به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
سخنگوی شورای نگهبان توضیحاتی درباره اختلاف نظر لاریجانی و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره CFT مطرح کرد.
"خیبرآنلاین" - عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره نامه رئیس مجلس به شورای نگهبان درباره بررسی نکردن اشکالات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه کنوانسیون CFT به‌دلیل اعلام نظر پس از مهلت 20روزه در شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان نظراتش درباره تمامی طرح‌ها، لوایح و مصوبات مجلس را طبق قانون اساسی ظرف 20 روز بررسی و برای مجلس ارسال می‌کند که این روند نسبت به مصوبه مجلس درباره الحاق ایران به کنوانسیون "CFT" نیز در شورای نگهبان طی شده است.

توضیحات کدخدایی درباره اختلاف نظر لاریجانی و مجمع تشخیص درباره CFT

به گزارش تسنیم، وی اضافه کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت طبق ابلاغیه‌ای که دارند و وظایفی که به‌عهد‌ه‌شان نهاده شده است، نظراتشان درباره مصوبات مجلس را ارسال می‌کنند. ما هم در شورای نگهبان، نظرات مجمع تشخیص را طبق بند 2 اصل 110 قانون اساسی برای مجلس ارسال می‌کنیم.


قائم‌‌مقام دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه در آیین‌نامه‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام زمان مشخصی برای اعلام نظر تعیین نشده است، اظهار داشت: البته این یک امر اختلافی است، دوستان ما در مجلس معتقد هستند که باید ظرف 20 روزی که شورای نگهبان اعلام نظر می‌کند، این نظرات ارسال شود، از طرفی دوستان در مجمع تشخیص هم نظرشان این است که، زمانی که لایحه در رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجلس است، این امکان وجود دارد که در مجمع نیز بررسی شود، البته این بحث اختلافی است که ان‌شاء‌الله امیدواریم که یک راهکار روشنی برای آن تعیین و اعلام شود.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که مسئله اختلافی بین مجلس و مجمع تشخیص درباره اعلام نظر پیرامون مصوبات قوه‌مقننه باید در کجا تفسیر شود، گفت: البته اگر نیاز به تفسیر قانون اساسی و اصول 110 و 112 قانون اساسی باشد، طبیعتاً شورای نگهبان باید این تفسیر را انجام دهد، در غیر این صورت، اگر آیین‌نامه‌ مجمع هم روشن‌کننده کار باشد و این مسئله را تعیین کند، آیین‌نامه مجمع تشخیص هم می‌تواند در این مطلب ورود کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی گفتند "با توجه به 20 ایراد شورای نگهبان نسبت به لایحه CFT، منظور این است که عملاً امکان تصویب آن وجود ندارد و حتماً مجلس باید بعضی از موارد را تغییر دهد تا مغایرت‌ها با شرع و قانون اساسی رفع شود، نظر شما در این باره چیست؟"، افزود: اگر بخواهیم به‌صورت کلی تقسیم‌بندی کنیم. دو بخش مصوبه داریم که در شورای نگهبان بررسی می‌شود، نخست، مصوباتی است که مجلس در ابتدا به آن ورود می‌کند و طرح یا لایحه‌ای است که در دولت و مجلس تدوین می‌شود و سپس به‌صورت مصوبه به شورای نگهبان می‌آید. در این باره مجلس اختیار دارد که در همه حوزه‌ها ورود کند. اگر ایرادی هم وجود داشته باشد، مجلس باید آنها را اصلاح کند.

سخنگوی شورای نگهبان به تشریح دسته دوم مصوبات مجلس اشاره و تأکید کرد: بخشی از مصوبات شامل موافقت‌نامه‌ها، معاهدات و کنوانسیون‌هاست که طبیعتاً مجلس یا دولت نمی‌توانند در محتوای این کنوانسیون‌ها ورود کنند، اما می‌توانند با حق شرط‌هایی نظرات خودشان را نسبت به آن معاهده، موافقت‌نامه و یا کنوانسیون اعلام کنند.

کدخدایی اضافه کرد: آنچه در رابطه با لایحه CFT مطرح شده است، 8 حق شرط را مجلس در این زمینه قرار داده بود، عمده ایرادات هم مربوط به این حق شرط‌هایی است که با نگاه به محتوای این کنوانسیون وضع شده است، البته طبیعتاً اگر محتوا مشکلی نداشته باشد، حق شرط هم می‌تواند مسئله را به‌گونه‌ای حل کند؛ خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های قانون اساسی، بُن‌بستی در این‌گونه مسائل نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مجلس می‌تواند نظرات خودش را در حوزه حق شرط‌های لایحه CFT براساس ایراداتی که شورای نگهبان وارد کرده است، اصلاح کند، تصریح کرد: نهایتاً اگر لازم شد مجمع تشخیص مصلحت نظام طبق اصل 112 قانون اساسی می‌تواند به آن ورود کند اگر مصلحت به الحاق چنین کنوانسیونی یا معاهده‌ای لازم باشد، از طُرق دیگر امکان این امر وجود دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: