به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
نوشتن از اربعین تنها به چند خط خلاصه نمی‌شود اما تلاش شد در این وجیزه، برخی از امهات که به صورت میدانی مشاهده و تجربه شده است، درج شود
"خیبرآنلاین" - حماسه تاریخی و بی بدیل زیارت اربعین 1397 شمسی و 1440 قمری، علیرغم تمایل و فعالیت های مخرب و بی سابقه دشمنان، با ابهتی غیرقابل توصیف به پایان رسید و اینک، نوبت به محاسبه عملکرد آنانی است که در این زمینه مسئولیت هایی داشته اند.

اربعین امسال در واقع مشت محکم محبان اهل بیت بر گیجگاه غرب و پادوهای داخلی آنها بود؛ همانانی که طی یک سال گذشته با تشدید عملیات روانی تخریبی بر افکار عمومی، هرچه داشتند به میدان آوردند تا بتوانند این رزمایش بی سابقه ی دینی را کمرنگ و سرد نمایند اما محبت حسین(ع) همچون شعله ای خاموش نشدنی، دلهای میلیون ها نفر را پرحرارت تر از قبل نمود.

حقیر هم توفیق داشتم تا در اقیانوس بیکران عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از رنگ ها و نژاد و زبان ها و ملیت ها و ادیان و فرقه های مختلف، حضور داشته باشم و در این نوشتار کوتاه، چند مشاهده عینی خود را صرفا جهت اطلاع مخاطبان و اقدام لازم توسط دستگاه ها و نهادهای ذیربط درج می نمایم.

لازم به تاکید نیست که این مختصر، فرای ابعاد معنوی و ملکوتی این زیارت مقدس به رشته تحریر آمده که ابعاد فرامادی آن از ذهن و محاسبه بشر خارج است.

1. بیشترین مشکل زائران در داخل کشورمان خودمان بود به نحوی که وقتی زوار از مرز خارج می شدند، گویی از یک استرس فراوان رهایی می یافتند! اگر علت را می جویید شاید بتوان موارد زیر را لیست نمود:
الف) وضعیت ثبت نام اجباری در سایت سماح
ب) چگونگی صدور ویزا و رسیدن به دست زائر
پ) موضوع بغرنج دینار مسافرتی
ت) نحوه ایاب و ذهاب تا مرز و رهاشدن نرخ ها به حال خود
ث) مسافت طولانی از محل تخلیه اتوبوس ها تا نقطه صفر مرزی
ج) گیت های پرشمار بازرسی ها و تجمعات فشرده متوالی در پشت هر گیت

2. در آن سوی مرز، تنها دغدغه ی زائران به یک موضوع مهم محدود می شد که البته این موضوع نیز، نتیجه ی عملکرد جریان غربزده ای است که متاسفانه چند سالی است در کشور فرصت عرض اندام پیدا کرده است: کاهش شدید ارزش پول ایران!

3. انصاف حکم می کند از تلاش های خالصانه و مجاهدانه ی مردم شهرهای متصل به مرز که در استقبال از زوار رقابتی خداپسندانه نشان دادند، تقدیر و تشکر به عمل آید. همچنین برخی نهادها مانند سپاه و بسیج و هیات های مذهبی که همت گماشته بودند تا جاخالی دادن های دستگاه های دولتی را جبران و تلخی ظلم هایی که آشکارا بر زائران حسینی(ع) اعمال شده بود، را کاهش دهند.

4. بسیاری از زائرانی که دل به دریای محبت حسین(ع) زده بودند، متاثر از فضاسازی شبکه های اجتماعی و مجازی، در تردید بودند که آیا مردم مظلوم اما باکرامت عراق همچنان رسم برادری را بجا می آورند یا اتفاقات دیگری رقم خواهد خورد! اما از همان نخستین قدمی که بر خاک کشور دوست و همسایه گذاشته شد، وقتی "شُرطه" عراقی کارتن های آب را بر سر گرفته و روی زمین نشسته بود و با عشقی زایدالوصف جمله معروف "هلابیکم یا زوار" را سر می داد، همه فهمیدند که سنت برادری همچنان پابرجاست.

5. وضعیت ایاب و ذهاب از مرز تا نجف و دیگر شهرهای مقدس عراق اگرچه متفاوت بود، اما در نهایت این حس را به زائر منتقل می نمود که رانندگان و مردم این کشور در تلاش هستند در حد وسع، نهایت همکاری و همراهی را با برادران ایرانی خود داشته باشند. آنان دقیقا می دانستند که با توطئه شوم و مشترک بیرونی و درونی، چه بلایی بر سر اقتصاد ایران آمده، بنابراین سعی می نمودند تا با محبت های خود، دلگرمی خاصی به زوار هدیه نمایند.

6. هنوز آمار رسمی مراکز آمار به صورت دقیق اعلام نشده است و نمی دانم که به آمار اعلامی تا چه میزان می توان اعتماد نمود، اما آنچه که چشمم دید و آنچه که از طیف های گسترده و متنوع هموطنان در طول مسیر پیاده روی نجف - کربلا شنیدم، حکایت از آن داشت که جمعیت امسال نسبت به سال های قبل به مراتب متراکم تر و فشرده تر در حال حرکت بود به نحوی که بارها ناگزیر به توقف شدیم.

7. در میان پرچم های ملل مختلف جهان، امسال پرچم کشورهای هند و اندونزی خودنمایی دیگری داشتند. ظاهرا از اندونزی تعداد قابل توجهی برای نخستین بار آمده بودند که البته حضورشان بسیار پرانرژی بود. مسلمانان هندی نیز که نحوه ی عزاداری شان متفاوت از سایرین است، هرگاه گردهم می آمدند، حال و هوای خاصی به محیط پیرامون خود تزریق می نمودند.

8. بازهم براساس مشاهدات عینی اینگونه برداشت نمودم که سطح کیفی زائران امسال نسبت به سال های قبل تغییرات محسوسی داشت. جریانات انحرافی وابسته به تشیع لندنی کم رمق تر از قبل بودند و در مقابل، نشان ها و نمادهای پیوستگی میان ملل مسلمان، جبهه مقاومت، مراجع تقلید ایران و عراق، سرداران نظامی 2 کشور و به ویژه تصاویر امام خامنه ای که به صورت کاملا خودجوش و غیرتشکیلاتی توسط زائران حمل می شد، حکایت از عمق راهبردی حماسه اربعین داشت.

9. وضعیت موکب ها نسبت به سال های قبل به مراتب بهتر بود؛ و البته همچنان این نگرانی وجود دارد که برخی موکب های وابسته به برخی دستگاه ها یا افراد پولدار ایرانی، به مرور فضای بی ریا، خالصانه، خدامحورانه و دنیاگریزانه ی اربعین را تحت تاثیر خود قرار دهند. کاش یا خودشان به زودی متنبه شوند، یا از سوی مراجع ذیربط به آنها توجه لازم داده شود. یکی از لذات اربعین در سادگی و بی آلایشی آن است.

10. "الحسین یجمعنا" و "ایران و العراق لایمکن الفراق" و... دیگر صرفا شعارهایی برای تنوع نبود، بلکه تبدیل به یک فرهنگ شده بود. عکس های دسته جمعی گسترده ای که ایرانیان و عراقی ها در کنار یکدیگر می گرفتند، تعارف ها و سلام و درودها، "هلابیکم" عراقی ها و "شکرا شکرا" ایرانی ها و... همه بیانگر این واقعیت بود که هر 2 ملت کاملا فهمیده اند توطئه ی دشمن کدام نقطه را هدف گرفته و حالا، در شبکه اجتماعیِ حقیقی دهها میلیونی اربعین، این توطئه ی خطرناک را ناکام و خنثی نمودند.

***

نوشتن از اربعین تنها به چند خط خلاصه نمی شود اما تلاش شد در این وجیزه، برخی از امهات که به صورت میدانی مشاهده و تجربه شده است، درج شود.

حرف آخر اینکه:
خدای را شکر که دشمنان ما را احمق آفریده است؛ هرچه می توانید برای جدایی امت های بیدارشده ی اسلامی تلاش کنید، هرچقدر که در توان دارید در مقابل زائران امام حسین(ع) و عتبات عالیات سنگ بیاندازید و هرچه که در چنته دارید برای تخریب ملت های ایران و عراق و سایر ملل جبهه مقاومت به صحنه بیاورید؛ اما بدانید خدای حسین(ع) عزم کرده تا شما را سنگ روی یخ کند و پرچم مظلوم کربلا و عاشقان سینه چاک و بصیر و بیدار او را در بالاترین افق عالم به اهتزاز در آورد.
پس بچرخ تا بچرخیم...
لبیک یاحسین
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
خون (...) مباح است
مدیر پایگاه قسمت نقطه چین داخل پرانتز به جهت داشتن بار حقوقی ویرایش شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: