به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
محققان در مطالعات جدید، روشی ارزان را ابداع کردند که به وسیله آن می‌توان بیماری آلزایمر را ۸ سال قبل از بروز علائم تشخیص داد و حتی آن را درمان کرد.
"خیبرآنلاین" - هنوز درمانی برای بیماری آلزایمر پیدا نشده است؛ این بیماری تنها در مرحله‌ای شناسایی می‌شود که برای درمان مؤثر بسیار دیر شده است به همین دلیل است که تحقیقات دارویی در این زمینه پیشرفت اندکی داشته‌اند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بیماری آلزایمر خیلی قبل از زمانی که بیماران علائم معمول این بیماری مثل از دست دادن حافظه را نشان می‌دهند، شروع می‌شود.
 
اخیراً دانشمندان موفق به ابداع نوعی آزمایش خون شده‌اند که می‌تواند نشانه‌های بیماری آلزایمر را خیلی زودتر از زمانی که علائم اولیه بیماری خود را نشان می‌دهند، تشخیص دهد.
 
این آزمایش خون این فرصت را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد تا افرادی را که در خطر ابتلا به این بیماری هستند، شناسایی کنند و حتی امیدهای تازه‌ای برای کشف داروهای مؤثر در درمان این بیماری ایجاد کرده است؛ نتایج این پژوهش در مجله امبو مولکولار مدیسین منتشر شده است.
 
امیدی تازه در درمان بیماری دردناک


مهمترین نشانه بیماری آلزایمر
یکی از مهمترین نشانه‌های بیماری آلزایمر تجمع پلاک‌های آمیلوئید بتا در مغز بیماران است؛ در این آزمایش خون جدید که توسط کلاوس جرورت و همکاران او در دانشگاه بوخوم آلمان معرفی شده است، میزان نسبی آمیلوئید بتا در خون در دو حالت سالم و آسیب دیده مقایسه می‌شود.
 
حالت آسیب دیده نسخه معیوبی از این مولکول است و به عنوان عامل تشکیل پلاک‌های سمی در مغز شناخته می‌شود؛ مولکول‌های سمی آمیلوئید بتا از 15 تا 20 سال پیش از آغاز بیماری شروع به تجمع در بدن بیماران می‌کنند.
 
در پژوهش انجام شده جرورت و همکاران آلمانی و سوئدی او به دنبال یافتن پاسخ این پرسش بودند که آیا می‌توان با استفاده از آزمایش خون نشانه‌های از آمیلوئید بتا را در مراحل ابتدایی بیماری تشخیص داد؟
 
پژوهشگران ابتدا روی بیمارانی که در مراحل اولیه و به اصطلاح مراحل مقدماتی بیماری بودند، متمرکز شدند. این بیماران از مرکز بایو فایندر در سوئد گزینش شدند و آزمایش‌ها به سرپرستی اسکار هانسون انجام گرفت؛ پژوهشگران متوجه شدند آزمایش می‌تواند با دقت قابل قبولی تغییرات آمیلوئید بتا را در خون آزمایش شوندگانی با اختلالات شناختی جزئی تشخیص دهد.

امیدی تازه در درمان بیماری دردناک
 
در مرحله بعدی جرورت و همکارانش به بررسی این موضوع پرداختند که آیا آزمایش آن‌ها می‌تواند تغییرات خون را درست پیش از آغاز بیماری تشخیص دهد. آن‌ها از داده‌های پژوهشی که در گروه استر واقع در مرکز تحقیقات سرطان آلمان انجام شده بود، استفاده کردند؛ این پژوهش در سال2000 توسط هرمان برنر آغاز شده بود، در پژوهش اخیر نمونه‌های خون 65 آزمایش شونده از میان 809 مورد بررسی و با سایرین مقایسه شد.
 
شناسایی آلزایمر 8 سال قبل تشخیص بیماری
 
یماری آلزایمر این افراد بعدها تشخیص داده شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که آزمایش خون جدید می‌تواند نشانه‌های بیماری را به طور متوسط هشت سال قبل از تشخیص بیماری در افراد بدون نشانه‌های بالینی شناسایی کند؛ این آزمایش در حدود 70 درصد موارد توانست افراد در معرض بیماری را به درستی شناسایی کند، در حدود 9 درصد موارد نتایج آزمایش به اشتباه مثبت بود. در مجموع دقت تشخیص کلی این آزمایش 86 درصد بود.
 
ابزارهای موجود برای تشخیص بیماری آلزایمر یا از اسکن‌های مغزی توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) استفاده می‌کنند که بسیار پرهزینه است و یا نمونه‌های مایع مغزی - نخاعی به دست آمده از پونکسیون کمری را تحلیل می‌کنند.
 
پژوهشگران پیشنهاد کرده‌اند که آزمایش خون آن‌ها گزینه‌ای ارزانتر و آسانتر برای انتخاب اولیه افراد مشکوک است، این افراد بعدها با استفاده از روش‌های دشوار و پرهزینه ذکر شده مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا مواردی که به اشتباه مثبت تشخیص داده شده‌اند، حذف شوند.
 
آزمایش خون معرفی شده توسط جرورت و همکارانش از فناوری موسوم به ایمونو اینفرارد سنسور برای اندازه‌گیری توزیع ساختارهای معیوب و سالم آمیلوئید بتا استفاده می‌کند. ساختار آمیلوئید بتای معیوب پر از الگویی تاشو، چسبنده و ورق مانند است که مستعد تجمع هستند، در حالی که در ساختار سالم چنین چیزی دیده نمی‌شود. این دو ساختار فرکانس‌های مختلفی از نور مادون قرمز را جذب می‌کنند و بدین ترتیب آزمایش خون می‌تواند نسبت آمیلوئید بتای سالم به معیوب را در نمونه تعیین کند.
 
این آزمایش خون برای تشخیص بیماری‌های دیگری نظیر بیماری پارکینسون نیز تکمیل خواهد شد، برای تشخیص پارکینسون باید به جای آمیلوئید بتا، آلفا سینوکلئین اندازه‌گیری شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: