به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
مروری بر کارنامه دولتی‌ها در بازسازی مناطق‌زلزله‌زده در سالگرد زلزله ۲۱ آبان ۹۶ سرپل ذهاب نشان می دهد بسیاری از وعده هایی که در روزهای ابتدایی داده شد هنوز اجرا نشده است.
"خیبرآنلاین" - یک پاییز، یک زمستان، یک بهار و یک تابستان را زیر سقف آسمان و در کانکس‌های ۱۶ متری با سرمای استخوان‌سوز و گرمای سوزان سر کردن که شوخی نیست؛ این حکایت زلزله‌زدگانی است که ۳۶۵ روزشان اینگونه رقم خورد.

به گزارش مهر، از شبی تلخ که در تقویم ایران رقم خورد و دل‌های زیادی را داغدار کرد یک سال گذشت؛ یکسالی که هر روزش یکسال بود برای مردمی که در کنار کاشانه ویرانه‌شان شب و روز را گذراندند و با غمی بزرگ از فقدان عزیزانشان در دل، کمر همت به سر پا کردن دوباره کاشانه‌هایشان بستند.

آن‌روزها که داغ دل مردم تازه بود، مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه هر روز شاهد بیا و بروی مسئولان دولتی بود؛ وزرای کابینه دولت هم در آن روزها هرکدام که به این مناطق آمدند قول‌هایی برای تسریع در بازسازی و جبران خسارت‌ها به مردم داغدیده دادند.

وعده‌هایی که تمام دلخوشی زلزله‌زدگان شد و کورسوی امیدی برای دل بستن دوباره به زندگی؛ بعضی از این وعده‌ها اما اجرایی نشد و بعد از یکسال امید مردم ناامید کرده است.



وزارت راه و شهرسازی بدترین عملکرد را در بازسازی داشت

بدون شک بدترین عملکرد در بازسازی مناطق زلزله‌زده را وزارت راه و شهرسازی داشت؛ وزارتخانه‌ای عریض و طویل که همین چند هفته پیش وزیرش استعفا کرد، بدون اینکه کوچکترین توضیحی در مورد کوتاهی‌های وزارتخانه متبوعش در قبال زلزله‌زده‌ها به مردم بدهد.

نگاهی اگر به عملکرد یک‌ساله وزارت راه‌ و شهرسازی در زلزله بیاندازیم می‌بینیم که تقریبا واحدی برای افتتاح نداشته‌اند

بی‌مهری آخوندی وزیر مستعفی وزارت راه و شهرسازی در حق مسکن مهر را در جلسه تودیعش همه دیدند که افتتاح نکردن حتی یک واحد مسکن مهر را برای خودش افتخار دانست.

نگاهی اگر به عملکرد یک‌ساله وزارت راه‌ و شهرسازی در زلزله بیاندازیم می‌بینیم که تقریبا واحدی برای افتتاح نداشته‌اند و اخیرا هم عملکرد این وزارتخانه مورد انتقاد شدید هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه قرار گرفت.

۴۰۰۰ مستاجر زلزله‌زده هم در انتظار اعطای زمین برای ساختن سرپناه هستند که بعد از یکسال تازه ظاهرا موضوع جانمایی زمین آن مشخص شده است و این تعلل وزارت راه و شهرسازی باعث رنجش شدید و گلایه مستاجران شده است.



۵۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض وزارت جهاد کشاورزی در عوض ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت

اعطای کمک بلاعوض به خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی وعده حجتی، وزیر جهادکشاورزی بود به زلزله‌زده‌هایی که در برآوردهای اولیه اعلام شد ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت در حوزه کشاورزی به آنها وارد شده است.

هرچند در برآوردهای بعدی رقم میزان خسارت زلزله به بخش کشاورزی را ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کردند، اما خسرو شهبازی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه آخرین آمار این خسارت را در گفتگو با خبرنگار مهر ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و از اعطای ۵۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض به خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی خبر داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی و این ۵۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض بخش کشاورزی می‌تواند دوباره فعال شود یا خیر نیز گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر در قالب تسهیلات ارزان قیمت با بهره عمدتا ۴ و ۶ درصد در اختیار زلزله‌زدگان قرار دادیم که تاکنون ۹۶ میلیارد تومان آن جذب شده است و ۵۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت کانال‌های آبیاری و ساختمان‌های اداری نیاز داریم که ۱۸ میلیارد تومان تاکنون تخصیص داده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: ۲۱ میلیارد تومان بابت پرداخت خسارت‌های دام های تلف شده بود که پرداخت شد؛ به ازای هر راس دام سبک ۶۰۰ هزار تومان و به ازای هر راس دام سنگین ۳ میلیون تومان به تمام آنهایی که دام‌هایشان تلف شده بود به صورت صددرصد پرداخت شد.

شهبازی بیان داشت: همچنین ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک به ساخت اماکن دامی و همچنین خسارت مزارع پرورش ماهی به صورت بلاعوض در نظر گرفته شد که ۵۰ درصد آن تخصیص اعتبار شد.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر واحد اماکن دامی حداقل ۲ میلیون تومان پرداخت کردیم و خسارت مزرعه پرورش ماهی هم ۷۰ درصد پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: در پس لرزه‌های بعدی بزرگ در ثلاث‌باباجانی هم تعداد دیگری از اماکن دامی و تعداد معدودی دام تلفات داشتیم که به هیئت دولت برای تامین اعتبار ارسال کرده‌ایم.

شهبازی تصریح کرد: برآورد ما از خسارت زلزله ۳۰۰ میلیارد تومان بود که ۱۵۰ میلیارد تومان آن به بخش خصوصی و ۱۵۰ میلیارد تومان هم بابت ساخت کانال های خسارت‌دیده  وشبکه های تحت فشار آسیب‌دیده بود که در حد ۳۵ هزار هکتار ترمیم شده و تعدادی از کانال های انتقال آب نیز اصلاح شده؛ برای این کار تا به حال ۱۸ میلیارد تومان اعتبار کمک کرده‌اند.

وی همچنین اظهار داشت:  ۴۰۰۰ تن جو هم که وزیر جهادکشاورزی قول داده بود تامین شد و در اختیار دامداران قرار گرفت؛ همچنین ۱۵۰۰ رول نایلون هم تحویل مردم شده است.



سهم وزارت آموزش و پرورش در بازسازی؛ مدارسی که هنوز در کانکس هستند

فقط خدا می‌داند که اگر این زلزله به جای شب در روز اتفاق می‌افتاد چند دانش‌آموز قربانی تعلل نوسازی این مدارس قدیمی می‌شدند؛ این زمین‌لرزه ویران گر ۷۸ مدرسه را در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تخریب کرد و هنوز بعد از یکسال برخی از دانش‌آموزان این مناطق علی‌رغم اعلام مسئولان در مدارس کانکسی کلاس و درس را از سر گرفته‌اند.

آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۸ رییس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس یک مدرسه را در شهر سرپل‌ذهاب به طور نمادین و همزمان با ۵۸ مدرسه دیگر در این مناطق که بازسازی شده بودند را افتتاح کرد؛ البته افتتاح مدرسه مذکور هم حواشی خود را به دنبال داشت و ظاهرا در سال ۹۳ ساخته شده بود!



وزارت بهداشت و دردسرهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

دسته‌گل وزارت بهداشت را هم که زلزله خوب از آب کشید؛ تصورش را بکنید در تمام دنیا بیمارستان‌ها و اماکن این چنین در هنگام وقوع حوادث مشابه به یک پایگاه امن برای مردم و حتی تصمیم‌گیران تبدیل می‌شود، اما اینجا در مناطق زلزله‌زده اولین مکان‌هایی که تخریب شدند همین بیمارستان‌ها بودند، آن هم از نوع تازه‌سازش.

بیمارستان سرپل‌ذهاب هم بعد از این مدت هنوز به بهره‌برداری نرسیده و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی از بهره‌برداری آن طی یک الی دو هفته آینده خبر می‌دهند

حالا یکسال بعد از زلزله وضعیت بیمارستان اسلام‌آباد غرب هنوز مشخص نیست و روشنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: وزارت راه و شهرسازی بر مقاوم‌سازی تاکید دارد و وزارت بهداشت بر تخریب و بازسازی و فعلا به نتیجه نرسیده‌ایم.

اما بیمارستان سرپل‌ذهاب هم بعد از این مدت هنوز به بهره‌برداری نرسیده و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی از بهره‌برداری آن طی یک الی دو هفته آینده خبر می‌دهند.

 ۶۲ خانه بهداشت روستایی در زلزله تخریب شد و ۱۴۰ خانه بهداشت هم نیاز به تعمیرات داشتند و وزیر بهداشت قول داد که ظرف کمتر از یکسال این خانه‌ها تکمیل شوند، اما ظاهرا به اتمام نرسیده‌اند.



حرکت دست به عصای وزارت کار در ارائه تسهیلات به اشتغال زلزله‌زدگان

عملکرد وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در مناطق زلزله‌زده هم چنگی به دل نمی‌زند و توانسته‌اند تنها ۳۹ درصد از اعتبارات ۳۰۰ میلیارد تومانی اشتغال‌زایی مناطق زلزله‌زده را جذب کنند.

حسن عزیزی ، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان سهمیه ابلاغی تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بالغ بر ۱۱۵ میلیارد و ۹۷۶ میلیون ریال به ۷۲۹۷ طرح با اشتغال‌زایی ۷۲۹۳ نفر پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین در مجموع ۲۸ هزار و ۱۲۹ طرح با اعتبار مورد نیاز ۸۹۷ میلیارد و ۸۰۱ میلیون تومان با اشتغال‌زایی ۳۳ هزار و ۵۱ نفر پیش‌پذیرش شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه افزود: از این تعداد طرح پیش‌پذیرش شده ۷۳۴۲ طرح با اعتبار ۱۱۶ میلیارد و ۶۸۸ میلیون تومان انعقاد قرارداد شده‌ است.



بررسی عملکرد وزارت صنعت

تخریب ۷۰ درصدی کارخانه‌های شهرک صنعتی سرپل‌ذهاب هم زخمی بزرگ بود بر پیکر نیمه‌جان صنعت در نوار مرزی که بعد از یکسال حتی یک واحد آن هم نتوانسته سرپا شود.

بعد از گذشت یکسال از زلزله واحدهای تولیدی هنوز به دنبال وام هستند و در خانه اول می چرخند؛ وزیر سابق صنعت حدود یک ماه پیش برای بررسی این مناطق آمد در حالی که بعد از این همه مدت حتی یک واحد تولیدی را نتوانسته بودند سرپا کنند.

تخریب ۷۰ درصدی کارخانه‌های شهرک صنعتی سرپل‌ذهاب هم زخمی بزرگ بود بر پیکر نیمه‌جان صنعت در نوار مرزی که حتی یک واحد آن هم نتوانسته سرپا شود

دور از انصاف است اگر از زحمات تمام دست‌اندرکاران بازسازی این مناطق یادی نشود؛ اما می‌توانست امروز شرایط بهتری برای مردم زلزله‌زده رقم بخورد و حداقل غم یک سرپناه نداشته باشند در این روزهایی که تکرار بدترین خاطره زندگی‌شان است.

امروز در سالگرد زلزله بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی از نو احداث و ۵۴ هزار واحد تعمیری نیز بازسازی شده‌اند؛ این حجم از کار قاعدتا نیازمند همتی بلند و تلاشی شبانه‌روزی است که قابل کتمان نیست.

ولی ای کاش زخم زلزله را با تدبیری بهتری دوا می‌کردند تا امروز برخی‌ها هنوز لنگ مشکلاتی همچون دریافت تسهیلات، امهال وام و... نبودند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: