به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
عضو کمیسیون برنامه و بودجه از افزایش ۱۲۵ درصدی درآمدهای نفتی دولت در ۶ ماهه اول سال ۹۷ خبر داد.
"خیبرآنلاین" - محمد حسینی نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مدیر کل سابق دفتر برنامه ریزی، نظارت و ارتقاء کیفیت دیوان محاسبات در ارزیابی عملکرد بودجه سال ۹۷  از افزایش ۱۲۵ درصدی درآمدهای نفتی کشور در ۶ ماهه اول سال ۹۷ خبر داد و گفت: دولت از محل این افزایش درآمدها پاداش پایان خدمت فرهنگیان و بدهی خود بابت خرید تضمینی گندم را پرداخت کرد.

به گزارش مهر، وی همچنین از اختصاص بودجه ۲۱ هزار میلیاردی به پروژه های عمرانی خبر داد و گفت: علی رغم افزایش اعتبارات این بخش به دلیل افزایش قیمت تمام شده فعالیت های عمرانی و عدم استقبال پیمانکاران از اسناد خزانه شاهد فعالیت های بزرگ عمرانی در کشور نیستیم.

عضو ستاد بودجه سال ۹۸ در خصوص تفاوت های مهم بودجه سال ۹۷ و ۹۸ گفت: بخشنامه بودجه ۹۸ بر لزوم انضباط مالی دقیق بر هزینه ها تأکید دارد تا از ریخت و پاش ها جلوگیری شود. علاوه بر این اولویت هایی برای تخصیص بودجه در نظر گرفته شده است و طرح های امنیتی از اولویت برخوردار هستند.

متن کامل گفتگوی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

افزایش نرخ ارز و حفظ سهمیه فروش نفت ایران چه تاثیر در درآمد های عمومی دولت در سال ۹۷ داشت؟

باتوجه به گزارش سازمان برنامه و بودجه، خزانه داری کل کشور، دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه و بودجه عملکرد ۶ ماهه بودجه سال ۹۷ جمع بندی شده است. با توجه به افزایش نرخ ارز در شش ماهه سال ۹۷ و افزایش قابل توجه فروش نفت و حفظ سهمیه فروش نفت ایران در ۶ ماه اول سال ۹۷، شاهد افزایش ۱۲۵ درصدی درآمدهای نفتی و درآمدهای عمومی دولت هستیم.

با توجه به افزایش نرخ ارز در شش ماهه سال ۹۷ و افزایش قابل توجه فروش نفت و حفظ سهمیه فروش نفت ایران در ۶ ماه اول سال ۹۷، شاهد افزایش ۱۲۵ درصدی درآمدهای نفتی و درآمدهای عمومی دولت هستیم

با توجه به رکود تولید، میزان تحقق درآمدهای مالیاتی و گمرکات در ۶ ماهه اول سال ۹۷، ۸۰ درصد میزان پیش بینی ها بوده است که شاهد کاهش وصولی ها هستیم.

در حوزه تحقق درآمدهای تملک دارایی های مالی، افزایش چشمگیری را شاهد بودیم. دولت در شش ماهه اول سال ۹۷ برای اجرای طرح های عمرانی حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه و سایر اوراق مالی را براساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ منتشر کرد. بنابراین نسبت به ۶ ماهه اول سال ۹۷ در حوزه تحقق این درآمدها از رشد بالایی برخوردار بودیم.

مجموعاً عملکرد دولت در حوزه تحقق درآمدها علیرغم درآمدهایی که هنوز وصول نشده است، حدود ۸۲ تا ۸۵ درصد درآمدهای پیش بینی شده در ۶ ماهه اول سال ۹۷، وصول شده است که نسبت به شش ماهه سال ۹۶، شاهد عملکرد بهتر دولت بودیم.

میزان وصول درآمدهای نفتی در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ چگونه بوده است؟

در شش ماهه اول سال ۹۷، شرایط وصول درآمدهای کشور نسبت به سنوات گذشته بهتر بوده است که علت آن پیش بینی دقیق تر بودجه و فضای جدید اقتصاد کلان دنیا بوده است. افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت هر بشکه نفت از ۵۵ دلار که در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده بود به ۷۱ دلار ، موجب شد درآمدهای بودجه سال ۹۷ به خوبی محقق شود.

آیا میزان فروش نفت ایران با خروج آمریکا از برجام کاهش یافت؟

میزان صادرات نفت ایران علیرغم تحریم ها در شش ماهه اول سال ۹۷، کاهش نداشت. البته امیدواریم با تمهیدات شرکت ملی نفت ایران، این مشکلات حل شود. آمریکا تلاش داشت در ۱۳ آبان، فروش نفت ایران را به صفر برساند اما روز گذشته اعلام کرد که ۸ کشور از تحریم نفت ایران معاف شده اند. البته شرایطی برای مبادله نفت با این کشورها اعلام شده است. این موضع گیری آمریکا نشان دهنده ضعف آمریکا و پیروزی جمهوری اسلامی ایران است. آمریکا نمی تواند در ادامه نیز مشکلاتی برای صادرات نفت ایران و انتقال منابع حاصل از  آن به وجود آورد.

برخی تحلیل گران سیاسی معتقدند دولت از محل افزایش نرخ ارز برخی بدهی های خود را پرداخت کرده است، در بودجه دولت از محل افزایش درآمدهایش چه بدهی هایی را پرداخت کرد؟

در ۶ ماهه اول سال ۹۷، ۹۲ درصد از هزینه های جاری که برای شش ماهه پیش بینی شده بود، تخصیص داده شده است. علاوه بر این، اعتباراتی برای برخی ردیف های خاص از جمله اختصاص سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان خدمت آموزش و پرورش در نظر گرفته شد. همچنین بدهی دولت بابت خرید تضمینی گندم نیز تا پایان مهر ماه پرداخت شد که این امر خارج از رویه های عادی از محل درآمدهای جدید دولت محقق شد.

عملکرد دولت در حوزه تخصیص بودجه به اجرای پروژه های عمرانی چگونه بود؟ چرا علی رغم افزایش درآمدها شاهد اجرای پروژه های بزرگ نیستیم؟

در مورد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز با تخصیص اعتبارات از محل صدور اسناد خزانه و سه درصد درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز در شش ماهه اول سال ۹۷، ۲۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به پروژه های عمرانی اختصاص داده شد. این در حالی است که در سال ۹۶، کلاً ۲۲ هزار میلیارد تومان به پروژه های عمرانی تخصیص داده شده بود.

متاسفانه با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده طرح های عمرانی افزایش یافته و از سوی دیگر چون سررسید اسناد خزانه و اوراق مالی دولت سال ۹۸ و ۹۹ بود، استقبال پیمانکاران برای استفاده از این اسناد، کاهش یافت. بنابراین پیش بینی های دولت و مجلس برای حرکت های جدی و وسیع در اصلاح زیرساخت های کشور محقق نشد و همچنان با کندی در اجرای پروژه های عمرانی مواجه هستیم.

بررسی بخشنامه بودجه ۹۸ در ستاد بودجه چه تفاوتی با سال های گذشته داشت؟

افزایش قیمت تمام شده پروژه های عمرانی و عدم استقبال پیمانکاران از اسناد خزانه موجب شد علی رغم افزایش محسوس بودجه عمرانی شاهد پیشرفت سریع پروژه های عمرانی نباشیم

هر سال ستاد بودجه کشور با حضور روسای گروه های سازمان برنامه و بودجه برای صدور بخشنامه بودجه به دستگاه ها تشکیل می شود اما امسال سازمان برنامه و بودجه، ستاد بودجه را با حضور نمایندگانی از مرکز پژوهش ها، وزارت اقتصاد، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و مجلس شورای اسلامی تشکیل داد. بنده نیز از سوی مجلس به عنوان عضو ستاد بودجه در جلسات این ستاد شرکت کردم. در حال حاضر بخشنامه بودجه نهایی و ابلاغ شده است.

دولت در خصوص بودجه شرکت ها در لایحه بودجه سال ۹۸ ، اقدامات خوبی انجام داده و بودجه شرکت ها در سال ۹۸ براساس عملکرد تنظیم خواهد شد که این امر تغییر عمده ای نسبت به بودجه سال گذشته است.

تعیین اعداد و ارقام اعتبارات هزینه ای درآمدهای مالی، تملک دارایی های سرمایه ای و مالی هر سال در ستاد بودجه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به کارگروه ها ارسال می شود. بر این اساس بودجه سال ۹۸ تدوین شود.

با توجه به بخشنامه بودجه سال ۹۸، تغییر رویکردها در لایحه بودجه سال ۹۸، روشن خواهد بود. این بخشنامه بر لزوم انضباط مالی دقیق بر هزینه ها تأکید دارد تا از ریخت و پاش ها جلوگیری شود. در این بخشنامه تأکید شده است که باید دستگاه ها انضباط مالی را بیشتر مدنظر قرار دهند تا از هزینه های غیرضرور، جلوگیری شود.

طرح های  امنیتی نیز در بخشنامه بودجه سال ۹۸، در اولویت قرار دارد

علاوه بر این، برای تخصیص اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای اولویت بندی خاصی در نظر گرفته شده است. بر این اساس، طرح های عمرانی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند در اولویت قرار می گیرند. پس از آن، طرح های مربوط به اجرای پروژه های آب در اولویت هستند. طرح های  امنیتی نیز در بخشنامه بودجه سال ۹۸، مورد توجه قرار گرفته است. پس از آن طرح های مربوط به بهداشت و درمان، محیط زیست و آموزش و پرورش از اولویت های بودجه سال ۹۸ هستند. تلاش داریم با این رویکرد، پیام خوبی را در مورد آینده کشور به مردم بدهیم تا در راستای سرمایه گذاری در تولید، برنامه ریزی کنند و دشمنانمان نیز بدانند با صلابت از نظام جمهوری اسلامی دفاع خواهیم کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: