به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
بازگشت تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام با واکنش‌های جهانی بسیاری مواجه شده است.
"خیبرآنلاین" - دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز -جمعه- دو روز پیش از موعد مقرر (۴ نوامبر)، بازگشت تمامی تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (برجام) برداشته شده بودند، را اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری که استیون منوچین وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ نیز در آن حضور داشت، ضمن اعلام این خبر گفت تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده آمریکا علیه ایران از روز پنجم نوامبر مجددا اعمال خواهند شد.

این تحریم‌ها که دور دوم و پایانی تحریم‌ها علیه کشورمان پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام به شمار می‌روند، به گفته پمپئو، بخش‌های انرژی، کشتیرانی و بانکی ایران را شامل می‌شوند.

وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (دوشنبه) نیز با حضور در یک کنفرانس خبری مشترک  جزئیات تحریم‌های جدید علیه کشورمان را اعلام کردند.

بلافاصله پس از اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با تاریخی توصیف کردن این روز، اقدام ترامپ علیه کشورمان را اقدامی "شجاعانه" و "قابل ستایش" خواند.

با این حال، تصمیم دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های تعلیق‌شده قبلی علیه ایران با واکنش‌های منفی گسترده‌ای در سراسر جهان روبه‌رو شده است.

سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس ضمن ابراز تأسف از برگشت تحریم‌ها علیه تهران اعلام کرد لندن همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. وی در ادامه گفت: «انگلیس بر این باور است که توافق هسته‌ای با ایران جهان را امن‌تر می‌کند و تا زمانی که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند باشد، انگلیس نیز به اجرای این توافق پایبند خواهد بود».

در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اشتفان‌زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، نیز اعلام کرد برلین معتقد است روابط تجاری قانونی با ایران باید همچنان بر اساس قوانین اروپایی حفظ شود.

همچنین، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی امضاکننده برجام شامل فرانسه، آلمان و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از تصمیم آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تأکید کردند تلاش خواهند کرد تا از روابط اقتصادی شرکتهای اروپایی با ایران محافظت کنند.

پیر مسکوویچی، مسئول امور اقتصادی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که با تصمیم آمریکا درباره اعمال تحریم‌های مجدد نفتی و مالی علیه ایران مخالف است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت از نظر مسکو تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایجاد نوعی باج‌گیری اقتصادی است. او تاکید کرد نگرش روسیه نسبت به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا کاملا منفی است.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن ابراز تاسف درباره از سرگیری تحریم‌های واشنگتن علیه ایران اعلام کرد روابط تجاری و قانونی پکن با ایران باید مورد احترام باشد. وی اضافه کرد: چین با قاطعیت در مقابل مکانیسم تحریم‌های یکجانبه آمریکا خواهد ایستاد و روابط تجاری خود با ایران را بر اساس توافقنامه‌های بین‌المللی حفظ خواهد کرد.

سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق  ضمن ابراز شگفتی از تصمیم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: اقدام آمریکا در اتخاذ تصمیم‌های انفرادی علیه ایران یک رویه خطرناک است که پیامد‌های تاسف‌باری برای جامعه بشری و بین‌المللی بر جا خواهد گذاشت.

سوریه نیز تصمیم دولت آمریکا برای اعمال دور دوم تحریم‌ها علیه کشورمان را محکوم و آن را در ادامه سیاست آمریکا در جهت تضعیف امنیت و ثبات منطقه ارزیابی کرد. یک مقام دولتی سوریه در این باره گفت: این تصمیم نشان دهنده شکست دوباره آمریکا در پایبندی به اجرای تعهدات خود به موجب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. وی همچنین گفت: جمهوری عربی سوریه در کنار دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت این کشور به منظور رویارویی با این سیاست‌ها می‌ایستد.

جهاد اسلامی در بیانیه‌ای تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را محکوم و تأکید کرد آمریکا قوانین بین‌المللی را نقض کرده و در قبال ایران «قلدرمآبانه» رفتار می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: