به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
پس از عملیات مروارید، صادرات و واردات نفت و سایر کالا‌های عراق از طریق خلیج فارس به طور کامل قطع شد و یک شکست بزرگ اقتصادی به آن‌ها تحمیل شد.
"خیبرآنلاین" - امروز هفتم آذر ۱۳۹۷، سی و هشتمین سالروز عملیات غرورآفرین «مروارید» است. عملیاتی که بعد از گذشت ۶۷ روز از شروع جنگ تحمیلی ارتش بعث انجام شد و نخستین پیروزی را برای رزمندگان ما رقم زد و نیروی دریایی ارتش بعث را تا پایان جنگ تحمیلی فلج کرد.

عملیات مروارید؛ نمایش قدرت دریایی ایران

فلج شدن نیروی دریایی دشمن در یک روز/ قهرمان عملیات مروارید که بود؟

به دلیل اجرای قدرتمندانه و دشمن‌شکن این عملیات، حضرت امام خمینی (ره) هفتم آذر را به عنوان روز «نیروی دریایی» نامگذاری کردند. 

عملیات مروارید در منطقه‌‏ای به طول تقریبی ۴۰۰ و عرض ۵۰ کیلومتر (به مساحت ۲۰ هزار کیلومتر مربع) انجام شد. این عملیات از شمالی‌‏ترین نقطه خلیج فارس تا محدوده عملیاتی نیروی رزمی ۴۲۱ در منطقه دوم دریایی بوشهر را در برمی‌‏گرفت.  تمرکز قوای نیرو‌های دریایی دشمن در منطقه شمال خلیج فارس که دربرگیرنده حساس‌‏ترین و حیاتی‌‏ترین تاسیسات عراق در دریا یعنی ترمینال‌های نفتی البکر و الامیه بودند، موجب شد این منطقه جهت وارد آوردن ضربه اساسی و قطع کامل خطوط مواصلاتی دریایی و به ویژه قطع صدور نفت عراق از طریق خلیج فارس، انتخاب شود. 

نصب ۴ موشک بر روی «پیکان» ایرانی

«انهدام هسته اصلی نیروی دریایی ارتش بعث و محبوس شدن مابقی یگان‌های دشمن در ام‌القصر و بصره»، «قطع کامل صادرات نفتی عراق از پایانه‌های نفتی البکر و الامیه و انهدام آن» و همچنین «استیلای کامل نیروی دریایی ارتش تا پایان جنگ تحمیلی بر خلیج فارس و دریای عمان و حفظ و تامین خطوط مواصلاتی خودی» از جمله دستاورد‌های عملیات مروارید بود.

علاوه بر به اسارت گرفتن تعداد قابل توجهی اسیر از دشمن، در جریان این عملیات پنج فروند ناوچه موشک‌انداز از نوع OSA و OSA۲، یک فروند ناو مین جمع‌کن، یک فروند ناو نیرو بَر و سه فروند ناوچه تندرو از سوی دریادلان ایرانی سوار بر ناوچه پیکان مورد هدف قرار گرفتند.

پس از عملیات مروارید، صادرات و واردات نفت و سایر کالا‌های عراق از طریق خلیج فارس به طور کامل قطع شد و یک شکست بزرگ اقتصادی به آن‌ها تحمیل شد. به عبارت دیگر،  در جریان عملیات مرواید، طومار دشمن بعثی در دریا طوری پیچیده شد که تا آخر جنگ، اثری از آن‌ها در خلیج فارس مشاهده نشد.

بی‌نظیر بودن این عملیات در تاریخ جنگ‌های دریایی جهان آنچنان زبانزد است که هنوز و بعد از سپری شدن ۳۸ سال از انجام آن، قسمت‌های مختلف عملیات در دانشگاه‌های نظامی منطقه و جهان مورد تدریس قرار می‌گیرند.

قهرمان عملیات
امیر دریادار «محمد ابراهیم همتی» که از به عنوان قهرمان عملیات مروارید یاد می‌کنند، در سال ۱۳۲۹ در سمنان متولد شد. او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در جریان دوره ناوبری و فرماندهی کشتی در آلمان موفق به اخذ رتبه اول این دوره در بین دانشجویان ۷۰ کشور جهان شد. امیر همتی پس از بازگشت از آلمان، جهت تکمیل مهارت‌ها و تخصص‌های دریانوردی، مجددا به کشور‌های سوئد و فرانسه اعزام شد و تا سال ۱۳۵۷ در آنجا مشغول تحصیل بود. 
 
فلج شدن نیروی دریایی دشمن در یک روز/ قهرمان عملیات مروارید که بود؟

همزمان با تحصیل محمد ابراهیم در فرانسه، ناوچه پیکان به سفارش ایران در این کشور ساخته شد و شهید همتی با همین ناوچه به ایران بازگشت و تا روز شهادت در سمت فرمانده ناوچه مشغول به خدمت بود.

او پس از بازگشت به ایران، در منطقه دوم دریایی بوشهر مشغول خدمت شد و در حالیکه در زمان شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ در مرخصی به سر می‌برد، به محض شنیدن خبر حمله ارتش بعث به ایران و با آگاهی از اینکه ارتش به وی نیاز دارد، شبانه با اتوبوس به شیراز و سپس به بوشهر محل خدمت خود مراجعه کرد. 

در ظهر هفتم آذر ۱۳۵۹ و در عملیات مروارید، درحالیکه دلاورمردان نیروی دریایی ارتش، آخرین گلوله‌های خود را به سمت دشمن نشانه می‌رفتند، ناوچه پیکان مورد هدف چند موشک قرار گرفت و شهید همتی به همراه ناوچه پیکان در آب‌های خلیج فارس آرام گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: