به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
کد خبر: ۵۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
"خیبرآنلاین" - هر چیزی در این جهان به دردی می‌خورد، حتی کیهان با دروغ هایش به درد ِ برق انداختن ِ شیشه ها در هفته های آخر سال می‌خورد...! (یغما گلرویی)

روزگاری نه چندان دور، عبای قهوه ای ِ شیخ دیپلماتی که حالا رئیس جمهور شده بود، را 2 طرف می‌کشیدند. یکی از راست می‌کشید و رحمانی فضلی و پورمحمدی را زیر آن جا می‌کرد و یکی از چپ می‌کشید و حجتی و ابتکار را به آن گره می‌زد و البته کارگزارانی ها با حضور ِ پررنگ ِ جهانگیری غمی به دل راه نمی‌دادند. سهم گرفتن نکته ای بود و روحانی را از آن ِ خود دانستن نکته ای دیگر...!

چپ ها حمایت محمد خاتمی و نقش او در کناره گیری عارف را عامل ِ اصلی پیروزی ِ روحانی می‌دانستند و از سویی راست ها به سرکردگی حسین شریعتمداری انگار وظیفه ی تلخ شدن ِ کام ِ پیروزی بر جناح مقابل را بر عهده داشتند؛ به طوری که بعد از هیاهوی چپها، این روزنامه ی کیهان بود که با اشاره به سوابق حسن روحانی و عضویت ایشان در جامعه ی روحانیت که از پایگاه های سنتی اصولگرایان بود، وی را ذاتا راست معرفی می‌کرد. در این بین محمدرضا باهنر از کهنه کاران ِ جریان راست معتقد بود در اصولگرابودن ِ حسن روحانی تردیدی نیست و صرف ِ حمایت چپ ها که نشانه ی اصلاح طلب بودن ِ روحانی نمی‌تواند باشد. آنها نائب رئیسی مجلس اصولگرای چهارم و پنجم و دبیری شورای عالی امنیت ملی و همچنین مواضع حسن روحانی در اعتراضات کوی دانشگاه سال ۷۸ را نشانه ی هویت ِ اصولگرایی وی می‌دانستند.

چپ ها اما اعتقاد داشتند روحانی را نه گذشته ی اصولگرایی، که شعارهای اصلاح طلبانه و حمایت یکپارچه ی چپ ها به قدرت رسانده است و او حالا اصلاح طلب شده است و باید دین ِ خود را بپردازد.

در هر حال، جدال ِ راست و چپ ادامه داشت و در این میان وزنه ی چپ ها در اذهان می‌چربید. ۵ سالی گذشت، عمر ِ بیشتر ریاست جمهوری ِ ۸ ساله رفت و کمترش باقی ماند. حالا 2 طرف دریافتند حال و روز ِ «اقتصاد و فرهنگ و سیاست» خوب نیست و وعده های انتخاباتی به ثمر ننشسته است. در این میان هر 2 طیف به فکر ۱۴۰۰ هستند و می‌دانند شرط ِ لازم پیروزی، نقد ِ وضع موجود است نه حمایت از آن. تجارب تاریخی نشان داده "محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی" با همین استراتژی و وعده ی «تغییر وضع موجود» رأی مردم را از آن خود کردند و به پاستور رسیدند. نتیجه آنکه ذائقه ی مردم تنوع را دوست دارد و نامزدهای انتخاباتی به این اصل توجه دارند و نتیجه هم گرفته اند.

امروز شاهد ِ آنیم که چپ و راست نگاهشان را از روحانی دور کرده و به ۱۴۰۰ دوخته اند. دیگر نه اصولگرایان به ریشه های هویتی ِ او می‌پردازند و نه اصلاح طلبان سنگَش را به سینه می‌زنند. همانهایی که عبای شیخ را از 2 طرف می‌کشیدند حالا حتی حاضر نیستند سایه ی روحانی با سایه هایشان تلاقی پیدا کند. در این بین چپ ها که شعر یغما گلرویی را دوباره می‌خوانند، برای اولین بار دوست دارند مردم حرف ِ قدیمی ِ روزنامه ی کیهان را باور کنند که می‌گفت روحانی یک اصولگراست.

بازی رو به اتمام است و دورشدن از روحانی و نقد وضع موجود و وعده ی تغییر از شروط پیروزیست. چپ ها حالا می‌خواهند بر سر درِ بازار ِ خود تنها این جمله را بنویسند تا شاید به کارشان آید: "یک رئیس جمهور به فروش می‌رسد"!


* حسین علیپور
دکترای روابط بین الملل
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
کلید ساز در دولت یازدهم، لیبرال یا اعتداگرا بود در دولت دوازدهم اصلاح طلب شده اعتدال کافی نیست اما از اصلاحات بهتر است هدف ما، قدرت گرفتن یک اصولگرای واقعی مثل احمدی نژاد است تا همه مشکلات با راستگرایی واصولگرایی حل شود دولت مدنظر مردم شهید رجایی بود امریکا به تروریستهای اصلاحطلب چپ کمک کرد تا بعد از ترور راستها شرایطی مهیا شود تا دولت میرحسین موسوی مسلط شود امریکا چپهای ایران را همیشه با وزن سنگینش حمایت میکند راهحل مقابله با این مزاحمت امریکا زدون عوامل آمریکایی از بدنه دولت وافتصاد وجامعه است تنها راه همین است :«گندزدایی»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: