسپولیس در نیمه دوم بازی با کاشیما و باز کردن حفره‌ها دقیقا سیستمی بود که مورد علاقه حریف بود و اشتباه برانکو تغییر شیوه موفق نیمه اول تیمش بود. اگر هدفگذاری برانکو روی حفظ نتیجه باقی می‌ماند و به استفاده از ضد حملات دل می‌بست، بازی رفت با نتیجه بهتری به پایان رسیده بود و حالا این موضوع برای بازی برگشت باید تجربه شود. سرخپوشان در آزادی نباید گل بخورند و این موضوع به اندازه حداقل 2 گلی که باید بزنند برای این تیم مهم است چرا که باز شدن دروازه پرسپولیس، حداقل نیاز این تیم به گل را از 2 به 4 گل افزایش می‌دهد و این به نوعی قطعیت یافتن قهرمانی حریف ژاپنی را می‌رساند.

سرعت در طراحی ضد حملات

بازی رفت پرسپولیس مقابل السد و صحنه منجر به پنالتی این تیم که برتری سرخپوشان را رقم زد و بازی برگشت در ورزشگاه آزادی و موقعیت‌های این تیم از جمله گل سیامک نعمتی روی ضد حمله، طراحی سریع حمله و غافلگیر کردن حریف به ثبت رسید. با توجه به ضعف خط دفاعی کاشیما این بهترین و مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به گل است و نباید اشتباه خیمه زدن روی دروازه حریف که به آنها فرصت تجمع در خط دفاع را می‌دهد و خطر ایجاد ضد حمله را در پی دارد را مرتکب شد.

گل اول را زود بزن

پرسپولیس هم فرصت خوبی برای رسیدن به گل زودهنگام مقابل کاشیما دارد و هم به آن نیاز مبرم دارد. جو سنگین ورزشگاه آزادی بیشترین فشار به بازیکنان حریف را در دقایق ابتدایی ایجاد می‌کند و رفته رفته هرچه زمان جلوتر می‌رود تیم حریف بیشتر با این فضا خو می‌گیرد و به آن عادت می‌کند. برای همین باید در دقایق ابتدایی که بازی هنوز ریتم خودش را پیدا نکرده به دروازه این تیم فشار آورد. ضمن اینکه هرچه رسیدن پرسپولیس به گل اول بیشتر طول بکشد استرس بازیکنان هم اضافه شده و این تیم را آسیب‌پذیرتر می‌کند. رسیدن به گل اول در دقایق ابتدایی، روحیه و انگیزه بالایی به سرخپوشان داده و باعث می‌شود شاگردان برانکو با آرامش بیشتری برای رسیدن به گل تلاش می‌کنند.

اعتماد کامل به بازیکنان جانشین

پرسپولیس در بدترین شرایط ممکن از نظر بازیکن به مصاف کاشیما خواهد رفت. مشکلات قبلی تیم از جمله جدایی مهره‌های کلیدی و بسته بودن پنجره با مصدومیت حسین ماهینی و حالا محرومیت سیامک نعمتی همراه شده و حالا سرخپوشان باید به تعدای از بازیکنان خود که معمولاً در ترکیب اصلی قرار نمی‌گیرند اعتماد کنند. اعتماد به نفس و روحیه این بازیکنان در بازی فینال نقش مهمی در شیوه بازی و نتیجه آن خواهد داشت. امید عالیشاه احتمالاً به ترکیب اصلی اضافه شده و نفراتی مثل آدام همتی، علوان‌زاده و طاهرخانی هم ممکن است فرصت بازی پیدا کنند. اگر پرسپولیس بتواند به این نفرات روحیه لازم را تزریق کند که می‌توانند در مهم‌ترین بازی زندگی ورزشی‌شان مثمر ثمر ظاهر شوند، حتی ممکن است چهره ستاره بازی را به خود بگیرند.

نقش پررنگ یار دوازدهم

هواداران پرسپولیس نشان داده‌اند همیشه به وقتش به کمک تیم آمده‌ و آن را در عبور از موانع و گردنه‌های دشوار یاری داده‌اند. نمونه بارزش بازی برگشت مقابل السد در ورزشگاه آزادی بود که جوی وحشتناک و رعب‌آور برای حریف ایجاد کرده که کار را حتی برای بزرگانی مثل ژاوی هم سخت کردند و استرس به بازیکنان حریف منتقل شد. اگر السد بازیکنان بین‌المللی که جوهای این چنینی را به کرات تجره کرده‌اند، در ترکیب داشت این موضوع در تیمی مثل کاشیما که اکثر بازیکنانش آسیایی هستند به مراتب کمرنگ‌تر است و نقش هواداران به مراتب می‌تواند مهم‌تر باشد. از طرفی هواداران پرسپولیس باید بدانند بازی روز شنبه تیم‌شان مهم‌ترین بازی تاریخ باشگاه است و سنگین‌ترین وظیفه را بر دوش دارند. اگر در بازی با السد ورزشگاه آزادی پر شد و حدود نیمی از این ظرفیت در اکثر دقایق بازی مشغول تشویق تیم و تخریب روحیه حریف بودند، در این بازی باید با نیرویی چند برابر آن بازی کل ورزشگاه (حتی طبقه دوم) و در کل 90 دقیقه بازی نیروی صد در صدی خود را به کار گیرند و حریف ژاپنی را در کوره تشویق‌های خود ذوب کنند.

جمع‌بندی:

پرسپولیس دو بر صفر عقب است و یک مهره کلیدی خودش را در اختیار ندارد و این نشان می‌دهد کار برای این تیم خیلی سخت است ولی سرخپوشان و هواداران باشگاه باید مسیری که تا رسیدن به این مرحله طی کردند را یک بار دیگر مرور کنند و یادشان بماند برای حضور در این مطقع چند سال صبر کردند و تکرار چنین فرصتی برایشان چقدر دشوار است. پرسپولیس 90 دقیقه فرصت دارد و اگر قرار برا خواندن آیه یأس، نا امیدی، ایراد گرفتن از بازیکنان و کادرفنی باشد بعد از بازی برگشت و در صورت شکست تیم فرصت کافی برای آن وجود دارد و الآن حتی اگر شانس پرسپولیس برای بازگشت را یک درصد هم بدانیم، وقت تمرکز روی همان یک درصد است.

منبع:ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: