به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
ممکن است برخی افراد در عملکردهای خود اشکالاتی نیز داشته باشند اما نفس حضور آنها در اجلاس وحدت پیام مهمی دارد که مصداق بارز آن علاقه به تقریب و وحدت جهان اسلام است
"خیبرآنلاین" - دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: نمایندگان ۱۰۰ کشور جهان اسلام به درخواست آمریکا و سعودی برای تحریم اجلاس وحدت پاسخ منفی دادند که این نشانه شکست آمریکا در تحریم این اجلاس است.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله محسن اراکی به تشریح دستاوردهای سی و دومین اجلاس سراسری کنفرانس وحدت پرداخت و گفت: ما پیش از اجلاس می‌دانستیم که آمریکایی‌ها و سعودی برای اخلال در برگزاری گسترده کنفرانس وحدت تکاپو خواهند کرد اما علیرغم تمام تلاشها و تکاپوهای آنها ما شاهد حضور بیش از 350 میهمان خارجی از 100 کشور جهان بودیم.

وی با بیان اینکه بین میهمانان رئیس جمهور، رئیس جمهور سابق، نخست وزیر سابق و برخی وزرا حضور داشتند، تصریح کرد: میهمانان حاضر در اجلاس وحدت از متفکران فرهیخته و برجسته علوم دینی جهان اسلام بودند که عمده آنها به تلاشها و تکاپوهای آمریکا برای عدم‌حضور در تهران پاسخ منفی دادند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا توانست سفر برخی میهمانان اجلاس را لغو کند؟ گفت: بالاخره آنها برخی میهمانان ما از جمله آقای هنیه را محدود کردند اما ایشان برای اولین بار در کنفرانس وحدت به‌صورت ویدئوکنفرانس شرکت کرد که این پاسخ محکمی به آمریکاست؛ البته من نمی‌خواهم اسم بیاورم یکی از شخصیتهای مدعو تا نیمه راه و تا ترکیه برای شرکت در اجلاس وحدت آمد اما ایشان با ما تماس گرفت و گفت که در صورت حضور در تهران برای او مشکلات فراوانی به‌وجود خواهد آمد و ما عذر ایشان را پذیرفتیم.

وی همچنین با اشاره به پذیرش تکفل شهدای بازگشت در فلسطین اشغالی گفت: ما اعلام کردیم که جمهوری اسلامی تکفل شهدای بازگشت را به‌عهده خواهد گرفت؛ البته هزینه‌های تحت پوشش قرارگرفتن خانواده این شهدای عزیز توسط مسلمانان جهان اسلام تأمین خواهد شد که این هم نشان می‌دهد مسلمانان جهان اسلام نسبت به برادران فلسطینی خود حساس هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه جهان اسلام امروز حامی جریان مقاومت و مخالف بن‌سلمان و آل‌سعود است گفت: امروز بن‌سلمان به هر کشوری می‌رود مسلمانان آن کشور معترض می‌شوند چون مسلمانان آگاه هستند و می‌دانند که عربستان در پشت‌پرده کشتار مسلمانان حضور دارد.

آیت الله اراکی در پاسخ به سؤالی درباره کمیسیون‌های تخصصی کنفرانس وحدت نیز گفت: ما 14 کمیسیون تخصصی داشتیم که شخصیت‌های برجسته اسلام و برخی مقامات بلندپایه ایرانی در آن شرکت داشتند، برخی کمیسیون‌های تخصصی ما به‌اندازه یک کنفرانس مستقل ظرفیت داشت اما ما این کمیسیون‌های تخصصی را ذیل کنفرانس وحدت برگزار کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که دستاورد کنفرانس وحدت برای فلسطین چه بوده است؟ تصریح کرد: مهمترین دستاورد این است که جهان اسلام نسبت به مسئله فلسطین حساس است و هیچ مسلمانی فلسطینی‌ها را تنها نگذاشته است؛ پیام مهم کنفرانس وحدت به فلسطینی‌ها این بود که دوران دفاع تمام شده است و اکنون مقاومت فلسطین به مرحله جدیدی رسیده که آن آغاز مرحله آزادسازی سرزمین‌های اشغالی است که گام اول آن متصل کردن ضفه [کرانه] به غزه است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: اکنون همه دنیا می‌بینند که رژیم صهیونیستی مقاومتش در مقابل فلسطین به 2 روز تنزل یافته است و ان‌شاءالله کار رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطینی‌ها به پایان خواهد رسید.

آیت الله اراکی در پاسخ به این سؤال که برخی شبهه می‌کنند که برخی شخصیت‌های مطرح حاضر در اجلاس وحدت گرایش تقریبی نداشتند، گفت: این حرفها برای تخریب روند وحدت است چون اگر گرایش تقریبی نداشتند در این اجلاس شرکت نمی‌کردند. ممکن است برخی افراد در عملکردهای خود اشکالاتی نیز داشته باشند اما نفس حضور آنها در اجلاس وحدت پیام مهمی دارد که مصداق بارز آن علاقه به تقریب و وحدت جهان اسلام است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره یک جریان ضدتقریبی در کشور گفت: امروز این جریان منزوی، مأیوس و شکست‌خورده است. روزی این جریان در قم جولان می‌دادند اما ما توانسته‌ایم آنها را نه‌تنها در قم و ایران بلکه در کشورهای منطقه و جهان اسلام منزوی کنیم و اینها امروز صاحب هیچ نفوذ قابل توجهی در جهان اسلام نیستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: