به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
نیویورک تایمز نوشت مقامات اطلاعاتی نزدیک به بن‌سلمان سال گذشته طی نشستی در ریاض امکان ترور سردار سلیمانی را بررسی کرده‌اند.
"خیبرآنلاین" -  روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد در سال 2017 میلادی، یعنی یک سال پیش از ماجرای قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، مقامات اطلاعاتیِ نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، درباره امکان ترور آنچه «دشمنان ایرانی» پادشاهی سعودی خوانده شده، با تعدادی از تجار به رایزنی پرداخته‌اند.

برگزاری نشستی در ریاض برای بررسی امکان ترور سردار سلیمانی

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نیویورک‌تایمز در این گزارش به نقل از 3 منبع آگاه نوشته است، یکی از این مقامات ارشد اطلاعاتی که در آن جلسه حضور داشته، ژنرال احمد العسیری، معاون وقت سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان بوده که در پی اعتراف ریاض به قتل خاشقجی از سمتش برکنار شد. نیویورک تایمز به نقل از این منابع نوشته یکی از اهدافی که در این نشست درباره ترور او بحث شده، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران بوده است.

به گفته این منابع، ژنرال احمد العسیری در نشست مذکور که در ریاض برگزار شد، درباره امکان استفاده از شرکت‌های خصوصی برای ترور مقامات ارشد ایرانی از جمله فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به بحث پرداخته است.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است سران سعودی قتل خاشقجی را به گردن یک گروه خودسر می‌اندازند که به دستور یک مقام سعودی (احمد العسیری) اقدام به این جنایت کرده‌اند. اما اظهارات این منابع نشان می‌دهد بحث ترور شخصیت‌های مختلف از همان ابتدای ولیعهدی بن سلمان در میان سران ارشد سعودی مطرح بوده است.

نیویورک تایمز می‌افزاید در این جلسه که مارس 2017 برگزار شد و جورج نادر، تاجر آمریکایی لبنانی‌الاصل و «جوئل زامل»، تاجر صهیونیستی نیز در آن حضور داشتند، ابتدا طرحی 2 میلیارد دلاری برای خرابکاری در اقتصاد ایران ارائه شد.


طبق گزارش نیویورک‌تایمز، ‏اکانت‌سازی جعلی به نام ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی برای راه‌اندازی تظاهرات، ‏پیدا کردن دارایی‌های سپاه قدس و افشای آنها، ‏کمک مالی به مخالفان حکومت ایران و ‏ترویج اتهامات واقعی یا ساختگی علیه مقامات ایرانی به منظور اختلاف‌افکنی میان آنها از  جمله‌ی موارد مطرح‌شده در این نشست برای ایجاد نابسامانی اقتصادی در ایران بوده است.

به گفته منابع آگاهی که در این خصوص با نیویورک‌تایمز صحبت کرده‌اند، در این جلسه، ژنرال احمد العسیری با ابراز تمایل نسبت به کشتن مقامات ارشد ایرانی، از افراد مدعو پرسیده است که آیا آنها [علاوه بر خرابکاری اقتصادی] توانایی انجام "عملیات‌های مرگبار" هم دارند یا نه؟ اما طرف‌های معامله گفته‌اند که باید در این خصوص با وکلای خود مشورت کنند و در نهایت پاسخ داده‌اند که قادر به انجام ترور نیستند. جورج نادر اما به طرف عربستانی گفته است یک شرکت را در لندن می‌شناسد که توسط "نیروهای عملیات ویژه" سابق انگلیسی اداره می‌شود و شاید این ماموریت (ترور) را بپذیرد. در گزارش نیویورک‌تایمز به نام این شرکت اشاره نشده است.

نشریه آمریکایی «دیلی‌ بیست» نیز چندی پیش در گزارشی (اینجا) فاش کرد به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد مقامات عربستان و تیم انتقالی دولت آمریکا در سال 2017 پیش از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، به مدت دو روز درباره چگونگی «تغییر نظام ایران» در نیویورک رایزنی کرده‌اند.

به نوشته «دیلی بیست» این اسناد نشان می‌دهد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اوایل ژانویه 2017 احمد العسیری را برای دیدار با «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید و دیگر اعضای دولت انتقالی آمریکا به نیویورک اعزام کرده بود تا درباره راهبرد «تغییر نظام ایران» رایزنی کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: