به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مافیای کنکور وجود دارد و معتقدیم اگر قانون سنجش و پذیرش کنکور اجرا شود می‌تواند تب کنکور را کنترل کند.
"خیبرآنلاین" - مناظره درباره مافیای کنکور صبح امروز با حضور عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش و ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.

وجود مافیای کنکور در کشور/ اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو تب کنکور را کنترل می‌کند

به گزارش فارس، عمادی در این نشست اظهار کرد: امروز، مناظره به معنای اصطلاحی مد نظر نیست بلکه مشارکتی در پیشبرد بحث است؛ ما و وزارت علوم در پیش بردن مصوبه مجلس، حضور و مشارکت داریم و امیدواریم بحث مفیدی را برای تنویر افکار عمومی پیش ببریم.

وی در پاسخ به این پرسش که مافیای کنکور چه کسانی هستند، گفت: کنکور یک واقعیتی است که چندین دهه است توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود اما در کنار برگزاری کنکور، فعالیت‌هایی برای ورود به کنکور همیشه در جریان بود.

عمادی اضافه کرد: بخشی از فعالیت‌های ذکر شده سالم است و مؤسساتی تشکیل شده و نسبت به تدوین کتب و برگزاری آزمون اقدام می‌کنند اما در کنار آن، فعالیت‌ها و رقابت‌های ناسالم است که ما تعبیر به مافیای کنکور کنیم؛ این مافیای کنکور
به افزایش هزینه‌ها، استرس و فضای ناسالم منجر  می‌شود و تا زمانی که از شدت و حدت کنکور کاسته نشود، همچنان فضای ناسالم وجود دارد.

وی ادامه داد: به دلیل گردش مالی سنگین در جریان کنکور، اقدام به تبلیغات ناسالم در فضای عمومی، شهرها و به ویژه رسانه ملی صورت می‌گیرد که باید رسانه ملی پالایشی نسبت به تبلیغات انجام دهد؛ البته در این راستا نشست‌ها و نامه نگاری با رسانه ملی شده است.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش افزود: مافیای کنکور وجود دارد و معتقدیم اگر قانون سنجش و پذیرش کنکور اجرا شود می‌تواند تب کنکور را کنترل کند.

عمادی در خصوص مافیای کنکور گفت: این جریان ناسالم که از مافیای کنکور یاد می‌کنیم برای هر فعالیت ناسالم استفاده می‌شود و در بحث کنکور شکل گرفته است.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به قانون سنجش و پذیرش کنکور که در سال ۹۲ تصویب شد، اشاره  کرد و افزود: روح قانون سال ۹۲ پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی است که سه شیوه دارد؛  در شیوه اول ورود دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی مطلق است و حداقل ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از این طریق یعنی کارنامه امتحان نهایی صورت می‌گیرد؛ در شیوه دوم، سوابق تحصیلی به علاوه نمرات آزمون عمومی و شیوه سوم، سوابق تحصیلی به علاوه آزمون عمومی و تخصصی است.

وی با بیان اینکه هدف از قانون سنجش و پذیرش دانشجو این بود که اثرات کنکور از سر دانش‌‌آموزان کم شود، اضافه کرد: سال ۹۵ یک اصلاحیه در قانون سنجش و پذیرش دانشجو صورت گرفت که برای تعدادی از دروس متوسطه امتحان نهایی گرفته شود و همه دروس نباشد چون معقول نبود که همه دروس باشد و اثرات روانی بر دانش‌آموزان داشت اما اگر شورای سنجش و پذیرش مصلحت بداند که دروس بیشتری نهایی شود، ما اجرا می‌کنیم.

عمادی با بیان اینکه بدون کوچک کردن کنکور و اعمال سوابق تحصیلی نمی‌توانیم مشکل مافیای کنکور را حل کنیم، اظهار کرد: ما در فعالیت مؤسسات آوزشی آزاد، مجوز های آموزشی را می دهیم و رفتار و فعالیت آنها را نظارت می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه وقتی جریان بزرگی ماند کنکور را داریم، تب کنکور نمی‌کاهد و مافیا فعال‌تر می‌شوند، افزود: به همین دلیل است که وقتی بحث سوابق تحصیلی مطرح می‌شود، عده‌ای فشار وارد می کنند و زورشان زیاد است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: یک سیاست ملی باید برای حل مشکل مافیا باشد که  البته قانون سنجش و پذیرش دانشجو است؛ مافیا نفوذ دارد و اگر قانون را به خوبی اجرا کنیم، پیامدهای کنکور کمتر می‌شود؛ ما به جای رد آن، باید قانون را به خوبی اجرا می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگر شورای سنجش و پذیرش دانشجو از همان اول که به تدریج صندلی‌های دانشگاه را از کنکور آزاد می‌کرد باید این موضوع را مدیریت می‌کرد و امسال این رشته‌های آزاد از کنکور، پذیرشش به دانشگاه‌ها واگذار شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: