به‌روز شده در: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
گفت‌وگو
آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت به مسایل فرهنگی اخیر نگرانیم
دیدار شورای سردبیری "خیبرآنلاین" با یک مرجع تقلید
صرف نشستن افراد در کنار رهبری، معیار انتخاب نیست
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با علی‌اصغر زارعی
ناگفته‌هایی از نحوه ورود آیت‌الله مهدوی‌کنی به خبرگان
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(2)
چه کسانی آیت‌الله مهدوی‌کنی را بایکوت خبری کردند؟
گفت‌وگوی‌ "خیبرآنلاین" با حجت‌الاسلام میرلوحی(1)
موضوعات شورا جهت رفع تکلیف مطرح می‎شود
عضو شورایعالی فضای مجازی در گفت‌وگو با "خیبرآنلاین"
آشنایی با یک خواننده جوان جبهه انقلاب
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با سید مهدی ضامنی
تاثیر دودهه زندگی در آمریکا بر ذهن ظریف
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق کوشکی(2)
سیاستمدار در تراز انقلاب‌ اسلامی نداریم
گفتگوی اختصاصی "خیبرآنلاین" با محمدصادق‌ کوشکی(1)
استراتژی حزب‌الله برای 4 سال پیش رو
گفت‌وگوی خواندنی "خیبرآنلاین" با حسین الله‌کرم
بزرگترین اشتباه سیاسی‌ عمرم رای به خاتمی بود
گفت‌وگوی "خیبرآنلاین" با مهدی کوچک‌زاده (2)
برخلاف جو مثبت ایجادشده پیرامون امکان تغییر و تحول بین‎نسلی میان مدیران دولتی، هیچ چشم‌انداز روشنی در این خصوص قابل تصور نخواهد بود چون طراحان چنین تزهایی، از مدت‌ها پیش آنتی‎تزهای مدنظرشان را نیز ابداع کرده‌اند تا در وقت مبادا، از آن استثنائات در جهت منافع باندی و قبیله‌ای‌شان سوءاستفاده نمایند
"خیبرآنلاین" - با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ارگان های رسمی کشور بالاخص دستگاه های وابسته به قوه مجریه، امیدهای قشر جوان به منظور دستیابی به سمت های دولتی زنده شد تا شايد بتوانند با ورود به ساختار فشل و پوسیده بروکراسی نضج یافته پس از دولت های پنجم و ششم، طرحی نو درانداخته و کشور را از منجلاب بی‎عملی فرتوتان تمامیت‎طلب، رهایی بخشند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی "خیبرآنلاین"، از ابتدای تصویب این قانون احتمال می رفت که قانون نویسان و مجریان، راه گریزی برای دور زدن آن پیدا خواهند کرد که نه تنها عقل احدی به آن خطور نمی کند، بلکه هیچگونه ایراد حقوقی و قانونی نیز به این راه‌درروها هم نمی توان گرفت! فارغ از تلاش بسیاری از مدیران شیفته حشمت و تشنه قدرت(!) برای بالابردن درصدهای جانبازی و حتی دریافت احکام حکومتی برای تداوم پشت میزنشینی، آنها که دیگر دستشان از همه جا کوتاه بود، بر آن شدند تا حداقل پس از خروج خود از سازمان متبوعشان، سهمیه خویش را حفظ نموده و یکی از وابستگان جوان یا فرمانبرداران‎شان را جایگزین کنند تا اگر رسماً با مسئولیت وداع کرده اند، اسمشان به یادگار بماند!

همین ترفند اما صدای یکی از سایت های حامی دولت بنفش را درآورده تا به این شیوه کثیف اعتراض کند و آن را سوءاستفاده از شعار جوانگرایی و شمه ای از پوپولیسم نوظهور در دولت کلیدداران بنامد.


جوانان بی‎صلاحیت جایگزین فرتوتان بی‎لیاقت!

در همین زمینه سایت «انتخاب» می نویسد: «غالب مدیران جوانی که اخیرا به مناصب دولتی منصوب شده اند، بدون طی کردن سلسله مراتب ‏کاری به جایگاه خود رسیده اند. کافی است به چند انتصاب پر سر و صدایی که این روزها انجام شده، نگاهی بیندازیم. کدام یک از آنها حتی برای بدنه آن ‏وزارتخانه یا دستگاه، افرادی هستند که به عنوان یک مدیر مستعد و توانمند شناخته شده اند؟ ‏از سویی، انتصاب مدیران جوان برای برخی از صاحبان نفوذ در دستگاه های مختلف، تبدیل به یک ابزار برای اعمال قدرت شده ‏است. به بیان ساده تر، بسیاری از مدیران منصوب شده، نه بر اساس اصل شایسته سالاری بلکه صرفا بر اساس روابط خویشاوندی ‏و دوستانه خود، به این سمت منصوب شده اند. مثلا در مورد برخی از آنها این ابهام وجود دارد که پس از انتصاب به سمتی که ‏خود کمتر از یک وزارتخانه نیست، عملا مدیریت آن به فرزند و داماد یک وزیر سپرده شده است. بعلاوه مقام های دولت روحانی در حال استفاده تبلیغاتی از موضوع جوانگرایی هستند. بسیاری از آنها به ازای هر انتصاب یک مدیر جوان، یک موج تبلیغاتی به راه انداخته و روی آن سوار شده ‏اند. موج تبلیغاتی مقام های دولت به گونه ای است که می توان آن را نوعی پوپولیسم نوظهور توصیف کرد. کاری که دولت اکنون انجام داده، در واقع دور زدن افکار عمومی است و با این رویه، مدیران جوان بدون هیچ اختیاری فقط به یک ماشین امضا تبدیل می شوند؛ امضاهایی که به دستور ‏افراد دیگری در پشت پرده انجام می شود»!

اگرچه به نظر می رسد علت این انتقادات به حق و تند و تیز از سوی حامیان سینه چاک دولت اعتدالگرایان، نه از باب خیرخواهی، پشیمانی از رویه غلط گذشته و از روی صداقت، بلکه از جهت بی پاسخ گذاشتن سهم‎خواهی نامبردگان از غنائم و کرسی های مدیریتی به جای مانده پس از خروج بازنشستگان است که گویی به مذاق نسل جدید قدرت‎طلبان خوش نیامده و موجب شده تا این گلایه نامه را خطاب به بزرگان جناحشان صادر کنند.

با این همه، می توان نتیجه گرفت که برخلاف جو مثبت ایجاد شده پیرامون امکان تغییر و تحول بین‎نسلی در میان مدیران دولتی، هیچ چشم انداز روشنی در این خصوص قابل تصور نخواهد بود چون طراحان چنین تزهایی، از مدت ها پیش آنتی‎تزهای مدنظرشان را نیز ابداع کرده اند تا در وقت مبادا، از آن استثنائات در جهت منافع باندی و قبیله ای شان، سوءاستفاده نمایند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: