به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ممنوعیت فروش دو گونه گیاهی مهاجم سنبل آبی که در سطح معابر شهری به سهولت خرید و فروش می شوداز طریق بخشنامه‌ای به تمامی ادارات کل محیط زیست استان‌ها ابلاغ شده است.
"خیبرآنلاین" - طاهره افتخاری مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر به دلیل عدم شناخت کافی از گیاهان مهاجم در کشور  و اثرات منفی حضور آن‌ها در محیط‌های طبیعی، گفت: به طور گسترده‌ای در بسیاری از شهرهای کشور این گیاهان به عنوان گیاهان زینتی علاوه برگل فروشی‌ها توسط دستفروش‌ها نیز عرضه می شوند.


 خرید و فروش دو گونه گیاهی مهاجم آزولا و سنبل آبی ممنوع است


به گزارش فارس، وی افزود: دو گونه گیاهی مهاجم سنبل آبی (Eichhornia crassipes)  و آزولا (Azolla filiculoides) جزو گونه های گیاهی هستند که طی سال‌های اخیر آسیب‌های فراوانی را به محیط های طبیعی کشور به ویژه تالاب ها وارد کرده اند.

افتخاری تأکید کرد: به دلیل تاثیرات بسیار منفی محیط زیستی ، اجتماعی و اقتصادی این گونه‌ها ، ممنوعیت خرید و فروش آن ها از طریق بخشنامه‌ای به تمامی ادارات کل محیط زیست استانها ابلاغ شده است.

افتخاری افزود: با توجه به حفاظت از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه تالابهای کشور که در شرایط آسیب پذیری به سر می برند ضروری است به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، با اطلاع و همکاری سایر نهادها و سازمان های اجرایی استان‌ها در خصوص ممنوعیت خرید و فروش این گونه های مهاجم و جمع‌آوری آنها در سطح شهرها اقدامات عاجل صورت پذیرد.

این گزارش می افزاید، مریم مغانلو رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص اظهار کرد: آزولا نام یک جنس از سرخس شناور آبزی هاگدار از خانواده آزولاسه با نام علمی  Lam. Azolla filiculoides  بومی مناطق معتدل و گرمسیری آمریکا است که امروزه می‌توان آن را در برخی مناطق آسیای جنوب شرقی ، استرالیا، آفریقا و اروپا نیز دید که در آب‌های آرام و راکد، رودخانه های کم شیب ، دریاچه‌ها، باتلاق ها، شالیزارها و ... زیست می‌کند.

وی ادامه داد: اندازه این گیاه کوچک 1.5 تا 2.5 سانتیمتر و طـول بـرگ‌هـا 2 ـ 1 میلیمتر است، تکثیر این گیاه بیشتر به روش رویشی (غیرجنسی) است و چرخه زندگی آن 30 ـ 15 روز طول می‌کشد.

با فراهم شدن شرایط محیطی مناسب (رطوبت، نور، حرارت، PH  و ...) عناصر غذایی، آزولا به سرعت رشد کرده و سـطح وسـیعی از دریاچه ها، برکه ها و ... را می‌پوشاند.

این گیاه در مدت 6 ـ 2 روز وزنش دو برابر می‌شود و با کاهش فضای رشـد و جلـوگیری از نفـوذ نـور و تبادلات گازی به بخش‌های زیرین آب مانع از رشد بعضی گونه های غوطه ور شده و از ایـن طریـق بـسیاری از ایـن گیاهـان که از لحاظ لیمنولوژیکی حائز اهمیت هستند در معرض تهدید قرار مـی‌گیرنـد.

وی تصریح کرد: در نهایـت حیـات بسیاری از جانوران آبزی که تغذیه آنها به گیاهان مذکور وابسته است مختـل مـی‌شـود همچنـین فعالیـت فتوسنتزی و تولید اکسیژن در آب کاهش یافته و مرگ و میر آبزیان به ویـژه مـاهی هـا افـزایش مـی‌یابـد.

مغانلو خاطر نشان کرد: سنبل آبی نیز گیاهی مهاجم و آبزی با نام علمی (Mart.) Solms Eichhornia crassipes  بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که دارای برگ‌های گسترده، ضخیم، براق و تخم مرغی شکل است، که در سطح آب شناور است.

وی افزود: این گیاه دارای ریشه‌های ارغوانی سیاه آزاد است و سنبله ای با  ۸ تا ۱۵ گل زیبا دارد و عمدتاً رنگ گل‌ها طیفی از رنگ‌های بنفش، صورتی و ارغوانی است و متأسفانه به دلیل زیبایی گل های آن ، در گل فروشی‌ها عرضه می شود. سنبل آبی به وسیله دمبرگهایی که تغییر شکل یافته اند و به شکل اسفنجی در آمده‌اند می‌تواند روی سطح آب شناور بماند و به وسیله استولون ( ساقه های رونده یا بندهای ریشه زا) تکثیر می‌شود.

مغانلو یادآور شد: سنبل آبی یکی از سریع‌الرشدترین گیاهان شناخته شده است و در صورت فراهم شدن شرایط رویشی مناسب، به طور جدی حیات سایر زیست‌مندان آبزی و کنار آبزی را به مخاطره می‌اندازد و همانند فرشی گسترده پهنه آبی را اشغال می‌کند به طوری‌که از یک سو از نفوذ نور خورشید به لایه های زیرین آب جلوگیری کرده و از سوی دیگر از تبادل اکسیژن میان هوا و بخش‌های عمقی آب ممانعت به عمل می‌آورد .

کارشناس سازمان محیط زیست تاکیدکرد: ریشه‌های این گیاه جاذب آلاینده‌ها، فلزات سنگین و مواد سمی است و بنابراین گیاهی سمی و احتمالاً سرطان زا شناخته شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: