به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
دستاورد دولت بنفش، یکسال پس از زلزله کرمانشاه
مردم زلزله زده کرمانشاه پس از گذشت یکسال، همچنان چشم انتظار کمک نهادهای مسئول جهت برآورده کردن حداقلی‎ترین نیازهای زندگی‎شان هستند، تا مگر بتوانند با فراموشی گذشته، به زندگی طبیعی خود بازگردند؛ البته اگر گوش شنوایی در میان نئولیبرال‎های روحانی‎نما وجود داشته باشد!
"خیبرآنلاین" - یکسال پیش در چنین روزی، درست در شامگاه 21 آبان ماه 1396، زمین لرزه ای به بزرگی 7.3 در مقیاس ریشتر، بخش های وسیعی از استان کرمانشاه از جمله مناطق ازگله، سرپل ذهاب، ثلالث باباجانی و قصر شیرین را لرزاند و مع الاسف، خسارات مالی و جانی بسیاری را به دنبال آورد. براساس آمار ارگان های مسئول، طی این زلزله 620 نفر کشته، بیش از 9هزار تن مصدوم و قریب به 70هزار کرمانشاهی، بی‎خانمان شدند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، همانگونه که قابل پیش بینی بود، از همان ساعات ابتدایی وقوع زلزله، بسیاری از سلبریتی های معلوم الحال به اقتضای طبیعتشان، با ژست گیری های بشردوستانه به فکر ماهی گیری از این آب گل آلود افتادند و با معرفی شماره های حساب های شخصی خود و در پوشش جمع آوری کمک های مردمی، توانستند با این شگرد، بدهی های خود را تأدیه نمایند.

سوءاستفاده هنرمندنمایان وطنی در غیاب خموده ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی، در حالی رخ می داد که طبق معمول، قوه مجریه جزو آخرین نهادهایی بود که پس از دفن سهراب، به فکر نوشدارو برای رستم افتاده بود و در بازدیدهایی گزینشی از مناطق زلزله زده و وعده اعطای وام بازسازی به آسیب دیدگان، به جای اقدام و عمل، تنها به حرف درمانی مشغول بود!

همزمان با سستی دولت پُرمدعا در بازسازی مناطق زلزله زده و حل مشکلات عدیده ساکنان آسیب دیده، اما نهادهایی همچون ارتش و سپاه و بسیج با همراهی گروه های کثیری از داوطلبان مردمی و جهادی همچون "حاج سعید قاسمی"، بی توجه به کارشکنی های بعضاً عامدانه دیوانسالاری اعتدالیون، دست به کار شده و به بازسازی واحدهای تخریب شده پرداختند.

نکته تاسف بار آنکه همزمان با تلاش های همه جانبه ارگان های غیردولتی و داوطلبان مردمی جهت کمک رسانی به زلزله زدگان کرمانشاهی، اما دولتمردان کماکان به فکر بهره برداری های سیاسی خود از این فاجعه بودند و دیواری کوتاه تر از واحدهای مسکن مهر ساخته شده در دولت های نهم و دهم را برای نیل به این مقصود شوم پیدا نکردند! در همین رابطه معاون اول کابینه دوازدهم در سیاه نمایی آشکار اظهار داشت: «بیشتر خانه های تخریب شده در استان کرمانشاه متعلق به مسکن مهر است»! در عین حال سردار وحید حقانیان، نماینده ویژه امام خامنه ای در بازدید از مناطق زلزله، در پاسخ به این اظهارات غیرکارشناسانه گفت: «این شلوغ کاری‌ها و سیاسی بازی است. اولین تخم لق سیاسی را گذاشتند و اعلام کردند که مسکن مهر بیشترین خسارت را دیده است! آخر چه ربط دارد؟ مردم گرفتاری دارند و شما از مسکن مهر حرف می‌زنید؟ چه ارتباطی دارد؟ ۱۰ الی ۱۲ میلیون آدم در مسکن مهر ساکن هستند که اینها را متزلزل کنند.»

اکنون اما دقیقاً پس از گذشت 365 روز از آن واقعه هولناک، هنوز مردم زیادی هستند که همچنان در کانکس و چادر زندگی می‌کنند. وضعیت زندگی مستاجران در این مناطق پس از یکسال هنوز بلاتکلیف است؛ مالکان نمی‌دانند با وضعیت پیش آمده چه کنند. آلودگی محل اسکان موقت زلزله زدگان -که این روزها از موقت به دائمی تبدیل شده - باعث بروز بیماری در منطقه شده است؛ شایعاتی از خودکشی به گوش می‌رسد و حال در آستانه فصل سرما در سالگرد زلزله کرمانشاه، همان دغدغه‌هایی که یکسال پیش درباره آن صحبت می‌شد، بار دیگر تکرار شده است. همچنین عدم تخصیص کمک های بلاعوض وعده داده شده دولتمردان به آسیب دیدگان به منظور بازسازی واحدهای تخریب شده، موجب شده تا بسیاری از سرپرستان خانوارها را به فکر فروش کلیه هایشان بیاندازد؛ شاید بتوانند از این طریق، سرپناهی دائمی را برای خود و خانواده هایشان فراهم کنند!

این همه درحالیست که مردم آسیب دیده و زلزله زده کرمانشاه پس از گذشت یکسال، همچنان چشم انتظار کمک نهادهای مسئول جهت برآورده کردن حداقلی ترین و ابتدایی ترین نیازهای زندگی شان هستند، تا مگر بتوانند با فراموشی گذشته، به زندگی طبیعی خود بازگردند، البته اگر گوش شنوایی در میان نئولیبرال‎های روحانی‎نما وجود داشته باشد!

در پایان، تصاویری به نقل از خبرگزاری‎ها پیرامون وضعیت زلزله زدگان کرمانشاهی، یکسال پس از روز واقعه، منتشر می گردد تا عمق فاجعه بیش از پیش نمایان شود:


زندگی در چادر، شیوع بیماری‎ها و دیگر هیچ!
زندگی در چادر، شیوع بیماری‎ها و دیگر هیچ!
زندگی در چادر، شیوع بیماری‎ها و دیگر هیچ!
زندگی در چادر، شیوع بیماری‎ها و دیگر هیچ!
زندگی در چادر، شیوع بیماری‎ها و دیگر هیچ!
زندگی در چادر، شیوع بیماری‎ها و دیگر هیچ!
زندگی در چادر، شیوع بیماری‎ها و دیگر هیچ!
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
1
نشان دهید که دولتی که منحرف و بزرگترین خطر برای اسلام - و اخیرا کابالیست!- بود در ششماه همه زلزله زدگان ورزقان را صاحبخانه کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: