به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
رئیس اتاق بازرگانی تهران: دولت می‌تواند، با نزدیک کردن قیمت بنزین به ۵ هزار تومان، به هر خانوار ۳ نفره ۲۵۰ هزار تومان یارانه اختصاص دهد.
"خیبرآنلاین" - مسعود خوانساری گفت: براساس تحقیق اتاق بازرگانی، دهک دهم جامعه 25 و 6 دهم درصد یعنی 25 برابر دهک اول با مصرف یک و یک دهم درصد از یارانه بنزین استفاده می کند بنابر این به جای اختصاص بنزین به خودرو، بهتر است بنزین را به فرد بدهیم، قیمت بنزین را ضریبی از قیمت آزاد اعلام کنیم و یارانه نقدی را به همه افراد بدهیم.

به گزارش صداوسیما، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اضافه کرد: در این طرح می توان به هر فرد 20 لیتر در ماه اختصاص داد که برای هر خانوار 3 نفره 60 لیتر خواهد شد و در پی خود عدالت بیشتری را برقرار خواهد کرد.

خوانساری گفت: از این محل حدود 20 میلیون لیتر صادرات بنزین خواهیم داشت که با جلوگیری از قاچاق و کاهش مصرف بنزین در داخل کشور حاصل می شود همچنین یارانه ریالی که بابت تفاوت این 20 میلیون لیتر صرفه جویی می شود می تواند برای دولت در پرداخت بدهی ها و راه اندازی حمل و نقل عمومی کمک کننده باشد.

وی افزود: در این طرح پیشنهاد شده که قیمت حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی افزایش نیابد و همان قیمت قبلی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: اکنون بیشتر خودروها تک نفره تردد می کنند که اگر فرد بداند پول بنزین به جیب خودش می رود و حمل و نقل عمومی هم گران نمی شود استفاده از خودروی شخصی را کاهش می دهد و در پی آن استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش می یابد در این بین اما باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم به طور نمونه در بسیاری از خطوط مترو، قطارها هر 5 دقیقه یک بار به ایستگاه می رسند که این عدد باید به 2 دقیقه کاهش یابد.

خوانساری با بیان اینکه خطوط اتوبوسرانی نیز نیازمند به خدمت گرفتن اتوبوس های بیشتر است، افزود: اگر این صرفه جویی ناشی از بنزین در حمل و نقل عمومی مصرف شود هم مردم راضی ترند، هم مشکل ترافیک تا حدودی حل می شود، هم مصرف بنزین کاهش می یابد.


وی اضافه کرد: روزانه حدود 91 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که نشان می دهد در مقایسه با نیاز کشور این میزان مصرف، سرانه بالایی است ضمن اینکه به علت قیمت پایین بنزین در ایران درصد بالایی از این میزان بنزین قاچاق می شود.

خوانساری گفت: بعد از ونزوئلا ،ایران ارزان ترین قیمت سوخت را در دنیا دارد که اگر قیمت دلار را 12 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت بنزین مصرفی در ایران 7 سنت به ازای یک دلار با این قیمت است، در حالی که در عراق بنزین هر لیتر 63 سنت، افغانستان 73 سنت و ترکیه 2 یورو است به همین دلیل انگیزه قاچاق بالاست به طوری که در این شرایط اگر فردی دو گالن 20 لیتری بنزین را از ایران به ترکیه قاچاق کند روزانه یک میلیون تومان سود خواهد کرد.

وی افزود: 20 میلیون وسیله نقلیه داریم که قبلاً کارت سوخت را به وسیله نقلیه با سهمیه 60 لیتر در ماه اختصاص می دادیم اما اعتقاد ما این است که از آنجا که بنزین جزو انفال و بهره مندی از آن حق مردم است بهتر است که به همه آحاد ملت داده شود یعنی با آزادسازی قیمت بنزین و اختصاص یارانه نقدی 250 هزار تومانی به هر خانوار حدود 3 نفره اگر خانوار وسیله نقلیه داشت می تواند از محل این یارانه نقدی برای تأمین سوخت استفاده کند و اگر وسیله نقلیه نداشت این یارانه برای استفاده های دیگر باقی می ماند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: