به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
اروپا در مقابل اعلام رسمی بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا، صرفا به بازنشر ابراز تأسف چند روز قبل خود بسنده کرده است.
"خیبرآنلاین" - اروپا در مقابل اعلام رسمی بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا، صرفا به بازنشر ابراز تأسف چند روز قبل خود بسنده کرده است. در سوی مقابل مقامات ارشد دولت ضمن تاکید بر اجرای یکطرفه تعهدات برجامی، از اروپا به‌خاطر هیچ، تقدیر می‌کنند. با توجه به این برجام‌زدگی حادّ دولت، سهل‌اندیشی است اگر تصور کنیم که اروپا قرار است قدمی ‌در احقاق حقوق برجامی ایران بردارد.

به گزارش کیهان، بی‌عملی طرف اروپایی در موضوع برجام هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد.
کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا در اقدامی تأمل‌برانگیز بیانیه روز جمعه را که در آن نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف عمیق شده بود، بازنشر کرده و حتی وعده بی‌ارزش قبلی درباره راه‌اندازی نمادین کانال ویژه مبادلات مالی و بانکی با ایران را عملی نکرد.
سخنگوی دولت انگلیس نیز در اظهارنظری جداگانه گفت: از تصمیم آمریکا برای بازگردانی تحریم‌های ایران متاسفیم!
نکته قابل تأمل اینجاست که طرف اروپایی خطاب به ایران تاکید کرده است که باید همچنان تعهدات برجامی خود را یکطرفه و بدون چشم‌داشت ادامه دهد!
همزمان با این رفتار گستاخانه طرف اروپایی، روحانی در دیدار مدیران وزارت اقتصاد گفت: «این کار ساده نیست که آمریکا روی حرفی بایستد و کل اتحادیه اروپا با آن نباشد، این یعنی پیروزی دیپلماسی و پیروزی سیاست خارجی...همانطور که در برجام اکثریت قاطع کشورهای دنیا به جز 2، 3 کشور همه موافق و حامی بودند. امروز هم همه کشورهای دنیا به استثناء چند کشور، در برابر آمریکا قرار دارند و در کنار ایران هستند این موفقیت دیپلماسی ما است».
ظریف نیز روز دوشنبه در صحن علنی مجلس گفت: واقعیت امر این است که برجام علی‌رغم همه بدعهدی‌های آمریکا، امروز ملاک شکست آمریکا در دنیا شده است. شما ببینید متحدین آمریکا دارند حساب ویژه‌ای درست می‌کنند و اعلام می‌کنند که نمی‌خواهیم زیربار آمریکا برویم.
وی افزود: بزرگترین کلاه در تاریخ آمریکا به‌خاطر برجام سر آمریکا رفت.
در هفته‌های گذشته روحانی گفته بود که اروپا پشت ماست. این اظهارات در حالی است که روحانی- اردیبهشت ۹۲- در جمع دانشجویان صنعتی شریف گفته بود: «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است».
لازم به ذکر است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- اردیبهشت 97- در پاسخ به سؤالی درخصوص ارائه تضمین از سوی اروپا به ایران برای اجرای تعهدات برجامی گفت:«تضمین نمی‌دهیم».
پلیس خوب- پلیس بد
گفتنی است «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه- تیر 97- گفته بود: «اگر بنا باشد کشورهای اروپایی بخواهند بازی قبلی خود را ادامه دهند و این بار بگویند که به بهانه تحریم‌های آمریکا، شرکت‌ها و بانک‌هایمان با ایران تعامل نخواهد کرد، و می‌ترسند تعامل کنند این عملاً از سوی ایرانی‌ها به‌عنوان یک بازی تلقی می‌شود. یعنی اروپایی‌ها می‌گویند که ما در برجام باقی خواهیم ماند، اما شرکت‌ها و بانک‌های ما نمی‌توانند با ایران تعامل کنند. این در واقع نشانه این است که اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها دست‌شان در یک کاسه است و بدین‌ترتیب آمریکا نقش «پلیس‌بد» و اروپا نقش «پلیس خوب» را ایفا می‌کنند».
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه- مهر 97- در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته بود:«احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت  موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه در برابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز- مهر 97- گفته بود: «با آمریکا اهداف مشترکی را در قبال ایران دنبال می‌کنیم. ما فقط از نظر مسیرهایی که دنبال می‌کنیم با یکدیگر اختلاف داریم».
اروپا امروز در مقابل اعلام رسمی بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است. در سوی مقابل مقامات ارشد دولت ضمن تاکید بر اجرای یکطرفه تعهدات برجامی، از اروپا به‌خاطر هیچ، تقدیر می‌کنند. با توجه به این برجام‌زدگی حاد دولت، سهل‌اندیشی است اگر تصور کنیم که اروپا قرار است قدمی در احقاق حقوق برجامی ایران بردارد.
برجام‌زدگی حادّ دولت
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌.بی.‌اس» با اشاره به اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران و تمجید از اقدام‌های ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به دنبال تغییر رفتار ایران است.
به گزارش فارس، پمپئو افزود: تحریم‌های آمریکا علیه ایران از بامداد دوشنبه به وقت تهران اعمال شده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره آغاز مجدد برنامه هسته‌ای در ایران گفت: اطمینان داریم که ایرانی‌ها چنین تصمیمی را اتخاذ نخواهند کرد.
اظهارنظر پمپئو مبنی بر اینکه «مطمئن هستیم که ایرانی‌ها برنامه هسته‌ای خود را از سر نمی‌گیرند»، ناشی از پالس غلط دولت به طرف غربی است.
واقعیت آن است که برجام در ادراک و تصور غرب، از دولت روحانی اعتبارزدایی کرده است. آمریکا و اروپا به اعتبار برجام‌زدگی حادّ دولت روحانی می‌داند که هر معامله‌ای با برجام بکند، روحانی و دولتش باز هم پای آن می‌مانند.
در اردیبهشت سال جاری، چند روز قبل از خروج آمریکا از برجام، روحانی گفته بود: «اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر، در غیر این صورت تصمیم خود را خواهیم گرفت». این اظهارنظر این پیام را به طرف غربی داد که شما هرکاری می‌خواهید با توافق هسته‌ای بکنید و خیالتان راحت باشد که ما پایمان را از محدودیت‌های برجام فراتر نخواهیم گذاشت.
چند روز پس از این اظهارنظر آمریکا از برجام خارج شد. به فاصله کوتاهی پس از خروج آمریکا از برجام، پایگاه تحلیلی «پولیتیکو» به نقل از «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته که این کشور علی‌رغم تصمیم  دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند».این رویکرد بزرگ‌ترین خسارت برجام است. در واقع، برجام ضمانت ندارد و بیش از 3 سال است که زیر پا مانده، چون غرب این‌گونه می‌فهمد که هر معامله‌ای با برجام بکند، روحانی و دولتش باز هم پای آن می‌مانند.
معافیت تحریمی!
طبق گزارش پایگاه «واشنگتن اگزمینر» واشنگتن درنظر دارد برای کشورهایی که در حال همکاری با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز در چارچوب برجام هستند معافیت تحریمی در این زمینه در نظر بگیرد.
طبق این گزارش، «مایک پمپئو» وزیر خارجه به طور خاص این معافیت‌های تحریمی را صادر خواهد کرد تا امکان ادامه همکاری با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور فراهم شود.
این ترفند آمریکا با این هدف انجام می‌شود که ایران را به اجرای یکطرفه محدودیت‌های برجامی ترغیب کند.
طبق اظهارات مقامات دولتی قرار بر این بود تا به ازای اجرای تعهدات برجامی ایران، تمامی تحریم‌های ضد ایرانی یکباره لغو شود و نه
تعلیق.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: